Testování je uplatňováno jak u stávajících zaměstnanců, tak i u nových kandidátů, když zaměstnavateli nestačí jen pečlivě projít profesní životopis. Testy pochopitelně nejsou aplikovány ve všech zaměstnáních, ale stále častěji se stává trendem je zajistit hlavně pro zaměstnance na vyšších pozicích. Zaměstnavatel je díky výsledkům schopen objektivně vyhodnotit, jak se ten či onen pro konkrétní pozici hodí. A to nejen po profesní stránce.
Kdo by si snad myslel, že testy hodnotí jen profesní stránku konkrétního zaměstnance, je na omylu. Testy jsou velmi propracované, soustředí se na několik různých oblastí, z nichž několik prověřuje i osobnostní stránku a charakter člověka. Co z toho má zaměstnavatel? Ten je na základě vypracovaného testu, který zahrnuje několik desítek otázek, schopen zjistit, zda ve vedoucí pozici zaměstnává člověka, který se perfektně pro danou pozici hodí, je pro ni naprosto vhodný a navíc, zda jde o sólistu nebo týmového hráče. To je v případě zaměstnanců, kteří mají pod sebou tým lidí, naprosto rozhodující.
Ačkoli jsou testy uplatňovány hlavně na zaměstnance vyšších pozic, výjimkou není ani například testování pokladních či prodavačů. I ti se totiž musí potýkat se stresem, řešit konflikty s lidmi a mít pro to adekvátní předpoklady. Domněnka, že něco takového by se vás vlastně nemuselo týkat, ať už pracujete kdekoli, je mylná.
Testů je v současnosti k dispozici několik desítek. Každý z nich obsahuje trošku jiné otázky, které byly vypracovány na základě pracovní pozice člověka, který bude testován. Některé otázky jsou užitečnými simulacemi různých situací a testují tak zátěžové situace, které musí být, například manažer, schopen zvládnout, některé naopak testují pouze předpoklady pro vedení lidí – často se uplatňují na zaměstnancích, kteří jsou zvažováni jako vhodní kandidáti na povýšení.
Nejčastěji testované oblasti:
Emoční zralost
Odolnost vůči stresu
Osobnostní rysy dle různých požadavků zaměstnavatele
Předpoklady pro vedení týmu lidí
Otevřenost vůči novým věcem
Cílevědomost
Logické myšlení, analytické schopnosti
Reakce na podněty, rychlost, rozhodnost
Účel testování zaměstnanců
Každý člověk se chová jinak a používá jiná, naprosto rozdílná řešení během konkrétních zátěžových situací a při řešení problémů na pracovišti. Někteří se s problémy potýkají snadno, jiní zase hůř, ale nemusí to nutně znamenat, že se pro danou pozici nehodí. Součástí vyhodnocení, které provádí nikoli zaměstnavatel, ale společnost, která testy vypracovává, je návrh možného řešení a osobnostní analýza zaměstnance. Díky podrobnému výsledku je zaměstnavatel na konci celého procesu schopen zjistit, zda se nadále vyplatí zaměstnávat konkrétního člověka na vysoké pozici nebo zda by mu víc vyhovovalo něco jiného, například v jiné profesní oblasti.
Přínosy testování zaměstnanců:
Ověření potenciálu pracovníka pro výkon konkrétní pozice
Získání informací o tom, kam směrovat další rozvoj zaměstnance
Více možností optimalizovat týmovou spolupráci
Zvýšit efektivitu týmu a zlepšit pracovní prostředí
Získání informací o silných a slabých stránkách člověka
Získání informací ohledně motivace pro konkrétní osobu
Na první pohled to vypadá, že testy hodnotí u zaměstnanců jen to špatné, v čem chybují po profesní stránce. Opak je ale pravdou. Testy jsou velmi detailní a navrženy jsou tak, aby ve výsledku vyplynula na povrch i skutečnost, v čem tkví úspěch zaměstnance, proč se pro danou pozici hodí nebo na čem by mohl v budoucnu více zapracovat.
Komentáře
Přidat komentář