Nastoupili jste do nové práce, a zjistili jste, že všichni mají svých povinností tolik, že
vás nestíhají pořádně zaučit? Jak zvládnout stres z nového prostředí a nové náplně
práce tak, abyste se v té vodě, do které jste byli vhozeni, brzy cítili jako ryba?
Stínujte kolegy Sledujte, co dělají ostatní. Zeptejte se kolegy, který má zrovna službu, zda mu nebude vadit, že se mu budete koukat „pod ruce“, abyste viděli, jak jeho práce funguje. Sledujte, s jakými materiály pracuje, jakým způsobem hovoří s klienty či spolupracovníky, o čem diskutují, jaké úkony vykonává.
Pokud bude kolega ochotný vám rovnou popisovat, co dělá, získáte výborný přehled o způsobu práce na nové pozici, navíc se ho rovnou můžete ptát na vše, co vás zajímá.
Požádejte o školení Řada firem, obzvlášť těch s velkým počtem zaměstnanců, má pro nové pracovníky připravený zaškolovací program. Můžete být proto v prvních týdnech vysláni na služební cestu do školícího centra nebo do zvláštní trainee budovy.
Někdy však tyto učební programy firma neposkytuje a jste tak odkázáni na instrukce nadřízeného, popřípadě pozorujete kolegy a učíte se „za běhu“ metodou pozorování, či „pokus-omyl“.
Získejte dostatek studijního materiálu Pokud vám nadřízený neposkytl dostatek materiálů pro samostudium, poproste ho, zda by vám je mohl dodat. Některé firmy mají pro nováčky speciálně vytvořené zaškolovací manuály. Pokud je ve vaší firmě nemají, požádejte o materiály, se kterými kolegové běžně pracují, směrnice, zákon týkající se vaší pracovní pozice, dokumenty z minulých období atd., zkrátka cokoliv, z čeho můžete čerpat informace.
V době, kdy ještě nemáte vlastní agendu a kolegové nemají dostatek času se vám věnovat, můžete vyplnit pracovní dobu studiem potřebných znalostí. Využijte volné chvíle a prohlédněte si veškeré možné dokumenty a materiály, se kterými budete v budoucnu pracovat. Vytvořte si výpisky důležitých informací, je jich zcela určitě velké množství a ze začátku by bylo složité si vše pamatovat z hlavy.
Nejdůležitější postupy, kontakty a informace si zapisujte do zvláštní sekce, abyste si byli jisti místem, kam se podívat, když to bude důležité.
Dohledávejte si informace na internetu Mnoho informací si můžete sami dohledat, v dnešní době internetu zjistíte odpověď téměř na cokoliv. Nemusíte tak mít pocit, že zahlcujete zaneprázdněné kolegy přemírou dotazů (na které máte v začátcích samozřejmě plné právo). Můžete si najít internetové diskuse, články, či odpovědi v poradnách, je možné, že někdo se již ptal na to samé. Na internetu také zjistíte mnoho informací o zboží, předmětech či softwarech, se kterými pracujete. Pokud máte v práci dostatek času k samostudiu, můžete si některé články vytisknout a v práci si z nich pak vypisovat poznámky.
Mějte na paměti, že každý začátek je těžký. Za pár měsíců budete lépe začleněni do kolektivu i do pracovní agendy, úkoly pro vás budou mnohem snadnější než na začátku a naučíte se úkony provádět automaticky. Proto buďte ze začátku trpěliví, učte se vše pomalu ale jistě, a za pár měsíců už budete zvládat pracovní povinnosti s přehledem.
Komentáře
Přidat komentář