Personální agentury mnohdy nemají tu nejlepší pověst – zaměstnanci i zaměstnavatelé se, ne vždy mylně, domnívají, že personální agentura je pouhým zbytečným prostředníkem mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, že jde o drahý špás s minimálním užitkem. To ale platí pouze pro nekvalitní personální agentury, u těch lepších se můžete spolehnout, že buďto dostanete to, co hledáte, nebo nebudete muset platit. A dobrá personální agentura opravdu výrazně zvýší šance na bezproblémové, rychlé a poměrně levné získání zaměstnance, který splňuje nejen vaše požadavky, ale zároveň disponuje vlastnostmi, díky kterým bude pro vaši firmu znamenat přínos.
Jelikož se na pracovním trhu pohybuje obrovské množství agentur, metoda pokus omyl by vám asi zabrala mnohonásobně delší než snesitelnou dobu. Proto získejte reference od firem a lidí, kterým důvěřujete. Pokud vám majitel úspěšné firmy (která není vaší přímou konkurencí) řekne, že díky agentuře XY získal řadu kvalitních zaměstnanců, asi nebude od věci její služby vyzkoušet.
Personální agentura by vám měla nabídnout plný servis, to znamená, že za vás obstará tvorbu a publikaci inzerátů, roztřídění odpovědí uchazečů i první kolo osobních setkání s vybranými kandidáty. Ty vám pak pošle do druhého kola, kde si vyberete už podle sympatií, nebo odborných dovedností, které nedokáže personalista z agentury posoudit.
Přesto by vám personální agentura měla být nápomocna i v tomto finálním výběru a to tím, že vám o vhodném kandidátovi dá co nejvíce informací – upozorní vás na jeho silné i slabé stránky, či existující rizika.
Kvalitní agentura dokáže najít ty pravé zaměstnance
Možnosti personální agentury v oblasti hledání zaměstnanců na různé pozice jsou obrovské. Personální agentura ví, kde hledat, kde inzerovat, navíc má vlastní konexe a obrovský počet uchazečů o práci v databázi.
Jak všechno probíhá?
Agentura s vámi nejprve probere, koho hledáte – už zde začíná její nápomocná práce, protože dokáže zaměstnavateli dát některá doporučení a částečně tak pomůže se stanovením kritérií pro uchazeče.
Agentura poté začne nabídku práce inzerovat, pod svým jménem, takže jméno skutečného zaměstnavatele bývá skryto, nepřeje-li si zaměstnavatel opak.
Z přijatých odpovědí agentura vybere ty, které pozve na osobní pohovor.
Při osobním pohovoru dále vytřídí kandidáty na pozici od nevyhovujících uchazečů. Zde je nutno říct, že kvantita není preferována, spíše naopak – postoupit by měli pouze ti kandidáti, kteří budou pro firmu přínosem.
Vhodní kandidáti postupují do druhého kola, které už z větší části, nebo zcela obstarává zaměstnavatel, který provede finální výběr.
A jak je to s placením? Agentura je placená zpravidla několikanásobkem nástupního platu osoby, kterou zaměstnavateli dohodí. Jde o dvojnásobek, či trojnásobek, většinou zaplacený nadvakrát – po přijetí a pak po odpracování nějaké doby. Náklady jsou tedy rozumné, hlavně s přihlédnutím k tomu, že uspořádat výběrové řízení přímo ve firmě také není zadarmo a že výsledky jsou ne vždy tak kvalitní a prospěšné.
Komentáře
Přidat komentář