Najít seriózní práci z domova není vůbec snadné. Obzvláště pro lidi, kteří očekávají snadnou práci s nemalými příjmy. Takoví pracovníci jsou nejsnadnějším cílem podvodných a neetických nabídek společností, které buď nabízejí prodej nekvalitního a předraženého zboží, nebo rovnou „pyramidu“, ve které se dá uživit jen nabíráním dalších a dalších lidí, jejichž jedinou náplní práce bude hledání dalších a dalších obětí.
Navzdory tomu je práce z domova poměrně hodně, ale zpravidla jde o kvalifikované činnosti, pro jejichž vykonávání není potřeba sedět v kanceláři. Hrstka lidí se pak může z domova uživit i čistě kreativní prací. Proč je vlastně práce z domova tak žádoucí pro zaměstnance i zaměstnavatele?
Výhody pro obě strany
Pravděpodobně tu není třeba zdlouhavě probírat výhody pro zaměstnance, které jsou zcela očividné. Hlavně jde o úsporu času, protože zaměstnanec nemusí dojíždět do zaměstnání, ale i další podstatné plusy. Kdo by pohrdl flexibilitou pracovní doby, kdy si může sem tam „odskočit“ a vyřešit si, co potřebuje? Práce v domácím prostředí je zároveň velmi pohodlná (ne pro každého!), ale má i některá negativa, respektive úskalí, se kterými je třeba si poradit.
Nereálné je například efektivně pracovat v nepracovní atmosféře, která zahrnuje cokoliv od vyjících psů, lísajících se koček a hladových miminek. Jakákoliv domácí práce také vyžaduje vysokou míru sebekázně, bez které si vždy zaměstnanec i podnikatel najdou 1 000 věcí, které je lepší a zábavnější dělat místo práce.
A co z toho všeho mají zaměstnavatelé? Ještě o poznání víc, než sami zaměstnanci, ač to tak na první pohled nemusí vypadat. Při přechodu na práci z domova ušetří velkou část nákladů za pronájem a vytápění kanceláří, nebo za elektrickou energii. Průzkumy také ukazují, že dochází ke zvýšení efektivity práce a výrazně klesá nemocnost zaměstnanců, kteří i s lehkou virózou zastanou práci z domova, i když do kanceláře by se cestovat neodvážili (už kvůli riziku nákazy spolupracovníků, nepohodlí a náročnému cestování mezi domovem a zaměstnáním). I zaměstnavatelé ale musejí počítat s nějakými nepříjemnostmi.
Největší problém spočívá v komunikaci – tu je třeba od základu přepracovat, samozřejmě se zaměřením na vzdálenou komunikaci pomocí počítačů, video hovorů, instant messengerů, nebo konferenčních hovorů. Pak jsou tu právě ti zaměstnanci, kteří darovanou svobodu neunesou a jejich pracovní morálka rychle opadne. Ti se musejí buď přizpůsobit, nebo společnost s největší pravděpodobností opustí kvůli neplnění svých pracovních povinností.
Práci z domova v široké míře praktikují zejména takzvané demokratické firmy, které na samostatnosti a zodpovědnosti svých zaměstanců zcela závisí. Práce z domova tak není vůbec žádným problémem, ale spíše logickým vyústěním.
Znáte demokratické firmy? Jde o společnosti vybudované podle úplně jiné struktury, než je běžné (pyramida, na jejímž vrcholku je šéf/majitele, pod ním pár klíčových manažerů,…až po řadové pracovníky bez odpovědnosti a rozhodovacích pravomocí). Dalo by se dokonce říct, že demokratické firmy strukturu ani nemají – všichni jsou si rovni, zájem každého zaměstnance a jeho štěstí jsou nadřazeny zájmům společnosti, každý hlas má stejnou sílu. Při pohledu na realitu a ne utopické vize dosáhla největšího úspěchu s demokratickým modelem společnost Semco v čele s Ricardo Semlerem, již dnes legendární postavou nejen brazilského průmyslu a obchodu.
Nejčastější „domácí“ povolání
Vůbec nejčastěji z domácnosti pracují odborníci na informační technologie. Programátoři, správci serverů, ale i vývojáři, grafici a specialisté na online marketing a SEO. Ikonou práce z domova jsou programátoři, kteří jsou na trhu práce ceněni jako žádné jiné běžné povolání.
Náplň práce programátora: záleží na zaměření, nejžádanější jsou v současnosti programátoři ovládající C++, Javu, PHP,…
Běžný příjem programátora: platy začínají nad hranicí 20 000 Kč měsíčně, ale záleží na rozsahu programátorových schopností, kdy stropem pro zkušené programátory není ani čtyřnásobek uvedené částky
Neméně významná je práce z domova pro specialisty na internetový marketing a SEO (Search Engine Optimization). Únik z kanceláří se v tomto oboru přímo nabízí, protože veškeré aktivity stejně probíhají výhradně na internetu, který je zároveň jediným nástrojem práce. Zároveň jde o moderní povolání, takže obecně živí spíše mladší generace pracujících, kteří se v internetovém světě pohybují zcela přirozeně a žádný šok a učení základů na počítačích nehrozí.
Náplň práce SEO specialisty: mnoho řekne už sám název povolání, které se velmi zjednodušeně zabývá optimalizací pro vyhledávače, tedy aby byly opečovávané weby co nejviditelnější, nejnavštěvovanější a nejrentabilnější, to vše při zachování kvality obsahu
Běžný příjem SEO specialisty: opravdový specialista v oboru začíná na mzdě zhruba 30 000 Kč měsíčně, přičemž růst je většinou podmíněn dobrými výsledky a spokojenými klienty
Překlad, psaní, korektura
Trojice povolání, které není problém vykonávat z domova. Pro práci s textem není potřeba ani žádného velevýkonného počítače, nebo speciálních programů. Zatímco psaní a korektura se dá provozovat takřka bez jakékoliv kvalifikace (snaha a zvládnutá čeština by měly být samozřejmostí), s překladem je to trochu jiné. Pokud uchazeč o zaměstnání, respektive OSVČ hledající si zakázky, neovládá vybraný jazyk pro překlady na 100 %, bude mít vážné problémy. Samozřejmě, orientační překlad z angličtiny do češtiny zvládne každý druhý absolvent ZŠ, ale tím se nelze živit.
Nejvíce se cení profesionální překlady z různých oborů (dobré je specializovat se na jeden, nebo maximálně několik, kvůli náročnému odbornému názvosloví) a to převážně z českého jazyka do cizího, přičemž není ceněna pouze angličtina, ale spíše ostatní světové jazyky jako je španělština, francouzština, němčina, ruština, japonština a do budoucna lze očekávat obrovský zájem o čínštinu a hindštinu.