Ať už podnikáte nebo pracujete jako zaměstnanec, tzv. kontakty se vám mohou vždy hodit. Nejenže tak ušetříte čas s poptáváním vhodného člověka na úkol, který potřebujete vyřešit, ale “ze známosti” můžete také získat službu za nižší cenu než je nabízena běžně. Jak si vytvářet síť takových odborníků na různé oblasti?
1. Networkingová akce Tzv. networking je dnes ve velkých městech běžnou záležitostí. Ať už se jedná o snídaně s dalšími podnikateli nebo inspirativní přednášku, cílem je právě vzájemné propojení lidí po pracovní stránce. Zadejte do vyhledávače slova jako “podnikatelská snídaně v XY, networking v XY”, zatímco na místo XY dosadíte název vašeho města. Můžete na nich dokonce získat přátele, kteří jsou v podobné fázi podnikání jako vy a rádi s vámi budou sdílet své poznatky z praxe i ve volném čase u kávy.
2. LinkedIn Asi nejznámější sociální síť určená k vytváření pracovních vztahů. Pokud tam ještě nemáte svůj profil, přečtěte si na internetu pár základních informací o tom, jak LinkedIn funguje. Někteří personalisté již nevypisují klasické inzeráty na nábor nových uchazečů na pracovních portálech, ale uchazeče si sami vyhledávají na LinkedInu.
3. Přednášky a semináře Podobně jako u networkingových akcí, na vzdělávacích akcích je vysoká pravděpodobnost potkat někoho, kdo by vám poradit ohledně vaší práce. Tito lidé se zajímají o stejné záležitosti jako vy, a dost možná vám mohou pomoci. Po skončení přednášky bývá občas čas vyhrazen právě pro vzájemnou diskusi nebo se účastníci mohou přesunout do restaurace/hospody, a ještě všechno “probrat u piva”. Využijte takových možností konzultací s odborníky zdarma.
4. Vaši známí Ať už sháníte dobrého řemeslníka nebo marketingového poradce, zeptejte se svých známých, jestli vám mohou někoho doporučit. Ptát se můžete osobně, nebo pomocí dotazujícího statusu na Facebooku. Lidé tak často získají hned několik tipů od různých známých. Je možné, že vám pak takový řemeslník či jiný odborník poskytne službu/poradenství za nižší cenu než by dal běžně, protože mu váš známý vlastně “dohodil” kšeft. O práci se sháněním klientely méně pro něj.
5. Zamyslete se, koho už znáte Mezi přáteli, bývalými spolužáky i v rodině určitě máte odborníky na různé záležitosti. Také v minulosti jste již jednali s mnoha profesionály. Je dobré čas od času dělat tzv. “follow up”, tedy znovu navazovat na předchozí kontakt. Popřejte svým firemním partnerům pěkné svátky, myslete na narozeniny vašich známých. Pokud jim dáte najevo, že vám na nich záleží, budou jistě mnohem ochotnější s vámi v budoucnu spolupracovat.
Kontakty můžete vytvářet prakticky kdykoliv a kdekoliv. Považujte to za aktivní činnost a mějte vždy po ruce připravenou vizitku, abyste i vy pro někoho mohli být oním cenným “kontaktem”, u kterého si v budoucnu rádi objednají službu nebo zboží.
Komentáře
Přidat komentář