MLM, pro někoho skvělá příležitost přivýdělku, pro jiného noční můra. Získejte přehled, co je a co není multi-level marketing, a jak se vyhnout rizikům s ním spojeným.
Co je to MLM?
MLM aneb multi-level marketing je anglický výraz pro víceúrovňový nebo síťový marketing. Jedná se o marketingovou strategii, kdy jsou prodejci (neboli distributoři) odměňováni nejen za jimi prodané zboží, ale i za prodané zboží prodejců, které do systému přivedli.
Celý systém je založen na přímém prodeji zboží nebo služeb. Vzhledem k provizím, které získávají všichni, kdo mají někoho „pod sebou“, lze tímto způsobem nabízet pouze zboží s vysokou marží, aby bylo možno vydělávat. Proto se tímto způsobem prodávají produkty, které nenajdete jinde, aby prodávaný produkt zůstal unikátní a mohl mít vysokou marži. Bývá tak často distribuována například kosmetika, potravinové doplňky nebo finanční služby.
Z hlediska zákazníka tedy není příliš výhodné kupovat produkt přes MLM, protože cena bývá z těchto důvodů nadsazená. MLM se často zaměňuje s tzv. pyramidou nebo letadlem, který je založen na podobném schématu. Na rozdíl od těchto systémů, je ale MLM legální.
Pyramida nebo také letadlo je nelegální systém, který je založen zejména na získávání nových účastníků. Každý nový účastník je nucen zaplatit vstupní poplatek, ze kterého plyne odměna účastníkovi, který ho přivedl a účastníkům nad ním. Odměnou je pak pouze možnost získávat do systému další účastníky, ze kterých by plynuly peníze také vám. Případné nabízení produktu je pouze vedlejší činností, která se ve výsledku účastníkovi nevyplatí, a je pouze zástěrkou pro legalizaci tohoto systému. Dlouhodobě je tento systém neudržitelný a pro konečné články systému velmi nevýhodný.
Oproti tomu MLM nabízí primárně službu nebo produkt, který se prostřednictvím obchodníků šíří. Získávání nových členů by měl sloužit pouze jako doplněk k výdělku, nikoliv jako hlavní činnost. I ti, kteří se do systému zapojí později a jsou aktivní, by si proto měli snadno vydělat zpět vstupní poplatek zaškolení či zakoupené produkty. MLM může fungovat i dlouhodobě.
Hlavní ukazatele nelegálních pyramid:
Slibují snadné a vysoké výdělky bez práce
Žádají vysoké vstupní poplatky (i desetitisíce)
Nesrozumitelné a složité smlouvy
Neochota účastníků podávat informace o systému, historii firmy, produktu apod.
Zaměření na „slabší“ cílové skupiny – studenti, důchodci, nezaměstnaní,…
Společnosti nenabízejí žádný produkt
Hlavní část vaší odměny tvoří provize z nových členů, které přivedete
Co dělat, když jsem již zapojen do pyramidy?
Pokud jste se již do nějaké pyramidy zapojili, co kontaktujte právníka a co nejdříve z ní odejděte. Možná zaplatíte vysoké odchodné, ale nedostanete se do dalších problémů a nekonečného kolotoče dalšího placení za produkty, školení a licence, které slouží jen k tomu, aby z vás tahali peníze. S právníkem pak podnikněte další kroky, jako je upozornění příslušných orgánů na toto nelegální podnikání a žaloba. I když možná své peníze už nikdy neuvidíte, je nutné uvědomit si svou chybu co nejdříve a snažit se minimalizovat její následky.
Kdy se MLM vyplatí?
Mezi multi-level marketingem a pyramidou je jen velmi tenká hranice a často ani zákony nejsou schopny obsáhnout šedou zónu, která dává podvodníkům prostor pro manipulaci s lidmi doslova na hraně zákona. Jestliže vám někdo nabídne vstup do MLM, je nezbytností zvážit, zda je tento systém vůbec pro vás. V druhé řadě je pak nutné rozpoznat, zda se nejedná o podvod a že MLM neznamená rychlý a bezpracný zisk. Spíše naopak, neznamená to ale, že se pomocí MLM vydělat vůbec nedá.
Na principu MLM dlouhodobě a úspěšně fungují třeba společnosti jako Oriflame, Avon nebo OVB, které nabízejí kosmetiku pro ženy, tedy produkty, které jsou kvalitní a přináší zapojeným členkám výhody členství i opakované nákupy od svých zákaznic.
Pokud se zapojíte do MLM, počítejte ale s tím, že budete muset aktivně prodávat nabízené produkty, které nebývají zrovna masově žádané, ani nejsou zrovna levné. Dobré je proto mít vyvinuté obchodní schopnosti. Další vlastností by mělo být dobré společenské zázemí, kde budete moci nejen nabízet své zboží, ale také verbovat další obchodníky, ze kterých pak získáte další odměny.
I u legálních MLM ale může čekat několik nástrah. Jedná se zejména o smlouvu, která může skrývat vysoké vstupní poplatky za školení či prvotní nákup produktů, ale také vysoké penále za odchod z MLM systému.
Na co se ptát, než se do MLM zapojíte:
Jaká je historie firmy a jaké má firma za dobu své existence reference?
Jak dlouho firma funguje?
Je produkt, který budu nabízet pro moje zákazníky opravdu užitečný?
Jak vysoký je vstupní poplatek a co musím udělat, aby se mi tato částka vrátila na mé práci?
Je vstupní poplatek vratný (např. ve zkušební době)?
Co se stane, když budu chtít z MLM odejít? Zaplatím nějaké poplatky?
Jaké povinnosti plynou z mého členství (například povinnost odebrat určené množství produktů, platit další poplatky za setrvání v MLM apod.)?
Jak dlouho budete ručit za uzavřené smlouvy? Jak velkou část provize budete při vypovězení smlouvy platit? (Platí zejména při sjednání pojištění, kde se vrací část provize i 3 roky od jejího uzavření)
Komentáře
Přidat komentář