V právním řádu je od roku 2009 datová schránka definována jako elektronické úložiště speciálního typu, které je určené k doručování elektronických dokumentů mezi orgány veřejné moci na jedné straně a fyzickými a právnickými osobami na druhé straně, od roku 2010 i mezi fyzickými a právnickými osobami. K čemu je dobrá a kdo ji musí mít? Čtěte v našem článku.
Datová schránka má usnadňovat komunikaci mezi jednotlivými stranami. V současné době ji však využívá pouze přibližně polovina podniků, pouze však při komunikaci s úřady. Pro komunikaci s dalšími právnickými osobami využívá datovou schránku pouze 3,5%. Vyplývá z toho tedy, že se datová schránka příliš nepoužívá. Zřídit si ji mohou všichni, používat ji musí orgány státní moci a právnické osoby.
Datovou schránku lze užívat kdykoli, podání dokumentů není závislé na pracovní době úředníka. Stejně tak se rovnou automaticky dozvíte o přijetí nebo zamítnutí podání. Česká správa sociálního zabezpečení dále uvádí jako výhody zejména vysokou míru zabezpečení přenosu dat, možnost okamžité opravy a opětovného zaslání podání a také to, že odpadá potřeba veškeré materiály tisknout.
Odkdy je co povinné zasílat elektronicky?
Zaměstnavatelé - povinně od roku 2014:
- Potvrzení o studiu pro účely důchodového pojištění
- Evidenční list důchodového pojištění
- Příloha k žádosti o dávku nemocenského pojištění
- Přehled o výši pojistného
- Oznámení o nástupu (skončení) zaměstnání
OSVČ - povinně od roku 2015:
- Oznámení o zahájení samostatné výdělečné činnosti
- Přehled o příjmech a výdajích
- Přihláška k účasti na nemocenském pojištění
- Přihláška k účasti na důchodovém pojištění
Typy datových schránek
Datová schránka fyzické osoby
Nárok na její zřízení do 3 dnů od podání žádosti má každá fyzická osoba s plnou způsobilostí k právním úkonům, a to bez ohledu na občanství a bydliště (tzn. si o ni může zažádat i osoba bez českého občanství s bydlištěm v zahraničí).
Datová schránka pro podnikající fyzické osoby
Advokáti, daňoví správci a insolvenční správci ji mají zřízenou od ministerstva automaticky. Pro ostatní je její zřízení dobrovolné. Může vzniknout situace, kdy má podnikající fyzická osoba dvě datové schránky – jednu pro fyzické osoby a druhou pro podnikající fyzické osoby.
Datová schránka právnické osoby
Automaticky (a povinně) je zřízena datová schránka právnickým osobám, které byly zřízeny zákonem, a právnickým osobám zapsaným v obchodním rejstříku. Pro ostatní právnické osoby je zřízení datové schránky prozatím pouze dobrovolné, přičemž soukromá právnická osoba má nárok na zřízení pouze jedné datové schránky.
Datová schránka orgánu veřejné moci
Je zřizována pro každý orgán automaticky. Tuto schránku tak mají například notáři, soudní exekutoři nebo Česká televize a Český rozhlas. Pokud je orgánem veřejné moci fyzická osoba, například prezident republiky, její schránka se rozlišuje od případné schránky fyzické osoby. Na její žádost se však mohou obě datové schránky sloučit dohromady. Orgány veřejné moci si mohou vyžádat další zřízení datových schránek, převážně pro vlastní potřebu.
Možné problémy
Zprávy v datových schránkách jsou uchovávány pouze 90 dnů, poté jsou nenávratně mazány. Datové schránky samotné jsou tak sice zdarma, ale pokud je chcete využít k lepší archivaci, musíte si například u České pošty pořídit službu Datový trezor. Ta je placená v závislosti na množství zpráv, které chcete uchovat, a po jakou dobu. Například za 100 zpráv jde ročně o částku 720,- (s DPH).
Dříve bylo po uživateli požadováno každých 90 dní změnění hesla, nyní lze tuto funkci vypnout.
S heslem jsou ale ještě jiné trable. V případě, že zapomenete heslo (nebo jiné údaje nutné pro přihlášení), nestačí vám pouze zaslaný email s kontrolní otázkou či podobně, ale musíte se vydat na takzvaný Czech Point, který najdete většinou na Obecním nebo Městském úřadě. I tak se jedná ale o nepříjemnou pochůzku, je tedy dobré si své údaje dobře zapamatovat.
Délka domény, přes kterou se přihlašujete do datové schránky, není úplně krátká: www.mojedatovaschranka.cz a snadno u ní může dojít k překlepům.
Povinnost komunikovat ve stanovených případech s Českou správou sociálního zabezpečení (ČSSZ) výhradně elektronicky ukládá zaměstnavatelům, stejně jako lékařům a OSVČ, zákon č. 470/2011 Sb. Těm zaměstnavatelům, kteří se nestihli dostatečně připravit na elektronické předávání tiskopisů od 1. 1. 2014, ČSSZ ještě v příštím roce umožní splnit tuto povinnost i prostřednictvím tiskopisu v klasické papírové podobě.
Komentáře
Praha 4. 12. 2013.... informace ČSSZ:
Povinnost komunikovat ve stanovených případech s Českou správou sociálního zabezpečení (ČSSZ) výhradně elektronicky ukládá zaměstnavatelům, stejně jako lékařům a OSVČ, zákon č. 470/2011 Sb. Těm zaměstnavatelům, kteří se nestihli dostatečně připravit na elektronické předávání tiskopisů od 1. 1. 2014, ČSSZ ještě v příštím roce umožní splnit tuto povinnost i prostřednictvím tiskopisu v klasické papírové podobě.
Přidat komentář