Chystáte se uspořádat firemní akci pro zlepšení či udržení pracovních vztahů vašich zaměstnanců? Teambuilding může být skutečně vhodným nástrojem pro následné zvýšení pracovní efektivity na pracovišti, což je cílem každého zaměstnavatele. Horké letní dny nabízí mnoho příležitostí – sportovních, herních, nebo přátelská zahradní posezení. Jaká úskalí však může dobře míněná akce přinést, a jak se jim vyvarovat?
Omezení volného času zaměstnanců
Zaměstnanci spíše přijmou teambuilding jako benefit, pokud bude uspořádán v jejich pracovní době. Ne každý chce „povinně“ trávit svůj volný čas se svými spolupracovníky, některé zaměstnance by uspořádání teambuildingu spíše rozzlobilo. Jejich loajalitu si získáte spíše přátelským gestem vytvoření zábavné události namísto práce. Pokud se jedná o večerní akci, můžete například v daný den zkrátit pracovní dobu o pár hodin, abyste jim tak jejich čas vykompenzovali.
Teambuilding ocení spíše extroverti
Myslete na to, že každý pracovník má jiný přístup k navazování sociálních vazeb s ostatními kolegy. Můžete zaměstnávat i lidi, kteří dělají výborně svoji práci, ale nepotřebují se při tom na pracovišti zvlášť přátelit s ostatními v soukromé rovině. Proto takové zaměstnance raději pozvěte na teambuilding osobně a řekněte jim, co se bude na akci dít. Po přečtení e-mailové pozvánky by se mohli obávat například hraní her, kde budou muset mluvit o sobě nebo veřejně. Spíš by se pak z teambuildingu vymluvili a neúčastnili se ho. Dejte jim najevo, že je vaše účast velmi potěší, protože jsou nepostradatelnou součástí týmu.
Pozor na alkohol
Na firemních akcích je většinou alkohol povolen a jeho přílišná míra již způsobila druhý den v práci řadu potíží. Ačkoliv se má jednat o neformální, uvolněnou událost, kontrolujte množství požitého alkoholu. Zaměstnanci by vás nikdy neměli vidět ve stavu opilosti, zbytečně byste si tak do budoucna před nimi snížili autoritu. Je lidské, aby se i šéf někdy opil, neměl by to ale dělat před svými podřízenými.
Tykání a vykání
Na neoficiálních pracovních akcích si začnou pracovníci často tykat, to je zcela v pořádku. Dejte si však pozor, abyste nenabídli nebo nedovolili pod vlivem alkoholu tykání s někým, s kým si nechcete tykat nadále další dny v práci. Bylo by opravdu nevhodné večer opile tančit se svým podřízeným a hovořit jako staří přátelé a další den ráno mu říci dobrý den.
Zjistěte neoficiální informace
Neoficiální atmosféru můžete využít také k tomu, abyste si více pohovořili se svými zaměstnanci a zjistili, co je trápí. U stolu se skleničkou dobrého vína budou jistě upřímnější než v kanceláři „na koberečku“. Nebojte se jich zeptat, jak jsou v práci spokojeni s XY, a dobře poslouchejte co vám říkají. I znalostí některých firemních „drbů“ můžete včas zabránit událostem, jako je například tajně plánovaný odchod zaměstnance, se kterým se vám nesvěřil. Rozhovor by měl ale probíhat neformálně a rozhodně nevypadat jako pracovní výslech. Ptejte se zaměstnavatelů i na jejich osobní život a dejte jim tak najevo, že vám na nich záleží i jako na lidech, ne jen jako pracovní síle.
To, jestli se teambuilding povedl, zjistíte v následujících dnech v práci. Zaměstnanci by měli být veselejší, ochotnější k práci a na další neoficiální „pokec se šéfem“ se zase těšit.
Komentáře
Přidat komentář