Všeříkající i vágní, tak lze vnímat pojem firemní kultura. Co obsahuje, nebo by alespoň měl? Má smysl se firemní kulturou vůbec zabývat, nebo jde o dělání z komára velblouda? Ať už se tomu rozhodnete říkat jakkoliv, věci spadající pod tento pojem jsou pro spoustu firem rozhodně zcela zásadní.
Firemní kultura je vše, co souvisí s jednáním a prezentací firmy. Utvářejí ji vztahy na pracovišti, chování k zaměstnancům i chování k obchodním partnerům a klientům/zákazníkům.
Do pojmu firemní kultura patří:
Jak firma i její zaměstnanci působí na okolí (v médiích, ve styku se zákazníky…).
Jaké vztahy panují mezi zaměstnanci.
Jak se nadřízení chovají vůči zaměstnancům - jsou přísní a féroví, nebo raději podporují kreativitu a sem tam odpustí chybku, nebo to jsou despotičtí neschopové?
Co je ve firmě vnímáno jako pozitivní a co jako negativní?
Dress code.
Jaká je třeba firemní kultura Applu? Co vás napadne, když se řekne Apple? Luxus, prestiž a preciznost - dokonalost je u této firmy nadřazena všemu ostatnímu. Ale to není vše - jak se Apple chová k zaměstnancům? Je přísný a své zájmy staví nad zájmy zaměstnanců - není podstatné, co se děje uvnitř, ale jak to vypadá a funguje navenek. Vzpomeňme například na trochu alibistickou snahu o prezentaci Applu jako skvělého partnera pro fabriky, v nichž čínští dělníci makají na tom, aby vytvářeli dokonalé stroje, které pak Apple s enormní marží prodá. Je to firma bezesporu pokrytecká a extrémně úspěšná, přísná a zřídkakdy dělající chyby (nebavíme se teď o pidiproblémech typu ohnutí telefonu v kapse). Podobná je i v B2B oblasti - nebojí se vést dlouholeté patentové války proti svému dvornímu dodavateli důležitých součástek (Samsung).
Co je ale nejdůležitější, firemní kultura Applu je jednotná a velmi silná - firma, zaměstnanci i produkty jsou součástí skvěle fungující celku, který dává smysl, bez ohledu na to, jestli tuhle firmu milujete, nesnášíte, nebo je vám volná. Tím, jak se Apple prezentuje v médiích (nebo spíše neprezentuje, až na vybrané blogy), tím jak se bije za své patenty, tím jak je náročný na své zaměstnance, vším tím podporuje své ikonické produkty, které jsou s touto politikou v souladu - a vše dohromady pak můžeme nazvat firemní kulturou.
Nemusíme přitom chodit vůbec tak daleko - pravděpodobně jste zaregistrovali reklamy na český pivovar Budvar - vlastenecká reklama možná působí jako hra na city, ale jen do té doby, než se dozvíte, že Budvar opravdu vaří pivo jen v České republice a jen z kvalitního českého chmelu - navíc je to stále ještě státní podnik, který úspěšně prodává pivo po celém světě, takže nejde o pouhou vlasteneckou pózu, ale skutečnou identitu a kulturu společnosti.
Pokud firma o svou kulturu pečuje po všech stránkách, má šanci nalákat zákazníky i kvalitní zaměstnance, kterým třeba ze všeho nejvíce imponuje hodnotový žebříček, podle kterého se firma řídí.
Komentáře
Přidat komentář