S přijetím nové pracovní síly vzniká zaměstnavateli řada povinností, které ukládá zákon. Za nesplnění svých oznamovacích povinností mohou být zaměstnavatelé pokutováni a to hlavně v případě, že nedodrží stanovenou lhůtu osmi dnů od vzniku skutečnosti. Vždy je přitom potřeba použít formuláře k tomu určené a je hned několik možností, jak si značně usnadnit celé úřední kolečko.
Hromadné oznámení zaměstnavatele je název formuláře, s jehož pomocí informuje zaměstnavatel zdravotní pojišťovnu o změnách, které se týkají plátců. Vyplněním jednoho formuláře je možné informovat zdravotní pojišťovnu o více zaměstnancích, za které je v zaměstnaneckém poměru odváděno zdravotní pojištění a usnadnit si tak vyplňování několika dokumentů – pokud například nabíráte větší počet nových zaměstnanců.
Oznámení o nástupu zaměstnance je nutné směrovat vždy na konkrétní zdravotní pojišťovnu, u které je zaměstnanec trvale přihlášen. Vždy je přitom dobré se informovat o tom, zda už pojišťovna nemá společnost, která konkrétní osobu nově zaměstnává, ve své evidenci. Pokud zaměstnanec spadá pod pojišťovnu, u které není zaměstnavatel hlášen – žádný z jeho zaměstnanců není u konkrétní zdravotní pojišťovny, je třeba vyplnit Hromadné oznámení zaměstnavatele. V opačném případě to u většiny pojišťoven nebude vůbec nutné, protože pojišťovna si vše zjistí a zajistí sama. Pozor si zaměstnavatelé musí dát hlavně v případě, že u zaměstnance dochází k jakékoli změně.
Do formuláře je nutné vyplnit pravdivě veškeré změny, které jsou platné pro dané období a jsou platné pro obě dvě strany – zaměstnance i jeho zaměstnavatele. Formulář současně slouží i jako dokument k oznámení o odchodu ze zaměstnání, odchodu zaměstnance na mateřskou či rodičovskou dovolenou, odchodu do starobního či invalidního důchodu nebo jako formulář k oznámení o nástupu do zaměstnání. Na konci celého formuláře je třeba vyplnit datum vyplnění a na to je nutné dát si pozor. Oznámení je totiž nutné podat nejpozději do osmi kalendářních dnů od data nástupu nového zaměstnance, se kterým byl uzavřen pracovní poměr.
Většina pojišťoven je ke svým současným i budoucím klientům shovívavá a umožňuje tak hned čtyři způsoby, kterými je možné oznámení podat:
Zasláním údajů prostřednictvím online portálu pojišťovny s ověřeným elektronickým podpisem
Zasláním souboru v elektronické podobě ve formátu, která pojišťovna stanovuje
Vytištěním elektronicky zpracovaného formuláře, ale tisk i formát musí být shodný s formulářem
Součástí oznámení nástupu nového zaměstnance zdravotní pojišťovně jsou i speciální kódy, jejichž znalost je naprosto nezbytná a nelze se bez nich dobrat jakéhokoli výsledku. Každý kód je unikátní pro různé situace a pro všechny zdravotní pojišťovny jsou naprosto identické. Nejčastěji jsou používány kódy změn, ale během podnikání lze narazit i na kódy příslušné pro opravy nebo skutečnosti rozhodné pro platbu pojistného státem.
Komentáře
Přidat komentář