Uchazeči o zaměstnání to dneska nemají lehké – dříve se zaměstnavatel mohl zeptat leda tak vašeho předchozího zaměstnavatel na vaše pracovní hříchy, kdežto dnes si vás může jakýkoliv personalista proklepnout online za pět minut. A věřte, že pokud nejste na síti opatrní, může se toho o vás dozvědět opravdu hodně. Jen na povaze získaných informací pak záleží, jestli si tím nahrabete plusové body, nebo vyhrabete kariérní hrobeček.
Jak se prezentujete online? Může jít o příspěvky v diskuzích, tvorbu webového obsahu, ale hlavně profily na sociálních sítích. Personalisté moc dobře vědí, jak a kde hledat, a nejsou líní na váš Facebook a hlavně LinkedIn zavítat – a na základě zjištěných informací vás třeba z okruhu kandidátů na pracovní místo vyřadit.
Najděte se na internetu
Chcete-li se na online proklepnutí trochu připravit, potřebujete nejdříve vědět, k jakým informacím se může personalista snadno dostat. Budete se tak muset na internetu najít, což není těžké. Zadávejte do vyhledávání (Google, Seznam.cz,…) své jméno a svou emailovou adresu, najděte se na Facebook (nejprve se ale odhlaste, ať vidíte, co vidí ostatní) a zkuste si vyhodnotit, jaké mínění o vás z toho všeho může mít cizí člověk.
Při vyhledávání se podívejte na více stránek výsledků, ne jen na tu první. Nikdy nevíte, kdy se nějaký váš hříšek na první stránku dostane.
Facebook o vás může říct hodně
Právě na Facebooku toho o sobě lidé často řeknou tolik, že to až pěkné není, proto se na něj personalisté zaměřují. Nejde snad ani o informace pracovního charakteru, ale o ty osobní, ke kterým se jinak nemůže personalista dostat. Jaké máte názory, co sdílíte, jak se vyjadřujete, jak vypadáte opilí ve tři ráno pod stolem… Záleží jen na vás, co personalista uvidí, přičemž můžete své soukromí chránit zejména tím, že o sobě žádné osobní věci do éteru z jedniček a nul sdělovat nebudete – správné nastavení soukromí na Facebooku sice může posloužit podobně, ale jak asi víte, co je jednou na Facebooku, to už se s vámi povleče napořád.
Pokud už na Facebooku (nebo jinde) nějaké „kompromitující“ příspěvky a fotografie (nedejbože videa) máte, doporučujeme je skrýt, smazat a ještě si připravit nenucenou a snesitelnou odpověď, kdyby se na vás na ně personalista na pohovoru zeptal.
Pokud byste dokonce chtěli na Facebooku získat kladné body, rozumně můžete sdílet takový obsah, který vypovídá o vašem zájmu o obor, ve kterém chcete pracovat. Vypočítavost pomůže, ale musí být dlouhodobá – to že den před pohovorem nasdílíte 20 článků a olajkujete 10 firem včetně té, do které se hlásíte, vám k ničemu asi nepomůže.
Profesionální profil na LinkedIn
O LinkedIn si můžete přečíst více v samostatném článku, ale zde vám aspoň dáme základní tipy. Mějte profil aktualizovaný a snažte se na něm mít dostatek kvalitních kontaktů. Nebojte se navazovat kontakty s vašimi kolegy, i bývalými. Čím více kontaktů na lidi „z oboru“, tím lépe bude vaše profesionální prezentace vypadat.
Komentáře
Přidat komentář