Agentury zprostředkovávající práci jsou často u uchazečů o práci v nemilosti a nepochopeny. Důvodem je zejména činnost některých agentur, která je v rozporu s tím, jaký je hlavní důvod existence těchto agentur (kromě výdělečné činnosti), tedy usnadnění hledání práce a naopak i vhodných zaměstnanců.
Na chvíli se teď přenesme přes ty „agentury“, které se snaží vydělat za každou cenu na tom, že firmám shánějí nekvalifikované a zoufalé pracovníky, které pak daná firma využívá spíš jako otroky, protože na agenturní zaměstnance se nevztahují některá pravidla. Tento „outsourcing“ se k obcházení zákonů a k vyhnutí se zodpovědnosti za zaměstnance využívá snad všude po světě, Českou republiku bohužel nevyjímaje. Běžná agentura ale funguje jinak.
Jak agentura funguje
Hlavní činnosti personální agentury jsou poměrně jasné. Hledají práci pro uchazeče o zaměstnání a zároveň vybírají vhodné pracovníky pro klienty ze stran firmy. Pokud budeme chtít moderní, tak řekneme, že tyto dvě oblasti jsou komplementární, ba co víc, synergické! Agentura je pak placena výhradně zaměstnavatelem, který s její pomocí najde vhodného pracanta. Hlavně ve vysoce konkurenčních oblastech se pak agentura musí hodně snažit, aby kandidáty našla, k čemuž dnes už slouží třeba i LinkedIn, populární sociální síť pro profesionály ze všemožných oborů.
Agentura také poskytuje uchazečům o zaměstnání poradenství a určitý servis. Pomůže s přípravou na pohovor, otestuje jazykové znalosti a třeba i poradí s dress codem u konkrétního zaměstnavatele. Přitom neexistuje důvod, proč by se zaměstnanec měl cítit po najmutí přes agenturu nějak znevýhodněn – ano, zaměstnavatel musí zaplatit agentuře, ale zároveň mu agentura šetří náklady, které by do shánění vhodných zaměstnanců stejně musel vložit.
Výhody pro uchazeče o zaměstnání
Dobře, poctivá agentura neznamená újmu, ale jaké výhody přináší? Pro zaměstnance jich je překvapivě hodně:
Poradenství – jak už jsme zmínili, v agentuře vám poskytnou informace, pomohou vám třeba i s vytvořením skvělého životopisu, nebo vám prozradí něco více o firmě, kam půjdete na pohovor.
Otrkání se – personální agenturu můžete brát jako první kolo výběrového řízení. Pohovor v agentuře může dokonce pohovor ve firmě připomínat, jen si to můžete naráz zkazit ne jen u jednoho zaměstnavatele, ale u všech. Zároveň ale nemáte důvod být při takovém pohovoru nervózní, s nikým ještě nesoupeříte, můžete být otevření a agenturní pracovník vám může i pomoci některé aspekty vaší sebeprezentace vylepšit.
Setkání s realitou – konzultant vám také podá informace o současném stavu na trhu práce.
Jedinečná šance – některé firmy hledají zaměstnance pouze přes personální agentury, někdy i přes pouze jednu konkrétní.
Výběr – agentura hledá zaměstnance pro více firem často z různých polí působnosti, takže vám nejspíše bude moci nabídnout pozici, která vám sedne.
Komentáře
Přidat komentář