Předškolní výchova je dnes soustředěna hlavně do státních a soukromých veřejných školek, mezi ty druhé jmenované patří i lesní školky – jakkoliv je to u nás až v poslední době medializované téma, nejde o žádnou novotu, ale o více než půl století starý „vynález“. Co taková školka dětem přináší a o co je ochuzuje?
Základní myšlenkou je bezesporu „návrat k přírodě“, což je hojně prosazovaný přístup ve všem možném. V jídle, oblečení a dnes už i předškolním vzdělávání. Jenže jak skutečně lesní školka vypadá? Pokud nefunguje pod klasickou mateřskou školou, tak nedisponuje klasickou útulnou městskou budovou, ale maximálně nějakým srubem, kde se děti mohou schovat před nepříznivým počasím. Ale ani to není tak úplně pravda, protože motto lesních školek naopak povzbuzuje pobyt dětí v přírodě za každého počasí. Přesto není vůbec nezvyklé, když lesní školky spolupracují s klasickými, aby dětem poskytly nějaké to zázemí – jídlo, místo ke spánku a úkryt před opravdu problematickými extrémy v počasí.
Aktivity dětí probíhají opravdu pouze venku, ideálně v lesním prostředí, kde dochází k interakci s přírodou, kterou mnoho dětí nezažívá vůbec, nebo velmi málo. Důležité ale je, že lesní školka není extremistická forma výchovy – děti jsou i v těchto podmínkách připravovány na další životní etapy, hlavně základní školu, kde už je dnes očekávána jistá úroveň znalostí.
Má ale lesní školka nějaké nesporné výhody? Mezi uváděné patří například:
Výrazné lepší hrubá motorika (děti lítají celé dny po lese).
Nižší nemocnost i méně úrazů (děti jsou na čerstvém vzduchu, hodně se hýbou a jsou obratnější).
Vychovatelky mají na děti více času – jsou zpravidla dvě na maximálně patnáct děti.
Pokud se vám zdá, že takové podmínky lze navodit i v běžné školce, pak máte zcela jistě pravdu. Zdůrazňování přírodního elementu ve výchově při respektování standardů předškolního vzdělávání je však také v pořádku, nesmí však dojít k podcenění a nedbalosti ze strany vychovatelek – to by v přírodě mohlo mít horší následky než v budově běžné mateřské školy.
Nakonec, stejně jako v každé jiné školce, škole i práci, je to jen a jen o lidech, v tomto případě o vychovatelkách, které musejí být aktivní a vzdělané, aby děti provedly tímto důležitým obdobím tak, aby se něco naučily a dostaly důležité zkušenosti do života.
Komentáře
Přidat komentář