Rozsáhlá novela zákoníku práce, která nabude účinnosti v roce 2017, upraví pracovně právní vztahy v rámci práce z domu (tzv. home office), změní dosavadní systém výpočtu dovolené a ošetří také způsob řešení pracovních sporů.
Novela se bude věnovat zejména ochraně bezpečnosti práce a zdraví zaměstnance v rámci home office
Současný zákoník práce se práci z domu příliš nevěnuje a v podstatě ji ani nikterak nereguluje. Novela tedy obsáhne to, co již ve většině firem běžně funguje. Opatření se budou týkat zejména zajištění ochrany a bezpečnosti práce zaměstnance v rámci home office. Zaměstnavatel bude povinen zaměstnanci poskytnout dostatečné technické vybavení a také uhradit energetické a jiné náklady související s výkonem práce z domova.
Výpočet dovolené bude v hodinách
Další výraznou novinkou bude změna systému výpočtu dovolené. Tato úprava, plánovaná od roku 2018, změní dosavadní způsob vybírání dovolené v dnech na hodiny. Změna je příznivá zejména pro zaměstnance pracující ve vícesměnných provozech, pro které je hodinový systém více spravedlivý. Nárok na dovolenou zaměstnanci získají po 52 týdnech odpracovaných u jednoho zaměstnavatele.
Jiná práce pouze se souhlasem zaměstnance
Dosavadní legislativa reguluje převedení zaměstnance na jinou práci v rámci jednoho zaměstnavatele pouze jednostranně. Nový zákoník ošetří tuto problematiku také ze strany zaměstnance. Pro přidělení jiné práce bude zapotřebí souhlas zaměstnance a oboustranná dohoda.
Pracovně právní spory se vyřeší u soudu
Novela se týká také řešení pracovně právních sporů. Jejich řešení bude nyní pouze v kompetenci obecních soudů. Nová úprava vylučuje z jejich projednání rozhodce, kteří bývají využíváni jako náhrada civilního procesu v rámci majetkových sporů. Rozhodčí doložky pracovních smluv se tedy stanou neplatné.
Komentáře
Přidat komentář