Callcentrum, postrach i poslední naděje nezaměstnaných a studentů. V dnešním článku se zaměříme na to, jaká jsou callcentra obecně a pak vás také upozorníme na některé neférové (a někdy i nezákonné) praktiky některých callcenter.
Typů callcenter je hned několik. Můžete pracovat přímo pro konkrétní společnost, jejíž produkty a služby nějakým způsobem „propagujete“. Může jít o přímý prodej, domlouvání schůzek, nebo jen pasivní zákaznickou/technickou linku. Pak také existují speciální callcentra, která prostě prodávají produkty/služby toho, kdo si je zrovna najme. Jednotlivé společnosti nabízející tuto brigádu se v lecčems liší, ale mnoho mají společného.
Základní fakta o callcentrech:
Hodinová mzda nebývá vysoká
Díky provizím si můžete vydělat i dvojnásobek základní sazby
Na 99 % nebudete mít vlastní pracovní místo, ale budete dělat od telefonu/počítače, který je nejblíž
I v callcentru s vámi mohou zacházet slušně, ale tlak na výsledek je běžný
Je to psychicky velmi náročná práce, kterou dlouhodobě zvládne minimum lidí
Diskutabilní je použití callcentra jako odrazového můstku a k zisku praxe, kterou byste se mohli pochlubit v CV
Často je zákaznická linka, nebo technická podpora považována za to „menší zlo“. Ano, může tomu tak být, ale ani zákaznická linka není vůbec žádným růžovým sadem, kde si v klidu sednete a užíváte dne, zatímco si k vám občas někdo přisedne, zeptá se vás na nějaký zajímavý problém a nakonec vám poděkuje, že jste mu ho pomohli vyřešit.
Na zákaznické lince totiž není čas na lelkování. Zákazníci čekají na operátory, ne opačně, takže se početní stav operátorů zapojených do telefonování udržuje na ideální hladině. Zatímco tedy dokončujete jeden telefonát, už na vás pravděpodobně čeká další volající, který od vás bude potřebovat poradit, nebo jehož přání vyplníte. Tito operátoři jsou také někdy nabádáni k prodeji, ovšem jde o přirozenou nabídku služeb, aneb proč klientovi nenabídnout doplňkovou službu, když už některou další využívá a volá vám? I tito operátoři pak mají samozřejmě takové úspěchy ohodnoceny provizním systémem.
Zásadním problémem, kromě jednotvárnosti a nudy, což jsou okolnosti společné pro všechna callcentra, jsou naštvaní klienti a zákazníci. A věřte, že jich bude většina. Milé vystupování a poděkování je vlastní pouze minimu volajících, ostatní vás klidně seřvou za špatnou fakturu, nefunkční službu, nebo neschopného kolegu, který jim špatně poradil. Pokud si to dokážete nepřipouštět, může být práce na zákaznické lince prosta stresu a neustálého tlaku na výsledek, což ještě více platí pro linky technické podpory.
Tato callcentra si nemohou dovolit přicházet o zákazníky, proto nejsou agresivní k zákazníkům a samotná společnost vytváří i dobré pracovní prostředí pro své zaměstnance.
Aktivní telemarketing spočívá v nabízení služeb a/nebo výrobků. Jednou prodáváte kreditky, podruhé internet a potřetí třeba nový zázračný lektvar, díky kterému omládnete a ještě zhubnete. Je jedno, co prodáváte, zpravidla máte jasně daný průběh hovoru. Telefonní skript používáte, protože je ověřený a povinný, kvalita vašich hovorů je pod občasným dohledem (takzvaných supervizorů) a čísla vytáčíte jedno za druhým, tak jak vám je předhazuje počítač. Hodinová mzda bývá poměrně nízká, což je také součást motivace, abyste se snažili co nejlépe prodávat produkty/služby, za což dostáváte provize. Pracovní doba je zpravidla kolem 20 hodin týdně, což je tak akorát pro brigádníky i méně náročné zaměstnance. Částečně je však tato doba dána i tím, že déle by to drtivá většina lidí nevydržela dělat.
Když máte štěstí…
…tak zaměstnavatel dodržuje zákoník práce a mzda vám není strhávána za hlouposti. Kvalitní callcentra sice stále tlačí na pilu co do výsledků, ale zároveň respektují, že zaměstnanci musejí mít k výkonu svého povolání odpovídající podmínky. Stále budete muset být vstřícní a vstřícně vlezlí, ale když se vám to nepovede, tak vám zaměstnavatel jen řekne, jak to příště vyřešit lépe.
Když máte smůlu…
…tak vám při neúspěchu třeba taky seberou židli, zamknou vás, dokud nesplníte kvótu a seřvou vás, protože se jim zrovna chce. Některá callcentra si dokonce po svém vykládají pracovní dobu a počítají pouze čas, kdy opravdu s někým voláte. Příšerných zkušeností mají pracovníci podobných callcenter mraky, proto je důležité si pamatovat, že existují i callcentra, která se chovají spravedlivě – ke svým zaměstnancům i zákazníkům.
Callcentrum jako praxe
Diskutabilní je přístup „půjdu na rok do callcentra, ať nemám životopis prázdný“. Široká veřejnosti i mnozí personalisté už callcentra vnímají jako poslední možnost, když všechno ostatní selže. Stejně tak callcentra, se svou obrovskou fluktuací zaměstnanců, nepatří mezi vybíravé zaměstnavatele. Práce v callcentru při studiu, nebo těsně po něm může působit alespoň jako důkaz pracovitosti a pracovních návyků, ale rozhodně nepočítejte s tím, že vám řádek „Práce v callcentru XY“ v životopise získá práci.
Komentáře
Přidat komentář