První dojem je při poměrně krátkém prvním pracovním pohovoru hodně důležitý. Jak nabrat plusové body vám neřekneme, ale aspoň se vás pokusíme odradit od vyložených přešlapů při výběru oblečení. Jak možná tušíte, platí zde stejná pravidla jako pro chování na pohovoru – oblečení by mělo být umírněné až lehce konzervativní.
Na rozdíl od zákeřných otázek personalistů, na které vás nepřipraví asi nic, se můžete v oblasti vhodného oblečení poměrně jednoduše zorientovat do té míry, že možnost faux pas téměř vyloučíte. Dress code se totiž řídí jasnými pravidly.
1. Hlavně upraveně a čistě
A to neplatí pouze pro oblečení, ale o váš vzhled jako takový, tedy vlasy, nehty, make-up, vousy… Oblečení musí být ve skvělém stavu, tedy čisté, vyžehlené a neošoupané. Vzhledem k tomu, že se toto pravidlo vztahuje na všechny typy oblečení, považujeme ho za vůbec nejdůležitější.
2. Vhodné oblečení vzhledem k pozici a odvětví
U mnoha pozic platí, že oblečení vhodné k jejich vykonávání se hodí i na pracovní pohovor. Neplatí to však vždy. Ani dělník by nejspíš neměl přijít v montérkách a běžná kancelářská práce se sice v riflích vykonávat dá, ale na pohovor tyhle „vždy in“ kalhoty taky nepatří.
Personální agentura Grafton například rozlišuje trojici běžných typů oblečení, které lze vzhledem k situaci zvolit:
A) Business Formal
Velmi formální typ oblečení. Muži by měli volit výhradně oblek, dámy pak kostýmek. Platí pro všechny manažery, právníky a uchazeče o zaměstnání třeba v bankovnictví. Oblečení musí perfektně sedět.
B) Business Casual
Běžné oblečení pro každou pozici, k jejímuž vykonávání čistě formální oblečení nepatří. I tato „sada“ ale stále zachovává velmi konzervativní a reprezentativní vzhled – u mužů je správně pohodlná košile v neutrálních barvách a bez nějakých ozdob nebo obrázků, ženy také mohou zvolit košili a delší sukni. Pravidlo „rifle ne“ platí i zde, stejně jako nutnost vybrat slušivé boty v neutrální barvě, rozhodně ne botasky a sandále.
C) Business Creative
Žádáte o práci v řekněme umělečtějším prostředí, kde se cení kreativita a mladistvost? Tady výjimečně se sázkou na jistotu asi moc neuspějete. To ovšem neznamená, že na sebe můžete hodit cokoliv. Obzvlášť pokud o vás není známo, že máte skvělý vkus, raději se od předchozího příkladu moc nevzdalujte. Ideálně ale můžete zapojit i barevnější oblečení a (decentní) doplňky.
3. Ach ty barvy
S barvami opatrně. Červená a bílá košile stejného střihu totiž mohou mít zcela jiný efekt na osobu, se kterou budete pohovor pořádat. Oblečení by hlavně mělo být barevně sladěné, což neznamená, že všechny kusy budou mít totožnou barvu, ale že výstřední kombinace rozhodně nejsou dobrá cesta.
Abychom to zjednodušili, mezi vhodné barvy patří: černá, šedá, bílá, zelená, modrá a hnědá. U modré platí, že byste se měli vyhnout světlejší odstínům, naopak šedá barva je naprosto univerzální a vhodná snad vždy a všude. Naopak nevhodné barvy jsou například červená, žlutá, nebo fialová.
Co konkrétního ale tyto barvy vyjadřují? Černá je stylová, profesionální a zeštíhluje, šedá je velmi reprezentativní, neutrální, autoritativní i lidská zároveň, navíc snese doplnění i o jakoukoliv další barvu. I bílá je neutrální a velmi upřímná barva. Zelená je barva peněz, takže… Ne, teď vážně, je to barva vyjadřující optimizmus a energii, samostatnost i spolehlivost. Hnědá barva je pak zosobněním solidnosti, důvěry, stability a spolehlivosti.
4. Dvakrát měř
Zejména pro ženy, ale nejen pro ně, platí pravidlo, že oblečení (jako celek, ne jen jednotlivosti zvlášť) musí být otestované. Musíte vědět, že je vám v něm pohodlně a že vám z něj neleze něco, co by mělo zůstat skryto, a to nejen vestoje, ale také při sezení, nedejbože ohýbání.
Komentáře
Přidat komentář