Přidat nabídku práce
  • Domů
  • Úřady práce
  • Vysoké školy
  • Registrace
  • Přihlásit
  •  

Flek.cz ...nabídka práce

 

Peněžitá pomoc v mateřství a její výpočet

Mateřská dovolená 2013 a její výpočet

Příspěvek v mateřství je velmi důležitým zdrojem financí pro nastávající a čerstvé matky. Kdo na něj má nárok, po jak dlouhou dobu a v jaké výši?

Nárok na peněžitou pomoc v mateřství nemají pouze ženy (muži) pracující

Zásadním kritériem pro možnost přiznání mateřské je účast na nemocenském pojištění po alespoň 270 dnů za poslední 2 roky.

Nejde přitom pouze o zaměstnání, ale také o úspěšně ukončené studium vysoké, nebo střední školy, případně invalidní důchod. Zároveň o PPM (peněžitou pomoc v mateřství) může žádat i otec dítěte, nebo manžel matky dítěte, který se písemně zavázal k péči o dítě.

Pro OSVČ jsou podmínky stejné (270 dnů pojištění za poslední 2 roky a z toho navíc 180 dnů za poslední rok), avšak nemocenské pojištění je dobrovolné, tudíž je třeba plánovat a platit si ho v dostatečném předstihu před nástupem na mateřskou.

Délka mateřské dovolené a nástup na ni

Ve standardních případech je délka mateřské 28 týdnů a nástup nejdříve 8 týdnů před plánovaným porodem. Pokud se narodí 2 a více dětí, mateřská se prodlužuje na 37 týdnů.

Pro uplatnění nároku na PPM je třeba vyplnit Žádost o peněžitou pomoc v mateřství, s čímž nastávající matce pomůže její gynekolog, u kterého je před porodem v péči.

Výpočet PPM

Výše mateřské se vypočítává poměrně jednoduše a to z průměrného hrubého příjmu za posledních 12 měsíců, ve kterých opravdu příjem ze zaměstnání, nebo SVČ žena měla (případně muž měl). Teď už k samotnému výpočtu:

  1. Průměrný hrubý měsíční příjem stačí vynásobit 12 a vydělit 365 (366 za rok přestupný)
  2. Vyjde vám denní vyměřovací základ
  3. Tento vyměřovací základ se dále redukuje, ale pouze u hrubého výdělku vyššího, než cca 26 250 Kč měsíčně (pro rok 2013, v dalších letech se částka bude měnit podle růstu/poklesu redukčních hranic)
  4. Z redukovaného denního základu se vypočítá 70 %
  5. Vyjde vám denní peněžitá pomoc v mateřství (stačí vynásobit 30 a získáte měsíční PPM)

Když mluvíme o redukčních hranicích, ty fungují podobně jako u progresivního zdanění – čím vyšší výdělek, tím se jeho menší část vyplácí jako PPM. Do denního vyměřovacího základu 863 Kč se neredukuje (to odpovídá právě oněm 26 250 Kč měsíčně), ale cokoliv nad tuto částku je redukováno, nejprve na 60 %, po překročení 1 295 Kč dokonce na 30 %. Nad částku denního vyměřovacího 2 589 Kč už se nezapočítává nic, tudíž PPM neroste, viz tabulka s orientační měsíční výší PPM.

Výpočet peněžitého příspěvku v mateřství

Jak je vidět, PPM bude vždy nižší, než hrubý a dokonce i než čistý příjem před nástupem na mateřskou. Rozdíl 2 000 Kč, který je u nejnižších příjmů, postupně roste a při dosažení hranice PPM už je více než 10x vyšší.

Práce na mateřské

Práci na mateřské a rodičovské dovolené dovolené jsme se věnovali v jednom z předchozích článků, proto doporučujeme všechny důležité informace a detaily čerpat odtud.

Autor:

Jakub Dočkal

  |   Publikováno: 28.3.2013   |   Zobrazeno: 31024x

Komentáře

Jaroslava12.05 14:34

Dobry den, rada bych se zeptala z ceho se vypocitava materska v pripade, kdyz mi nyni po trech letech skonci PPM pri prvnim diteti a diky zdravotnim potizim jsem nucena zustat doma na neschopence pred nastupen na druhou materskou. C ceho se pak vypocte i ta neschopenka? U zamestnavatele mam stale pracovni pomer.

Admin13.05 10:43

Dobrý den,

pro druhou mateřskou by se měl použít stejný vyměřovací základ, jako pro tu první. Stejné to bude i s nemocenskou. Neměla byste si tedy pohoršit.

Lenka17.09 20:49

Dobrý den, mám podobný dotaz. Skončila jsem letos v červnu rodičovskou dovolenou, od cervence jsem nastoupila na HPP zpet do prace. Nyni jsem zjistila, ze jsem podruhe tehotna. Zajima mne z ceho se bude vypocitavat materska, bude stejna jako pri prvnim diteti? Jde o to, ze mam nyni o dost nizsi plat a tudiz bych mela velmi malou materskou, kdyby se to pocitalo z platu, ktery mam nyni. Muzete mi prosim poradit? Dekuji.

Admin18.09 11:44

Dobrý den,

už z vašeho stávajícího platu.

Lucie16.05 19:10

Dobrý den,
rada bych věděla, jakt o bude s peněžitou pomocí v mateřství v mém případě, hrubá mzda byla cca 7505kč ale od 8.týdne těhotenství jsem na nemocenské. Podle mých zdrojů bych měla mateřskou nižší než následný rodičovský příspěvek a to mi přijde nelogické...děkuji

Admin17.05 08:53

Dobrý den,
výše mateřské a rodičovské na sobě vůbec nezávisejí - peněžitá pomoc v mateřství se počítá z vašeho platu a bude činit kolem 5 000 Kč měsíčně, zatímco rodičovský příspěvek je fixní (220 000 Kč) a jeho měsíční výše se stanoví podle délky jeho vyplácení.

Eva06.06 13:08

Dobry den, chtela jsem se zeptat, jak to bude s materskou, jestlize mam 2 prace na castecny uvazek. Jedna zacala 20.8.2012 a konci 30.6.2013, druha zacala 10.9.2012 a skoncila 30.4.2013, protoze byla na zastup za nekoho, nejdele vsak do 30.6., coz nebylo naplneno. Protoze mam rizikove tehotenstvi, jsem od 2.5. na nemocenske a jiz se vracet nebudu. Ucetni mi rekla, ze z druhe prace materskou nedostanu, protoze jsem nesplnila podminku 270 dnu..... Jenze 270 dnu ucasti ma byt behem poslednich dvou let, coz bych splnila, protoze predtim jsem pracovala od 1.9.2010 do 31.8.2012 na jine stredni skole na plny uvazek. Mam pravdu ja nebo ucetni? Dekuji Eva

Admin06.06 13:27

Dobrý den,
máte pravdu vy a na mateřskou byste podle vašich informací mít nárok měla.

Lucie10.06 17:09

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, jak je to v případě, že bych hned po škole (3 roky studia na VOŠ) šla na mateřskou - měla bych na ní nárok nebo neměla? Případně z čeho by se vypočítávala. Děkuji Lucie

Admin11.06 10:39

Dobrý den,

měla byste na ni nárok, pakliže byste studium úspěšně ukončila. Poraďte se však raději na příslušném úřadě a to včetně toho, jak se vám bude případná mateřská počítat.

Eva18.06 09:24

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak je to s mateřskou, když mám dohodu o pracvní činnosti platnou od 1.4.2013 do 31.3.2014 před tím jsem měla dohodu o provedení práce ale můj příjem nepřesáhl 10000.
Příležitostně pracuji již od 1.10.2011.Do 15.10.2013 jsem na rodičovské dovolené s prvním dítětěm.Termín porodu mám 23.12.2013.Od 1.8. 2013 už bych chtěla být doma ale smlouvu bych nerušila. Na internetu jsem se dočetla že je potřeba účast na nemocenském pojištění.Zamená to že musm pracovat až do nástupu na mateřskou?Děkuji Eva

Admin18.06 10:24

Dobrý den,

ano, měla byste, ovšem existují případy, kdy lze na mateřskou "počkat" v pracovní neschopnosti, pakliže váš lékař uzná, že je to pro bezpečí vaše a vašeho dítěte nutné.

Tamata01.07 14:27

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat kolik měsíců musím mít odpracovaných abych si mohla vybrat mateřskou na 3 roky?

Předem děkuji za odpověď

Admin02.07 08:36

Dobrý den,

1) Mluvíte o rodičovské dovolené
2) Záleží na výši příjmů vás a otce dítěte. Pakliže má alespoň jeden z vás nárok na mateřskou dovolenou, můžete si vybrat od 19 měsíců do 4 let, ale výše měsíčního příspěvku nesmí být (až na výjimky) vyšší, než 70 % z platu vás, nebo otce dítěte (bere se ten vyšší plat). Právě podle maximální výše příspěvku se dá vypočítat, jakou máte možnost čerpání oněch 220 tisíc korun, abyste o nic nepřišla tím, že je nestihnete vyčerpat.

Alena10.07 13:32

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, jak se u mne bude počítat výše mateřské, když z rozhodné doby 270 dní mám prvních 220 dní z jednoho zaměstnání, pak jsem byla zhruba 15 měsíců nezaměstnaná a následně nastoupila do nového zaměstnání, kde splním zbývajících 50 dní účasti na nem. poj., takže budu mít požadovaných 270 dní. Ve druhém zaměstnání mám smluvně plat 25 tis. Kč hrubého, ale budu ho pobírat de facto jen necelé dva měsíce. Jak se v tomto případě vypočítává denní vyměřovací základ?
Pokud se výše mateřské vypočítává z průměrného hrubého příjmu za posledních 12 měsíců, bylo by to 10 měsíců nula plus dva měsíce 25 000 a to děleno 365 nebo by se to počítalo jen z těch posledních dvou měsíců?

Admin12.07 08:56

Dobrý den,
bude záležet, jestli opravdu těch 270 dnů dáte dohromady. Při 15měsíční nezaměstnanosti vám to vychází tak tak. Měl by stačit příjem za ty dva měsíce, aby se vám z něj počítala mateřská (samozřejmě, že neodpracované měsíce se vám do průměrného platu počítat nebudou).

Karla10.07 22:08

Dobrý večer,
chtěla bych se zeptat, jak se vypočte PPM v mém případě.
U prvního syna jsem si dala rodičovskou dovolenou na dva roky, ale nestihla jsem otěhotnět a tak jsem nastoupila do práce na částečný úvazek. Po chvíli se nám zadařilo a já jsem nyní na nemocenské.
Bude se mi to počítat z té nemocenské, nebo budu mít stejnou PPM jako při prvním dítěti?
Předem moc děkuji za odpověď.

Admin12.07 09:19

Dobrý den,

PPM by se vám měla počítat z průměrného příjmu, tedy pravděpodobně z vašeho částečného úvazku (jakou má formu?).

Sany11.07 14:52

Dobrý den,mám na Vás dotaz ohledně peněžité pomoci v mateřství, zda mám na ni nárok. Dověděla jsem se, že nárok na mateřskou má žena zaměstnankyně, za kterou její zaměstnavatel platil nemocenské pojištění, a že účast na nemocenském pojištění musela trvat v součtu aspoň 270 dnů za uplynulé dva roky. To bohužel nesplňuji, protože jsem dne 12.6.2013 dokončila úspěšně pětileté studium na VŠ a nedávno jsem se dozvěděla, že jsem těhotná ( předpokl. termín porodu začátkem března 2014). Ovšem prý se do zmiňovaných 270 dní, kdy musí být těhotná žena účastna na nemocenském pojištění, počítá i doba studia na vysoké škole jako soustavná příprava na budoucí povolání pro účely důchodového pojištění v případě, že studium bylo úspěšně dokončeno. Tento požadavek tedy splňuji, navíc jsem se na nemocenském pojištění podílela v období od 1. 6. 2012 do 31. 8. 2012, kdy jsem byla v období studijních prázdnin zaměstnána na smlouvu a zaměstnavatel za mě nemocenské pojištění hradil. V současné době a v mém stavu mě asi těžko někdo zaměstná, a proto budu muset do porodu být evidována na úřadě práce.
Pokud mi tedy za těchto okolností vzniká nárok na PPM, kdo mi potvrdí příslušný formulář? A kam se potom formulář odevzdává? Potvrzuje formulář VŠ, na které jsem studovala?

Admin12.07 09:49

Dobrý den,

tiskopis žádosti vám dá váš ošetřující lékař a vy ho donesete na správu sociálního zabezpečení podle svého bydliště. Budete také muset prokázat skutečnost, že na dávku máte nárok, což by ve vašem případě měl být asi diplom, potvrzení o studiu, nebo něco obdobného.

Martina12.07 00:20

Dobrý den,

jsem studentka, která právě úspěšně ukončila bakalářské studium a jsem přijata dále na studium magisterské. Pokud bych po prvním ročníku Mgr. přerušila studium kvůli těhotenství, měla bych nárok na mateřskou? Děkuji

Admin12.07 09:59

Dobrý den,

pravděpodobně nikoliv, protože byste nebyla ani v ochranné lhůtě po úspěšném ukončení bakalářského studia.

Petra16.07 23:17

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat jak se mi bude počítat mateřská. V říjnu 2011 jsem nastoupila na mateřskou dovolenou s prvním dítětem. Předtím jsem od srpna 2009 pracovala normálně na smlouvu. Nyní od června 2013 jsem nastoupila ke stejnému zaměstnavateli s tím, že jsme původní smlouvu na plný úvazek nerušili (dále běží s tím, že na ni čerpám rodičovskou dovolenou) a uzavřeli jsme úplně novou pracovní smlouvu na částečný úvazek zatím do konce roku. V červnu jsem ještě bohužel nevěděla, že jsem těhotná. Na mateřskou budu nastupovat s druhým dítětem v lednu 2014. Bude se mi mateřská počítat z té původní smlouvy na plný úvazek? Nebo z té druhé (normálně odvádím ZP,SP,daň)? Nebo z obou? Děkuji za odpověď.

Admin17.07 09:16

Dobrý den,
zapeklitá otázka, ale nevidíme důvod, proč by PPM neměla být počítána z obou příjmů. :-)

Mia17.07 07:01

Dobrý den,

chtěla jsem se zeptat, zda se do průměrného hrubého výdělku, z kterého se vypočítává PPM započítává také výdělek na dohodu o provedení práce.

V lednu 2014 bych měla nastoupit na PPM, od ledna 2013 do května 2013 jsem pracovala pouze na dohodu o provedení práce za 4000,00 Kč měsíčně s tím, že jsem byla evidována na úřadu práce bez nároku na podporu. Od června jsem již zaměstnaná za 11.000 Kč hrubého.

děkuji

Admin17.07 09:21

Dobrý den,

nezapočítává.

Petra17.07 13:39

Dobrý den.
Ráda bych se zeptala, pracovala jsem od 16.9.2011 do 16.3.2013 na HPP, od roku 2008 až do ledna 2014 studuji. Teď začínám pracovat od září opět na HPP, chci se zeptat, kdy budu moct jít na mateřskou? A jak je to s výměrem PPM - píšete, že ji lze vypočítat i z platu muže, musíme být sezdáni, nebo jaké jsou k tomu podmínky. Přítel pracuje již 5 let na HPP. Děkuji

Admin18.07 08:55

Dobrý den, jelikož je mezera mezi vašimi pracovními poměry pouze 6 měsíců, nárok na PPM vám neuteče. Můžete otěhotnět tedy kdykoliv po nástupu do nové práce. Muž může žádat o PPM až po šestinedělí a zda se výše PPM přepočítává, nebo nikoliv, si nejsme jistí. Manželství potřeba není.

Zuzana17.07 19:37

Dobrý den,
Chci se zeptat, jestli v mém případě vznikne nárok na mateřskou. Dne 27. 5. 2013 jsem dokončila úspěšně pětileté studium na vysoké škole a 1. 6. 2013 jsem nastoupila do zaměstnání. Nyní jsem se dověděla, že jsem těhotná a po oznámení zaměstnavateli mi bylo sděleno, že mě nechá pracovat pouze do konce zkušební doby, tedy do 31. 8. 2013, pak mě propustí. Mám tedy nárok na PPM, přestože jsem se podílela jen krátce na nemocenském pojištění? Ochranná lhůta 180 dnů od ukončení zaměstnání by splněna v tomto případě byla. Předpokládaný termín porodu je 10. 3. 2014.

Děkuji za odpověď

Admin18.07 09:07

Dobrý den,

dle našeho názoru jste udělala chybu, když jste svému zaměstnavateli oznámila své těhotenství. Není to vaše povinnost a dost možná jste se tím připravila o peníze a klid, které byste měla po skončení zkušební lhůty.

Problém je v tom, že ochranná lhůta nebude 180 dnů, ale maximálně tolik dnů, kolik jste byla účastna na nemocenském pojištění. Podle nás tedy nebudete mít šanci PPM získat.

Detailní informace ale doporučujeme s co největším předstihem čerpat na Úřadu práce.

Šárka24.07 12:57

Dobrý den, potřebovala bych poradit, zda budu mít nárok na PPM, případně, co udělat pro to, abych na ni nárok měla.

Byla jsem zaměstnána na HPP na dobu neurčitou. Od srpna 2009 jsem byla na nemocenské s rizikovým těhotenstvím. Porod proběhl 9.1.2010, po vyčerpání PPM jsem nastoupila na dvouletou RD. Druhé těhotenství na sebe nenechalo dlouho čekat a již 27.4.2011 jsem rodila podruhé. Před porodem jsem ukončila RD a začala pobírat PPM a dále nastoupila na tříletou RD s druhým dítětem. Nyní bychom s manželem chtěli začít plánovat třetí miminko. V tuto chvíli to pro mě znamená, že bych na třetí dítko již PPM nepobírala, protože nesplním podmínku 270 dní, že ano? A nastoupila bych rovnou na RD? Mám do doby porodu nějakou možnost získat nárok na PPM?

Děkuji za odpověď a přeji krásný den

Admin25.07 08:47

Dobrý den,

na PPM budete mít nárok, pokud váš pracovní poměr stále trvá, jinak nikoliv (stejně jako u druhého dítěte).

Jindřiška29.07 11:31

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat. Od pátého měsíce jsem na nemocenské, termín porodu mám 03.10.2013 nastupvat na mateřekou budu 22.08.2013. Započítává se výše nemocenské dávky do celkového průměru za posledních 12 měsíců pro výpočet mateřské? Jsem již 7 rok zaměstnána u jedné firmy na dobu neurřitou.
Děkuji Vám.

Admin30.07 07:43

Dobrý den,

toho se bát nemusíte, nemocenská vaši mateřskou nijak neovlivní, protože se dny na ní strávené nezapočítávají.

Lenka30.07 12:38

Dobrý den,
chci se zeptat z jaké částky se bude počítat výše mateřské dovolené. Změnila jsem zaměstnání a polepšila jsem si tak z 20000,- Kč na 25.000,- Kč. Zajímá mě, jestli se příspěvek bude počítat z průměrného výdělku za posledních 12 měsíců z obou zaměstnání, a nebo pouze z výše mzdy v posledním zaměstnání. Děkuji za odpověď, Lenka

Admin30.07 16:37

Dobrý den,

ze mzdy za posledních 12 měsíců.

Marie30.07 16:54

Dobrý den, dcera krátce po dokončení bakalářského studia porodila mimino v červenci roku 2012. Brala jako hotovou věc, že nebude mít nárok na mateřskou a začala od porodu čerpat rodičovský příspěvek na čtyři roky. Lze požádat o doplacení mateřské zpětně? Děkuji za odpověď.

Admin31.07 09:33

Dobrý den,

nezdá se nám to reálné, ale zkuste se co nejdříve obrátit na OSSZ s žádostí o přesné informace.

Martina31.07 10:47

Dobrý den chci se zeptat,zda mám nárok na peněžitou pomoc v mateřství,když jsem 28.4.2013 nastoupila na neschopenku kvůli rizikovému těhotenství a 30.4.2013 mi zkončil pracovní poměr na dobu určitou a já jsem stále na neschopence.děkuji za odpověd

Admin01.08 11:28

Dobrý den,

to záleží na dvou věcech. Jestliže v době nástupu na PPM (pravděpodobně tedy 8. týden před očekávaným porodem) splníte podmínku 270 odpracovaných dnů za posledních 24 měsíců, budete se muset vejít i do ochranné lhůty, která je maximálně 180 dnů. Ta vám začíná plynout po skončení zaměstnání, tedy 30.4.2013 a trvá maximálně 180 dnů - záleží tedy na tom, jestli 30.4.2013+180 dnů vyjde do začátku PPM, nebo nikoliv.

Zdenka31.07 12:40

Dobrý den,
prosím o sdělení zda pro mne existuje nějaké řešení ze situace do které jsem se dostala . Na mateřskou jsem nastoupila v srpnu 2011 a tato se mi vypočítavala za prve ze zaměstnání které jsem měla na 4 hod. úvazek a zbytek jako OSVC kdy jsem si platila rok před nástupem sociální a nemocenské pojištění . Po skončení šestiměsíční mateřské jsem přešla na rodičovský příspěvek a přerušila jsem podnikání . Nyni nastupuji na druhou mateřskou před porodem druhého dítěte a v domění, že se mi bude vypočítavat mateřská za stejných podmínek , mi bylo na OSSZ sděleno, že mám nárok na mateřskou pouze z pracovního poměru a jako OSVČ né. Takže zůstanu šest měsíců bez prostředků ?

Admin01.08 11:38

Dobrý den,

zažádejte si o dorovnání mateřské do výše rodičovského příspěvku, neměl by v tom být žádný problém.

Janka02.08 08:57

dobrý den
chcela by som sa spýtať ohladom PPM, ked od 1.9.2012 som nastupila do zamestnania, ale od 6.2.2013 som na nemocenskej (kvôli rizikovemu tehotenstvu) a môj hruby mesačný prijem je 8000 či mam nárok na matersku a pokial áno, tak musím nastupiť na matersku alebo si rovono môžem zažidať o rodičovský príspevok, ked bude vyšší ako MD?

Admin02.08 13:32

Dobrý den,
z vašich informací to určit nejde. Jestliže ale nástup na mateřskou měl být po červnu 2013, pak byste měla mít podmínky splněné. Jestliže bude PPM nižší, než rodičovský příspěvek, můžete si zažádat o dorovnání na výši rodičovského příspěvku.

Evka05.08 10:45

dobrý den,
chtěla bych se zeptat z čeho se mi bude počítat mateřská dovolena, když jsem od října 2011 starala o mmaminku a pobírali jsme příspěvek na péči?

Admin05.08 10:57

Dobrý den,

nejsme si jistí, informujte se prosím na OSSZ.

Romana05.08 19:02

Dobrý den, ráda bych se zeptala na svou situaci. V květnu 2014 mi končí RD. Můj zaměstnavatel požaduje nástup na stejnou pozici v lednu 2014, což mi nedělá problém (pro dítě mám zajištěnou mateřskou školku). U zaměstnavatele mám smlouvu na dobu neurčitou a u 1. dítěte jsem měla nárok na PPM. Plánujeme 2. dítě. Starosti mi dělá situace, kdy termín porodu 2. dítěte by byl až po skončení RD (např. srpen nebo září 2014). Budu mít nárok na stejnou výši PPM i u druhého dítěte nebo musím mít opět odpracováno 270 dnů?

Admin06.08 10:54

Dobrý den,

rozumíme vám, ale neměl by to být problém. Do 270 dnů by se měla počítat i doba strávená na RD.

Petina06.08 11:16

Dobry den, koncem cervence mi konci materska s 2. ditetem, nastoupila jsem do prace a zjistila, ze jsem po treti tehotna. Porod vychazi na brezen 2014. Budu mit narok na PPM? A budu si moci zvolit delku materke na tri roky? Dekuji moc za odpoved.

Admin06.08 11:52

Dobrý den,

na mateřskou byste mít nárok měla, RD se počítá do 270 dnů účasti na nemocenském pojištění.

Jestliže pracujete, neměla byste mít problém s volbou RD na tři roky (maximální měsíční výše příspěvku se ale dá kdyźtak počítat i z příjmu manžela).

Veronika06.08 17:30

Dobrý den, od ledna 2012 jsem byla na Úřadu práce do září 2012, pak jsem se odhlásila a dodnes jsem pouze samoplátce zdravotního pojištění. Teď jsem zjistila, že jsem těhotná a nemám odpracováno 270 dní pro nárok na PPM, takže budu mít nárok pouze na rodičovský příspěvek ode dne porodu(duben 2014). Když bych si teď otevřela živnost a vykazovala příjem od září 2013 do března 2014, kolik bych musela měsíčně vykazovat příjem, abych splnila ten denní vyměřovací základ za posledních 12 měsíců a abych si mohla určit délku rodičovského příspěvku? Nechci být na rodič. dovolené 4 roky
jako u prvního dítěte. Moc děkuji za odpověď

Admin07.08 11:10

Dobrý den,

doporučujeme si vše potřebné zjistit na správě sociálního zabezpečení. Variantu příspěvku, respektive jeho výši, si budete moci měnit jednou za tři měsíce a maximum bude dáno vaším denním vyměřovacím základem, ale s tím, že si budete moci zvolit minimálně variantu 7 600 Kč měsíčně.
Zároveň se může vycházet i z platu druhého rodiče, záleží na tom, který je vyšší.

Co se ale týče rodičovské dovolené, nemusíte na ní být 4 roky, i když budete 4 roky čerpat příspěvek. Vaši situaci to vlastně vůbec nezmění, protože od 2 let věku dítěte můžete bez omezení dát dítě do školky a věnovat se práci při současném pobírání příspěvku.

bara08.08 08:39

Dobry den, chtela jsem se zeptat, zda budu mit narok na PPM kdyz jsem ted neprerusovane na rodicovske dovolene a pobiram davku na druhou dceru. Toto mi konci v cervenci 2014 a v Breznu 2014 mam rodit po treti. Mam stale narok na PPM od sveho zamestnavatele i kdyz je to uz treti dite? Jsem u nej stale zamestnana na plny uvazek. dekuji

Admin08.08 11:57

Dobrý den,

pokud budou trvat tyto podmínky - návaznost a pracovní poměr stále trvá, tak budete mít nárok na PPM na třetí i desáté dítě. :-)

Jana V09.08 10:48

Dobrý den, ráda bych se zeptala, jak postupovat s žádostí o mateřskou dovolenou v případě, že pracuji na HPP (1.0 uvazek) u jednoho a na VPP (0.2 úvazek) u druhého zaměstnavatele. Je možné zústat na VPP a čerpat mateřskou jen v souvislosti s HPP? Jaká je minimální povinná lhůta pro setrvání na MD, tj. pokud bych chtěla nastoupit zpět do zaměstnání dříve než za 7 měsíců? Je možný částečný (případně plný) úvazek i při MD, případně během navazující rodičovské dovolené? Předem děkuji za odpovědi :-).

Admin09.08 13:10

Dobrý den,

mateřská je mateřská a trvá 28 týdnů (až na výjimky). V prvních 6 týdnech po porodu navíc nesmíte pracovat vůbec, ať se děje, co se děje. Pakliže budete čerpat PPM z HPP, můžete u stejného zaměstnavatele uzavřít třeba DPČ na jinou činnost, to zákon nezakazuje.

lenka09.08 12:41

Dobrý den,
měla bych dotaz,mám dohodu o pracovní činnosti vždy na rok pak mi ji prodlouží plat tak kolem 6000-7500kč,mám jedno dítě 8let ve své péči,chtěly bycho s přítelem dítě,ten pracuje na smlouvu už šest let , mám nárok na mateřskou dovolenou děkuji

Admin09.08 13:28

Dobrý den,

na dovolenou vždy, ale na peněžitou podporu v mateřství musíte mít za poslední 2 roky odpracováno 270 dnů (váš příjem na DPČ se do toho počítá, je z něj odváděno nemocenské pojištění). Další podmínkou je, aby vaše práce trvala alespoň tři až čtyři měsíce v těhotenství, abyste se vešla do ochranné lhůty 180 dnů.

Naďa14.08 10:15

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, jak je to s peněžitou podporou v mateřství v mém případě. V dubnu jsem obdržela výpověď pro nadbytečnost s dvouměsíční výpovědní lhůtou (do konce června). V polovině června jsem onemocněla a během nemoci (na začátku srpna) jsem zjistila, že jsem těhotná. Nyní jsem stále na nemocenské. Budu mít nárok na PPM, když mi skončí nemocenská a já se budu hlásit na úřadě práce? Můj pracovní poměr trval rok a tři měsíce. Je také pravděpodobné, že kvůli věku budu mít rizikové těhotenství. Bylo by v tomto případě možné, aby rizikové těhotenství navázalo na mou současnou neschopenku? Děkuji za odpověď.

Admin14.08 13:36

Dobrý den,

takže jestli tomu správně rozumíme, tak kvůli pracovní neschopnosti váš pracovní poměr dál trvá a jeho konec připadne až na dobu těhotenství.
Tady jde ale o každý den - váš pracovní poměr nesmí skončit dřív, než 180 dnů před 6.týdnem před očekávaným porodem. Vše se tedy odvíjí od data porodu. Od něj jděte 6 týdnů a dalších 180 dnů do minulosti a vyjde vám den, ve kterém byste ještě měla být zaměstnána, abyste na PPM měla nárok.

zuzana14.08 10:15

dobrý den, dozvěděla jsem se že manžel muže nastoupit na mateřskou dovolenou 7. týden věku dítěte. po jakou dobu je mateřská v tomto případě vyplacena? je to klasických 28 týdnu počínaje 7.týdnem věku dítěte nebo se týdny zkráti o věk dítěte (o 7 týdnu) ? předem děkuji za odpověď

Admin14.08 13:39

Dobrý den,

mateřská je 28 týdnů a čerpá se bez ohledu na to, kdo na ní zrovna je. Když na ni nastoupíte 6 týdnů před porodem, tak po šestinedělí z ní zbývá jen 16 týdnů atd. bez ohledu na střídání.

Admin14.08 13:44

Dále pak v případě, že matka PPM vůbec nepobírá, je délka mateřské pro otce pouze 22 týdnů, tedy do 29.týdne věku dítěte a její výše se počítá z jeho příjmů.

Pavla14.08 22:52

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jak se počítá těch 270 dní na PPM? Mám HPP od 1.10.2012 do 30.9.2013, ale momentálně jsem na neschopence od 3.5.2013. Před tím jsem Měla DPČ od 5.12.2011 do 30.9.2012, ale výdělky jsem neměla každý měsíc. Prý musí být alespoň nad 2.500 Kč měsíčně, aby se započítávalo nem. poj. To jsem měla asi jen 4 nebo 5měsíců. Nástup na PPM bych měla mít 10.10.2013, ale nevím zdali tímto splním podmínku oněch 270 dní, abych dosáhla PPM. Předem moc děkuji za odpověď

Admin15.08 10:56

Dobrý den,

i nemocenská je doba účasti na nemocenském pojištění, takže podle nás budete mít v době nástupu na PPM odpracováno za poslední 2 roky cca 480 dnů účasti na nemocenském pojištění. Nemusíte se tedy bát a na PPM budete mít nárok.

petra18.08 16:39

Dobry den chtela bych se zeptat zda-li mam narok na ppm.. mam pracovni smlouvu od 1.1.2012 na dobu neurcitou , v patem mesici tehotenstvi 3.6.2013 jsem nastoupila na nemocenskou a od te doby marodim. pred nastupem do teto prace jsem byla 5 mesicu na urade prace a predtim 3 roky na materske... Splnuji podminku pro ppm?? Ma hruba mzda byla 8000, kolik bych teda mohla pobirat?? a jaka materska me ceka?? Rada bych 3 letou variantu.

Admin19.08 11:04

Dobrý den,

nárok byste mít měla a délku čerpání rodičovského příspěvku si budete moci zvolit.

Martina19.08 10:43

Dobrý den,
chtěla jsem se zeptat, jestli bych měla nárok na PPM, kdybych po uplynutí tříměsíční zkušební doby otěhotněla a musela jít na nemocenskou. Předtím jsem byla na úřadě práce.

Admin19.08 10:47

Dobrý den,

podle vámi zadaných informací budete mít splněno 270 dnů účasti na nemocenském pojištění v době nástupu na mateřskou, takže ano.

Pavlína19.08 17:50

Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda budu mít nárok na mateřskou v případě, že jsem úspěšně dokončila studium na VŠ (už v té době jsem byla těhotná), nastoupila do zaměstnání a v době nástupu na MD budu ještě stále ve zkušební době (a nedojde k propuštění). V případě, že ano, z čeho přesně se bude vypočítávat výše mateřské, když jsem předchozích 12 měsíců ještě nepracovala? Předem Vám velice děkuji za odpověď.

Admin19.08 18:00

Dobrý den,

v takovém případě by se vám měla mateřská počítat přímo z vašeho současného platu, protože u vás půjde určit denní vyměřovací základ.

Jitka20.08 07:45

Dobrý den, měla bych k Vám dotaz. Jak to bude v mém případě s mateřskou a zároveň s rodičovskou? Od října 2012 jsem vedena na úřadu práce až doposud, dřív jsem pracovala tři roky na DPP, kde zaměstnavatel za mě platil kolem 300Kč zdravotní/měs. Teď mám opět DPP ale výdělek je tak kolem 1500Kč za měsíc. Manžel pracuje už devět let ve stejné firmě s výdělkem kolem 22tis. hrubého. Plánujeme dítě, ale nejprve bych chtěla znát všechna úskalí. Moc děkuji za odpověď .

Admin20.08 10:42

Dobrý den,

za současné situace byste neměla nárok na PPM, ale díky platu manžela byste si mohla určit čerpání rodičovského příspěvku třeba na dva, nebo tři roky, jak se vám to bude finančně i časově hodit.

Na získání PPM byste musela pracovat alespoň 270 dnů (s platem, ze kterého by bylo odváděno nemocenské pojištění, nikoliv zdravotní, byť se odvádějí většinou ve stejných případech) za 24 měsíců, které předcházejí plánovanému začátku mateřské dovolené (6 týdnů před porodem). Zároveň by toto nemocenské pojištění muselo stále trvat, nebo byste musela být v ochranné lhůtě, která činí maximálně 180 dnů po konci takového pracovního poměru.

Míša23.08 10:34

Dobrý den,
chtěla jsem se zeptat, jak to je, když nastupuji na mateřskou (nemocenskou) už 5 měsíců před porodem, kuli zdravotním potížím v těhotenství. Musím na klasickou nemocenskou, nebo jsou zde nějaké výjimky v těhotenství? PPM pak bude rovnou navazovat?

Admin23.08 15:17

Dobrý den,

ano, mateřská bude navazovat, žádné rozdíly nejsou.

Andrea25.08 22:04

Dobry den, 2 roky jsem pracovala u jedne firmy, průměrná výše me hrube mzdy byla 20 600,- ale měla jsem v některých měsících kvůli nemocenské třeba i 6000 hrubého, počítají se tedy i tyto částky kdy jsem byla na nemocenské? A jaka by tedy měla byt výše me PPM? Dekuji. P.S. Od zacatku těhotenství jsem doma jako marozeni tzn. od ledna 2013 a pobírala jsem nemocenskou v hodnote 10 000 čistého měsíčně, dekuji

Admin26.08 11:15

Dobrý den,

orientačně by se PPM mohla pohybovat okolo 14 000 Kč měsíčně. Nemocenská se vám do průměru počítat nebude, stejně jako dny na ní strávené, takže vám průměr nebude snižovat. :-)

martina kymlova26.08 10:50

dobry den chci se zeptat jak to bude s materskou pristi rok jestli bude stejna nebo se to zase zmeni. a když mam prumer tak kolem 8000 až 8500 kolik mi bude cinit PPM. a me ted na konci zaři konci smlouva pokud nenajdu praci tak musim na neschopenku. s pritelem se snažime o mimco kdyby se to podarilo mela bych narok na PPM

Admin26.08 11:31

Dobrý den,

PPM by činila kolem 6 000 Kč měsíčně. Pracovní poměr na dobu určitou nelze prodloužit nemocenskou, proto se informujte na ČSSZ, zda nemocenská prodlužuje alespoň ochrannou lhůtu pro přiznání PPM. Ta je maximálně 180 dnů, pokud otěhotníte ještě v době trvání pracovního poměru.

Libuše26.08 11:13

Dobrý den,
měla bych takový dotaz, dne 9.8. mi skončil RD a v práci jsem dostala výpověď pro nadbytečnost, kterou jsem 9.8. podepsala, ale plynout začíná až 1.10. , kdybych do konce měsíce srpna otěhotněla ruší se výpověď nebo je platná děkuji

Admin26.08 11:46

Dobrý den,

ano, v takovém případě bude plynutí výpovědní lhůty pozastaveno.

Kristina26.08 12:34

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, z čeho se mi bude počítat PPM, když jsem od roku 2010 OSVČ, platím si dobrovolné nemocenské. Od 1.9.2013 ale budu zaměstnaná (dohoda byla již dřív,než jsem otěhotněla)a na mateřskou bych měla nastoupit začátkem listopadu. OSVČ od 1.9.2013 budu mít pouze na vedlejší prac.činnost. Tak teď nevím,dobu pro PPM mám splněnou, jen nevím, jaká bude výše, zda ze zaměstnání nebo z OSVČ?
Děkuji

Admin26.08 13:01

Dobrý den,

pravděpodobně bude výhodnější z HPP, proto si nárokujte PPM z něj.

Monika26.08 17:47

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat,zda mám nárok na 2. PPM, když mi během 1.PPm skončil pracovní poměr? Momentálně jsem na RD necelý rok a s přítelem chceme 2. miminko.
Děkuji

Admin27.08 12:33

Dobrý den,

bohužel, na druhou PPM mít nárok nebudete, protože váš pracovní poměr už skončil. Doporučujeme si zvýšit RP a vybrat z něj co nejvíce, než se vám narodí druhé miminko. :-)

k.27.08 16:28

Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak to je, když mám smlouvu na dobu určitou do konce roku a oni by mi jí neprodloužily. Dokdy musím otěhotnět abych měla nárok na PPM.
děkuji

Admin28.08 11:33

Dobrý den,

podle našeho orientačního výpočtu by to chtělo otěhotnět alespoň 80 dnů před koncem roku, takže řekněme do první poloviny října.

Libuše27.08 17:39

já jsem ale myslela ,že otěhotním ještě než mi začne plynout výpovědní lhůta tak jestli se tím výpověď ruší a já nastoupím zpět do práce

Admin28.08 10:42

Situace je stále stejná, výpověď vám byla doručena před těhotenstvím, proto je platná a pouze se do výpovědní lhůty nezapočítává těhotenství, mateřská a rodičovská, takže poté normálně začne plynout.

Libuše28.08 11:16

takže bych musela jít na nemocenskou?

Admin28.08 11:37

Nerozumíme vám tak úplně. :-) Čeho chcete dosáhnout? Po skončení RD budete mít celé 2 měsíce na hledání práce při zaměstnání, následně 5 měsíců na podpoře v nezaměstnanosti.

Libuše28.08 11:41

jde mi o to, že se s manželem snažíme o druhé dítě což se nám do konce RD nepodařilo, ale nerada bych skončila na ÚP a připravila se tak o PPM, takže když by se mi podařilo otěhotnět během výpovědní lhůty tak to pro mě znamená co ,abych nemusela na úp?

Admin29.08 09:20

V takovém případě bude výpovědní lhůta přerušena a bude pokračovat až po skončení ochranné doby, což bude po další RD.

K.28.08 12:05

Ješt se chci zeptat pokud bych tedy otěhotnila do půlky října, smlouvu bych měla do konce roku tak pak bych musela ještě na pracák nebo jak to je?
A když mám průměrně roční výdělek 13.200,- v hrubém tak bych brala kolik?Kolik PPM? A chápu to dobře po té bych si mateřskou dala na tři roky takže po skončení PPM bych brala klasicky 7.600,-?ještě dotaz můžu si tedy délku rodičovské zvolit?

Admin29.08 09:24

Dobrý den,

ano, na Úřad práce, nebo na nemocenskou, což je poměrně častá varianta, kterou nastávající matky volí po dohodě se svým lékařem. Vaše PPM by byla cca 9 000 Kč měsíčně a mohla byste si zvolit i délku, respektive výši rodičovského příspěvku.

petr28.08 18:40

Dcera pravděpodobně nastupuje MD 1.12.2013 /porod asi 1.1.2014/
31.8.2013 ukončuje studium na SOŠ. Zaměstnání pravděpodobně již nezíská. V roce 2012 měla studium přerušené a měla odpracovaných cca 200 dní. Má nárok na PPM?

Admin29.08 09:48

Dobrý den,

pokud by šlo o úspěšně ukončené studium, pravděpodobně by na PPM nárok měla.

Lucie V.30.08 16:25

Dobrý den, chci se zeptat,jak je to s těmi odpracovanými dny,když pracuji 12 hodin denně?

Admin02.09 08:08

Dobrý den,

nerozumíme vám, posuzuje se vždy období, ve kterém jste zaměstnaná, ne jednotlivé dny. Pracovní doba na to vliv tedy nemá.

rena30.08 22:13

Dobrý den,prosím o radu pro synovo děvče. Je v prvním ročníku střední školy a otěhotněla, nyní by měla nastoupit do druhého ročníku - takže studium zatím nedokončila. Je v prvním měsíci těhotenství, tak druhý ročník asi ani nenastoupí a školu si dodělá až po mateřské. Pracovala pouze na dohodu o pracovní činnosti, většinou o víkendech, nebo po škole ( to nám tvrdí, ale nevíme, zada tu smlouvu opravdu má a nechodila pouze načerno). Má nárok na PPM, porodné a rodičovskou? Děkuji mnohokrát.

Admin02.09 08:24

Dobrý den,

na PPM nárok mít téměř jistě nebude. Na porodné a rodičovskou ale ano. Porodné je 13 000 Kč. Od narození dítěte bude dostávat rodičovský příspěvek ve výši 7 600 Kč do 9. měsíce věku dítěte a poté 3 800 Kč do 4 let věku dítěte, pokud, jak předpokládáme, nelze vyměřovací základ vyměřit ani jednomu z rodičů.

Lenka W.04.09 17:59

Dobrý den.
Prosím o radu. Dne 22.l0.2013 mi končí rodičovská dovolená s prvním
dítětem, jsem podruhé těhotná a plánovaný datum porodu je 24.2.2014. Chci nastoupit na mateřskou dovolenou s druhým
dítětem dne 24.12.2013, tedy 8 týdnů před plán. porodem. Z čeho se bude počítat výše mateřské?
Před narozením prvního dítěte jsem podnikala jako spolupracující
osoba a platila si nemocenskou.
Co je pro mne výhodnější, obnovit na 2 měsíce podnikání (spolupráci), nebo počkat na termín nástupu na MD na nemocenské,
nebo se registrovat na úřadě práce? Za odpověď děkuji.

Admin05.09 07:41

Dobrý den,

obáváme se, že budete muset obnovit svou podnikatelskou činnost, jinak na PPM vůbec mít nárok nebudete. Raději se ale informujte na OSSZ.

L.31.08 15:47

Dobrý den,chtěla bych se zeptat zda budu mít nárok na PPM,když mi skončil pracovní poměr 28.2.2013,termín mám 1.10.2013 a od ledna 2013 jsem na neschopence kvůli zdravotnímu stavu a do práce jsem nesměla kvůli zdrav.stavu v těhotenství,takže něco jako rizikové těhotenství.Děkuji za odpověď

Admin02.09 09:22

Dobrý den,

taktak byste se měla vejít do ochranné lhůty 180 dnů, ale pouze v případě, že váš pracovní poměr trval alespoň 180 dnů a za poslední 2 roky alespoň 270 dnů.

petra03.09 16:17

Dobry den,
chci se zeptat,pracov.pomer mi konci 30.9.2013,termin porodu mam 1.1.2014.lze nastoupit rovnou na PPM nebo jak mam resit tuto situaci? a mam narok na PPM a dale na rodicovskou dovolenou? predem diky

Admin04.09 08:29

Dobrý den,

na mateřskou nastoupíte až 6 týdnů před plánovaným porodem. Na PPM budete mít nárok, jestliže jste odpracovala za poslední 2 roky alespoň 270 dnů, v ochranné lhůtě v době odchodu na mateřskou budete.

lucie05.09 10:33

Dobry dem chtěla bych se zeptat jestli mam narok na ppm, pokud jsem do záři 2012 byla zamestnana rok a půl a od září 2012 jsem vedena na UP.vyčetla jsem že se to počíta za poslední 2 roky tak ted nevim jestli mi to vyjde nebo ne měla bych nastoupi 15.9. 2013 moc děkuji za odpověd

Admin06.09 08:42

Dobrý den,

i kdyby vám to vyšlo (bylo by to hodně těsně), tak na PPM nebudete mít nárok z důvodu, že už vám uběhla ochranná lhůta, která je velmi krátká, protože jste otěhotněla až po ztrátě zaměstnání.

Lenka07.09 23:08

Dobrý den,
rosím o radu: jsem OSVČ, která si neplatí nemocenské pojištění. Přítel(otec dítěte) pracuje na HPP. Na porodné nárok mít nebudeme,ale co se týká mateřské a rodičovské dovolené, nemáme v tomto jasno. Každý nám říká něco jiného.. Je možné, že by na mateřskou, potažmo rodičovskou nastoupil oficiálně on, přesto pracoval a já si dál "přivydělávala" jako OSVČ? Chtěli bychom se vyhnout variantě 7600/3800.
A dále - kontroluje někdo, zda spolu rodiče opravdu žijí (zda-li matka není samoživitelkou)?
Mockrát děkuji za váš čas a odpověď.

Admin09.09 08:16

Dobrý den,

co se týká mateřská, na tu nárok mít nebudete. Rodičovskou si ale budete moci zvolit, tedy její výši a délku, a to na základě denního vyměřovacího základu otce dítěte.

O kontrolách nic nevíme, ale zpravidla se nic takového fingovat nevyplatí.

kosinka10.09 14:32

Dobrý den,prosím o radu..rok jsem byla na nemocenské,nyní jsem na ÚP kde mě za 2měs.končí podpora, nyní jsem zjistila,že jsem těhotná mám nárok na mateřskou?? Předtím jsem pracovala 6let jako OSVČ a platila jsem soc.i zdrav...Děkuji za odpověď.

Admin11.09 10:22

Dobrý den,

bohužel nikoliv. Vzhledem k otěhotnění už v evidenci na ÚP se na vás nevztahuje 180 dnů dlouhá ochranná lhůta, která by vám ale i tak nestačila do začátku mateřské.
Od porodu budete moci čerpat rodičovský příspěvek.

Šárka13.09 00:28

Dobrý den,prosím o radu.Dne 1.10.2013 mi končí rodičovská dovolená se druhým dítětem,které navazovalo na první dítě.Takže jsem doma 5 let a nyní jsem zjistila,že čekáme třetí miminko z čeho by se mi počítala nemocenská,mateřská a rodičovský příspěvek když od 2.10.2013 bych nastoupila na rizikové těhotenství.Měla bych stejné peníze jako v minulých dvou těhotenství? Děkuji za radu.

Admin13.09 10:51

Dobrý den,

neuvádíte podstatnou informaci a to tu, jestli jste stále zaměstnaná. :-) Pokud ano, tak to bude stejné, vše se bude počítat jako minule a předminule.

Monika13.09 15:57

Dobrý den,

pokud bych byla celé těhotenství na neschopence (z důvodu rizikového), budou se dávky PPM počítat z příjmu za 12 měsíců před zahájením pracovní neschopnosti, tzn. posledních ODPRACOVANÝCH 12 měsíců, nebo se budou dávky počítat i z měsíců na neschopence??? Pracuji dosud na plný úvazek nepřetržitě 7 let, pojištění platí zaměstnavatel, po této stránce vše OK. Moc děkuji za odpověď.

Admin16.09 10:20

Dobrý den,

pouze z příjmů za odpracované dny, tudíž se nemusíte bát, že by vás nemocenská znevýhodnila.

Teta18.09 21:37

Dobrý den,

chtěla bych se zeptat. V květnu jsem dokončila VŠ a od září nastoupila do práce, kde to mám tak,že část mám na poloviční úvazek za minimální mzdu, tedy 8 500, případně 8 000 Kč měsíčně a zbytek se mi bude doplácet na živnostenský list. Chtěla bych se zeptat, jak se v takovém případě bude řešit mateřská dovolená, z čeho se bude vypočítávat a jestli je lepší platit si i dobrovolně nemocenské pojištění? Beru v potaz,že bych chtěla dítě cca za dva roky? Děkuji za odpověď.

Admin20.09 12:44

Dobrý den,

nejprve bychom vás rádi upozornili, že podobné způsoby daňové optimalizace jsou v ČR zakázány. Co se týče mateřské dovolené, tak pokud si budete nemocenskou platit, tak na PPM budete mít nárok i z OSVČ, brala byste ji tedy z dvou příjmů zároveň.

jana21.09 23:07

Dobrý den, můj dotaz se týká pobírání PPM. V průběhu čerpání rodičkovského příspěvku mi byla ukončena smlouva uzavřená na dobu určitou do nástupu jiného pracovníka. Zaměstnavatel mne o tom neinformoval. Měsíce po skončení mého pracovního poměru jsem otěhotněla. Zaměstnána jsem byla od 1.8.2010 do 2.6.2013 z čehož od února 2011 jsem byla na nemocenské /rizikové těhotenství/, od srpna 2011 jsem nastupovala na "mateřskou" s prvním dítětem. Nyní pobírám RP. Termín porodu mám v dubnu, chci se zeptat, zda budu mít nárok na PPM u druhého dítěte. Popř. zda by o něj mohl žádat manžel.

Admin23.09 12:39

Dobrý den,

nárok na PPM mít bohužel nebudete, protože vaše pracovní smlouva skončila. Zaměstnavatel vás neinformoval, protože šlo o smlouvu na dobu určitou - kdyby něco, tak by ji naopak musel chtít prodloužit, což se u ženy na rodičovské dovolené bohužel očekávat nedá.

Budete mít nárok až na nových 220 tisíc Kč rodičovského příspěvku.

jana24.09 19:34

Děkuji za odpověď. Vím, proč mne neinformoval, ale v rámci slušnosti by dle mého měl. Nemohla jsem vědět, kdy se pracovník vrátí, protože konkrétní datum ve smlouvě nebylo. Navíc mi musí vystavit zápočotý list.

Verca25.09 18:34

Dobry den, chci se zeptat, jsem od zari 2013 na uradu prace, podpora mi o mesic utekla tak nic neobiram. V cervnu 2013 jsem uspesne dokoncila studium na vyšší odborné škole. Nyní jsem zjistila, že jsem těhotná a pravděpodobně již práci neseženu. Předpokládaný termín porodu kveten 2014. Mam narok na materskou, rodicovskou nebo neco? Nerada bych neco propasla. Dekuji za odpoved

Admin26.09 12:16

Dobrý den,

až na rodičovský příspěvek, který vám bude vyplácen od porodu.

Petra26.09 14:09

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli se do účasti na nemocenském pojištění(270 dní za poslední 2 roky) započítává i rodičovská dovolená? Do 7.10.2012 jsem byla s prvním synem na 3-leté rodičovské dovolené, od 8.10.2012 do 17.3.2013 vedena na úřadu práce. Od 18.3.2013 jsem zaměstnaná na HPP, nyní jsem těhotná.
Děkuji za odpověď.

Admin26.09 14:31

Dobrý den,

omlouváme se, odpověď neznáme. Jestliže jste ale těhotná, můžete pracovat až do začátku mateřské a nárok si odpracovat teď. :-)

Kristýna26.09 22:42

Dobrý večír, chci se zeptat od 19.6.2013 pracuji brigádně smlouvu mám DPČ. S přítelem plánujeme miminko,ale nevím zda se to vztahuje na mateřskou plánujem že bych si odpracovala rok aby moje mateřská byla 7.600? Děkuji za odpověd' :)

Admin27.09 10:38

Dobrý den,

pokud odpracujete rok, tak budete mít i nárok na PPM, která se vyplácí od nástupu na mateřskou, tedy 8-6 týdnů před porodem. Započítává se jen příjem z DPČ, který je vyšší, než 2 499 Kč měsíčně.

Pak si budete moci určit i výši rodičovského příspěvku, o kterém mluvíte.

Linda27.09 21:54

Dobry den,
mam dotaz, zda budu mit narok na ppm.
Jsem OSVC a v prosinci 2009 se mi narodil prvni syn. Ke konci 2012 mi skoncila 3leta rodicovska dovolena. Od 2013 si platim nemocenskou a jsem znovu tehotna - termin porodu leden 2014. Pri rodicovske dovolene, ktera byla hlavni cinnosti, jsem si nemocenskou neplatila. Sice splnuji 180 dni placeni v jednom kalendarnim roce-tj. letos, ale nesplnuji podminku min 270 dnu celkem. Nikde jsem se nedocetla, zda se rodicovska dovolena zapocitava.
Mohu mit narok na ppm?
Dekuji

Admin30.09 08:05

Dobrý den,

logicky byste mít nárok měla, ale doporučujeme na to nespoléhat a obrátit se s dorazem na ČSSZ.

Zuzana30.09 14:59

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat.Já jsem čerstvě odmaturovala a mateřskou mi mají vypočítat z přítelových přijmů.Je v práci teď přesně 365 dní(rok),ale i se zkušební pracovní dobou...Počítá se ta zkušební doba..?nebo musí mít odpracovaných 12 měsíců až po uplynutí zkušební doby? Děkuji

Admin30.09 15:05

Dobrý den,

zkušební doba by se počítala, ale na PPM mít nárok nebudete, musela byste mít zaměstnání. Pravděpodobně mluvíte o rodičovském příspěvku, jehož výši a tedy i délku si díky partnerovi budete moci zvolit.

Martina01.10 15:02

Dobry den,jsem zaměstnána na dobu neurčitou ale uz od zacatku tehotenstvi jsem na neschopence.Z čeho a jak se mi bude vypočítávat mateřská? Děkuji za ndpověď.

Admin02.10 14:08

Dobrý den,

z vašich příjmů (doba PN se tam nezapočítává, nebojte).

Andrea02.10 18:05

Dobrý den, v záři jsem ukončila dohodou pracovní poměr a poté jsem zjistila ze jsem tehotna termín porodu duben 2014. Ochranou lhůtu 180 dni nesplňuji, ale splňujii odpracovaných 270 dnu. Pokud bych si našla práci třeba jen na měsíc, měla bych nárok na mateřskou? A pokud ano z jakého platu ze vypočítává, jen z posledního? Děkuji moc za odpověd.

Admin03.10 12:29

Dobrý den,

teoreticky to možné je. Musela byste se ovšem po skončení dalšího pracovního poměru vejít opět do ochranné lhůty, která je pouze tak dlouhá, jako získaná délka pojištění.

Bella04.10 07:32

Dobrý den,
nejdříve mám asi trochu hloupý dotaz, ale zajímá mě, proč je pro zaměstnavatele výhodné ukončit pracovní poměr ženě, která je na mateřské dovolené a jejíž místo/pozici zrušili. V čem je to výhodné, než např. čekat do doby,než by se měla vrátit a pak ji třeba dát výpověď? Z hlediska nákladů se pro zaměstnavatele přeci nic nemění, jedná se snad jen o evidenční stav počtu zaměstnanců.
Na druhý dotaz jsem našla víceméně odpověď v předchozích příspěvcích. Pokud v průběhu pobírání rodičovského příspěvku přistoupím na ukončení pracovního poměru dohodou a následně otěhotním (tj. v průběhu pobírání RP), nemám nárok na PPM, že? A ještě přesněji, stačí mi na to, abych měla nárok na PPM v průběhu pobírání RP (které mám aktuálně rozložené na 3 roky) jen otěhotnět, nebo i porodit? Má na nárok PPM vliv i délka pobírání RP (3 nebo 4 roky)?
Děkuji a omlouvám se za délku dotazu.

Admin07.10 12:48

Dobrý den,

na mateřské/rodičovské nejde výpověď zpravidla vůbec dát, takže jde o dohodu, která může být pro zaměstnavatele výhodnější a on si může nastálo najmout náhradu.

Jestliže váš pracovní poměr při rodičovské dovolené skončí, nemáte pak nárok na PPM na další dítě.

jana04.10 22:03

Dobrý den, mám nárok na mateřskou dovolenou, pokud jsem uspěšně dokončila střední školu a nyní jsem měsíc vedena na úřadu práce?
děkuji

Admin07.10 13:04

Dobrý den,

nikoliv.

Ivet16.10 15:50

Dobrý den, jak si mohu spočítat mateřskou? Od prosince minulého roku jsem OSVČ, předtím 3 roky HPP, nyní nastupuju na poloviční úvazek a živnost si chci dát jako vedlejší činnost. Plánujeme miminko a nikde se nemůžu dočíst jaké budu nebo nebudu dostávat finance. Děkuju

Admin16.10 18:50

Dobrý den,

nárok z každé práce/podnikání se posuzuje zvlášť, takže je potřeba splnit podmínky u každé - pak můžete dostávat PPM z více příjmů.

Nikola16.10 16:40

Dobrý den,
chěla jsem se zaptat jak to budu mít s mateřskou a ostaními dávkami když jsem teď 16.9.13 nastoupila po půl roce na úřadu práce do práce,ale jen na třičtvrteční úvazek, při kterém mám ve smlouvě uznanou částku 6000kč měsíčně i když na ruku beru 10000kč měsíčně.Před úřadem práce jsem cca 8měsíců pracovala na HPP, poté jsem byla těch 6měsíců na ÚP. Jsem momentálně 5tt těhotná. Děkuji moc za odpověd

Admin16.10 19:04

Dobrý den,

nárok mít budete, ale bude se počítat z posledního zaměstnání.

Nikola16.10 20:06

A kolik to asi přibližně bude nevíte ?? Děkuji

Admin17.10 11:34

Dobrý den,

cca 4 000 Kč měsíčně.

Andrea22.10 14:06

Dobrý den,
chtěla bych se optat, jak to bude snárokem na mateřskou dvolenou v mém případě? Jsme momentálně na rizikovém těhotenství, přičemž jsem na něj nastoupila v polovině května tohoto roku a zároveň jsem v tento měsíc končila pracovní poměr a to výpovědí z mé strany. Zaměstnaná jsem tedy celkem byla 15 měsíců u jedné firmy. Ráda bych se optala, jak je to s mateřskou, když jsem od května na neschopence? Budu mít na ni vůbec nárok?
Děkuji

Admin23.10 13:00

Dobrý den,

to záleží na tom, kdy máte plánované datum porodu.

Andrea23.10 13:42

Dobrý den,

děkuji za reakci na moji odpověď. Termín porodu mám 7.1.2014.

Děkuji za odpověď.

Admin23.10 17:52

Dobrý den,

jestliže váš pracovní poměr skončil už v květnu, pravděpodobně nesplníte maximální ochrannou lhůtu 180 dnů. Pokud byste se do ní ale vešla (od konce zaměstnání do nástupu na mateřskou), tak nárok mít budete.

Petra17.10 00:49

Dobrý den, chci se zeptat na mou situaci. Do první práce jsem nastoupila 1.9.2011, pracovní smlouvu jsem ukončila 30.4.2013. Do druhé práce jsem nastoupila 1.5.2013 ale jen na dohodu a od 1.8.2013 na pracovní smlouvu. Ale smlouvu mám jen do 31.12.1013 a ted jsem otěhotněla. Termín porodu mám 16.6.2013. Jelikož mám fyzicky náročnou práci, tak mi bylo od gynekologa doporučeno aby jsem šla na nemocenskou aby jsem miminku neublížila. Jaký by byl tedy rozdíl v PPM, kdyby jsem zustala ještě v práci a nechala si prodloužit smlouvu na další pul rok a na nemocenskou by jsem nastoupila až případně v lednu, nebo kdyby jsem šla na nemocenskou už ted a v době porodu by jsem tedy byla na neschopence a prakticky nezaměstnaná,protože mi zamněstnavatel smlovu neprodlouží pokud zjistí že jsem těhotná. Omlouvám se za tak komplikovaný dotaz,ale už nevím koho se zeptat.

Admin17.10 11:58

Dobrý den,

situace komplikovaná je, ale ne neřešitelná. :-)

Jde o to se vejít do ochranné lhůty - ta je maximálně 180 dnů od konce zaměstnání do odchodu na mateřskou, která u vás bude pravděpodobně kolem 5.5.2013. Jenže maximální délka ochranné lhůty je i taková, jakou dobu trvalo vaše předchozí nemocenské pojištění. Proto se domníváme, že při konci v lednu to splňovat nebudete.

Bohužel, ani tímto si nejsme jistí - jestliže by vaše předchozí práce byla u stejného zaměstnavatele na DPČ a bylo odváděno sociální pojištění, podle nás by vám to už stačilo, ovšem na detaily se budete muset zeptat na OSSZ.

Pokud je to tak, jak jsme předpokládali v první části odpovědi, tak by vám chybělo ještě cca měsíc odpracovat.

Jira18.10 10:51

Dobrý den,

chtěla bych se zeptat, zda-li budu mít nárok na mateřskou a rodičovský příspěvěk.
14. 10. 2009 - 29. 2. 2012 jsem měla jednu práci. Od 1. 3. 2012 do 2. 9. 2012 jsem byla vedena na ÚP a pobírala jsem podporu po dobu 5 měsíců. Dále jsem měla dvě pracovní smlouvy u stejného zaměstnavatele od 3. 9. 2012 do 30. 6. 2013 na dobu určitou. Od 2. 9. 2013 do 30. 6. 2014 mám další dvě pracovní smlouvy u stejného zaměstnavatele, u kterého jsem byla zaměstnaná naposledy. Ale znova jsem dostala 3. měsíční zkušební dobu. Od 9. 9. jsem na rizikovém těhotenství. Termín porodu mám 24. 3. 2014.
Děkuji za odpověď.

Admin18.10 13:02

Dobrý den,

jestli vám zaměstnavatel neukončí pracovní poměr ve zkušební době, tak samozřejmě nárok mít budete.

Lucie21.10 12:58

Dobrý den,
do konce roku mám smlouvu na dobu určitou, termín porodu mám stanovený na duben 2014. Od ledna tedy nastoupím na úřad práce, kde budu pobírat podporu v nezaměstnanosti. Pracuji bez přestávky již osm let,takže pokud jsem dobře informována nárok na peněžitou pomoc v mateřství mám. Chtěla bych se zeptat jestli platí i na úřadu práce, že nastoupím na mateřskou 6-8 týdnů před porodem a z čeho se mi bude mateřská počítat. Jestli se bude počítat z předešlých 12 platů u zaměstnavatele, nebo se do vyměřovacího základu započítává i podpora v nezaměsnanosti, případně nemocenská, pokud bych nastoupila na rizikové těhotenství. Předem velice děkuji za odpověď

Admin21.10 13:40

Dobrý den,

vypočítána bude jenom z vašeho platu, další příjmy, ať už nemocenská, nebo podpora se nezapočítávají.

Veronika22.10 12:34

Dobrý den, v červnu 2013 mi skončil rodičovský příspěvek, který jsem měla na tři roky. Od července 2013 jsem na úřadu práce a pobírám podporu. Chtěla bych se zeptat pokud bych teď otěhotněla měla bych nárok na mateřskou a pokud ano z čeho by se počítala? Děkuji za odpověď

Admin23.10 12:28

Dobrý den,

bohužel nikoliv.

Lucka26.10 12:32

Dobrý den,

jsem studentka doktorského studia a krom stipendia (nedaní se), mám úvazek u dvou zaměstnavatelů. Pracuji poslední 2 roky bez přerušení a průměrný hrubý měsíční plat za poslední rok činí cca 7000Kč. Vzhledem k tomu, že jsem prvorodička, nemám s touto problematikou žádné zkušenosti. Proto se obracím na Vás s dotazem na co přesně budu mít bětem těhotenství/mateřství nárok a z čeho se při výpočtu vychází. Partner je také student s hrubým měsíčním příjmem o polovinu nižším než je můj. Moc děkuji za odpověď!

Admin28.10 11:05

Dobrý den,

pravděpodobně budete mít nárok na PPM i určitě na rodičovský příspěvek, jehož výši/délku si budete moci určit. Vaše příjmy ale musejí být alespoň z DPČ, nikoliv z DPP. :-)

Štěpánka30.10 10:31

Dobrý den, v dubnu jsem dostala výpověď pro nadbytečnost.V červnu jsem otěhotněla,od začátku jsem na rizikovém těhotenství (prac.neschopnost)-neodpracovala jsem tedy 4dny v červnu-lhůta výpovědní doby se mi tedy posunula po skončení rodičovské dovolené.Mám nárok na MD,poté na RD. Potom bych čerpala dovolenou,která mi skočila na mateřské dovolené,tím by můj pracovní poměr u zaměstnavatele skončil?Jak by to bylo potom s druhým dítětem,musela bych na ÚP a neměla nárok na další MD a volbu RD?i kdyby pracoval manžel?

Admin30.10 10:36

Dobrý den,

skoro to máte správně, jen si budete díky pracujícímu manželovi moci určit výši/délku druhého rodičovského příspěvku.

Štěpánka30.10 14:11

Jak by to vypadalo kdybych otěhotněla ještě na RD s prvním dítětem. Sice bych vyčerpala 4dny neodpracované v červnu tím, že bych čerpala dovolenou,která mi naskočila mateřskou dovolenou, ale byla opět těhotná.Ukončil by mi zaměstnavatel pracovní poměr?

Admin30.10 17:55

Dobrý den,

vaše zaměstnání nesmí skončit, jinak mít nárok na PPM nebudete. Takže musíte být těhotná už na konci své RD.

timeout30.10 20:53

Dobrý večer, k 31.10.2011 mi byl ukončen pracovní poměr a já nastoupila 6 týdnů před pporodem na MD. Synovi budou 28.11.2013 2roky a čerpám RP na 3roky, čekáme druhé dítě k datu 24.12.2013, na PPM nárok u druhého dítěte nemám, protože sem ,,nepracovala,, :-). Dozvěděla sem se, že je možné čerpat PPM z platu otce a následně i RD, jak je to prosím se zaměstnavatelem u přítele, ono je možné být na mateřské a zároven v práci? nebo musí mít nějak změněnou pracovní smlouvu? Nějak tomu nerozumím. Díky za info a Váš čas M.

Admin31.10 10:53

Dobrý den,

když jde na mateřskou otec (lze samozřejmě až po narození dítěte), tak se o dítě stará a tedy do práce nechodí. Rodičovský příspěvek ale může být počítán z platu otce, který může dál do práce chodit.

Hana31.10 10:50

Dobrý den, 31.12. mi skončí pracovní poměr rozvázaný dohodou z důvodu rušení zaměstnavatele, u kterého pracuji 3,5 roku. Jsem těhotná a na mateřskou můžu nastoupit nejdřív 8.3.2014, takže mezitím se zřejmě zaeviduji na ÚP. Nárok na podporu mít nebudu, jelikož při odchodu ze zaměstnání dostanu odstupné. Ráda bych se zeptala jestli fakt, že budu 2 měsíce nezaměstnaná, mi sníží PPM, nebo to její výši nijak neovlivní.Předem mockrát děkuji za odpověď!

Admin31.10 11:07

Dobrý den,

nemusíte se bát, o nic nepřijdete. :-)

Anežka01.11 09:14

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, za jakých okolností bych mohla mít nárok na peněžitou pomoc v mateřství z dohody o pracovní činnosti. Měsíční výdělek činí kolem 15000. V pracovní smlouvě je uvedena hodinová mzda, ale ne celková částka, protože ta se může měnit. Jsem těhotná s termínem porodu na duben 2014. Týká se tohoto případu ta podmínka, že musím na MD nastoupit v měsíci, kdy budu mít "vyděláno" 2500 Kč, abych měla na peněžitou pomoc v mateřství nárok? Pokud bych dostala neschopenku v měsíci, kdy toto budu mít splněno, tak ta neschopenka skončí s nástupem na MD? Mohla bych pak mít i peněžitou pomoc v mateřství nebo tou neschopenkou bych na peněžitou pomoc ztratila nárok?
Děkuji Vám za zodpovězení dotazu, zatím se mi nepodařilo nikde zjistit jednoznačnou odpověď.

Admin01.11 09:58

Dobrý den,

PPM není nemocenská, pro její přiznání jsou jiná, přísnější pravidla, viz článek. Splňujete-li vše v době nástupu na mateřskou, PPM dostanete, přičemž není nutné mít v tom konkrétním měsíci odpracováno za 2500, protože i kdybyste toho nedosáhla, tak ochranná lhůta je až 180 dnů, to znamená, že i kdyby vaše DPČ už netrvala (třeba měsíc), ale vy byste měla za poslední 2 roky odpracováno 270 dnů, na PPM mít nárok budete.

S nemocenskou je to samozřejmě už jinak. Pokud na ni budete mít nárok, tak pak plynule přejde do mateřské.

hanysek03.11 11:15

Dobrý den, chtěla bych se zeptat na výši mé mateřské, vychází mi to pokaždé všude jinak. Pracovala jsem nepřetržitě 9 let u zaměstnavatele, na dobu neurčitou, od 1.10.2013 jsem nastoupila na mateřskou. Průměrný hrubý měsíční příjem mám 34000 Kč, v čistém to vycházelo cca 25500 Kč. Jakou prosím budu mít mateřskou? Moc děkuji za odpověď.

Admin04.11 08:29

Dobrý den,

kolem 21 000 Kč měsíčně.

Nikola05.11 18:17

Dobry den,chtela jsem se zeptat v roce 2012 mam odpracovano 10 mesicu a za rok 2013 3 mesice kdy jsem byla zamnestnana na dobu urcitou a v ni otehotnela od 15,5,2013 a od 15,7,2013 jsem na neschopence a pracovni pomer mi skoncil 27,9,2013 termin porodu mam 16,1,2014.zajimalo by me z ceho mi budou vypocitavat materskou kdyz za poslednich 12 mesicu mam odpracovane jen 3 mesice..?? jinak jsem mela v obouch zamestnanich hruby prijem 17000... predem vam dekuji za odpoved preji hezky den

Admin05.11 18:33

Dobrý den,

počítat se bude z posledního zaměstnání.

Barbora11.11 09:52

Dobrý den,

ráda bych se zepatala, od roku 2008 do teď jsem zaměstnaná. 1.12.2013 bych chtěla dát v zaměstnání výpověď a jít se zatím přihlásit na Úřad práce a mezitím bych ráda otěhotněla.(jedno dítě už mám) Jedná se mi o to, jestli vůbec budu mít nárok na mateřskou a pokud ano, z čeho se mi bude vypočítávat. Předem moc děkuji za odpověď.

Admin11.11 11:43

Dobrý den,

musíte otěhotnět ještě při trvání pracovního poměru a mezi skončením pracovního poměru a nástupem na mateřskou nesmí být více než 180 dnů. Pak se vám bude PPM počítat z vašeho současného zaměstnání.

hamice11.11 21:13

Dobrý den,

pokud otěhotním v roce, ve kterém změním zaměstnavatele a polepším si tím na platu (po celou dobu jsem účastníkem zdravotního pojištění), z čeho se počítá PPM? Z průměrné mzdy u POSLEDNÍHO zaměstnavatele nebo z průměrné mzdy za celý rok bez ohledu na to u koho byl?

Moc děkuji za odpověď.

Admin12.11 11:03

Dobrý den,

pravděpodobně ze všeho za posledních 12 měsíců.

hamice12.11 14:56

Znejistělo mě slovo "pravděpodobně", protože toto téma teď v práci hodně řešíme. Volala jsem proto dnes na OSSZ a tam mi tvrdili, se PPM počítá z průměru u posledního zaměstnavatele (tedy i pokud nová výhodnější smlouva vznikla třeba měsíc před nástupem na mateřskou). Ráda jim samozřejmě věřím, ale mate mě, že se to nemůžu nikde dočíst a ani zde tomu nic nenasvědčuje. K čemu se tedy přiklonit?

Admin12.11 18:07

Informace od úředníků jsou samozřejmě nejlepší. :-) Bohužel, nejsme schopni tuto informaci dohledat. Uvádí se 12 měsíců jako rozhodné období, ze kterého se počítá denní vyměřovací základ, ale pokud jde jen o současné zaměstnání, rozumíme tomu, dává to smysl. :-)

Andrea12.11 08:57

Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda mám nárok na PPM. Do práce jsem nastoupila v září,v říjnu jsem šla na pracovní neschopnost a ted od začátku listopadu jsem na rizikovém těhotenství. Nemám odpracovaných 270 dní během dvou let. A vzhledem k tomu,že jsem ve skušební době,zaměstnavatel mi dal včera výpověď.
Takže ted nevím, zda mám vůbec nárok na nějakou peněžní pomoc.
Předem děkuji za odpověď.

Admin12.11 11:15

Dobrý den,

nemáte. Pokud jste ale v pracovní neschopnosti, budete pobírat alespoň nemocenskou.

Andrea12.11 11:32

Ano,jsem na nemocenské. Znamená to tedy, že budu mít aspon nárok potom na mateřskou?

Admin12.11 13:31

Dobrý den,

ne, na mateřskou nikoliv (sama píšete, že jste podmínky pro přiznání PPM nesplnila). Po narození dítěte budete mít nárok na rodičovský příspěvek.

Barbora14.11 13:26

Dobrý den, chtěla bych se zeptat z čeho se bude u mě počítat mateřská dovolená, když 3.4.2013 se mi stal pracovní úraz uznaný 100% a následující měsíc jsem zjistila, že jsem těhotná. Pracovní úraz mi vyplácela SSZ a doplácela pojišťovna zaměstnavatele. Úraz trval do 31.7.2013. Pak jsem si vybrala dovolenou a šla na nemocenskou na rizikové těhotenství od 7.8.2013 doposud. Mateřská by mi měla podle gynekologa začít 22.11.2013 tzn, 6 týdnu do porodu. Z čeho mi budou prosím vypočítavat mateřskou, když je v tom trochu víc údajů? Hlavně když jsem byla na PÚ, tak bych neměla být o nic ochuzena, ale vyplacelo mi to více institucí, tak se bojím, aby to nějak nepopletli a nevím jak budu ochuzena, když jsem na nemocenské kvůli rizikovému těhotenství. Moc Vám děkuji za odpověď

Admin15.11 11:27

Dobrý den,

PPM bude počítána z vašeho průměrného příjmu za poslední rok. Pokud ten nelze určit, tak z pravděpodobného příjmu. Nemocenská se do toho nepočítá, takže nemusíte mít strach.

Lucie H.19.11 14:02

Dobrý den, jsem už něco přes rok na úřadu práce, před tím jsem 8let v kuse byla zaměstnaná. Ted jsem ve čtvrtém měsíci těhotenství a zajímalo by mě na co všechno mám nárok. Na úřadech vám sami od sebe nic neřeknou a já se v tomhle nikdy nepohybovala tak jsem jak Alenka v říši divů :-).

Admin19.11 14:47

Dobrý den,

pravděpodobně budete mít nárok až na rodičovský příspěvek od narození dítěte.

Lucie H.19.11 15:23

Dekuju za odpověď. Ještě by me zajímalo jestli si mateřskou muzu nastavit sama na jak dlouho nebo mi ji daji sami na 4 roky? Předem děkuji

Admin19.11 15:28

Záleží na druhém rodiči - jestli se mu dá určit denní vyměřovací základ, budete si moci čerpání přizpůsobit. Jinak klasické čtyřleté čerpání.

Petra Š.21.11 14:25

Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda budu mít nárok na dávky po porodu, jestliže, jsem od listopadu na ÚP (termín porodu - květen 2014). V září jsem dokončila vysokou školu a zaměstnavatel se mnou ukončil pracovní smlouvu, z důvodu mého těhotenství. Děkuji za odpověď

Admin21.11 15:22

Dobrý den,

ano, na rodičovský příspěvek mít nárok budete.

Štěpánka25.11 21:13

Dobrý den,
jsem na pracovní neschopnosti, neodpracovala jsem 4dny ve výpovědní době z důvodu těhotenství-rizikové těhotenství, nemocenská.Budu čerpat mateřskou, poté rodičovskou dovolenou.Pak bych nejspíš měla čerpat řádnou dovolenou, ale tím bych vlastně i "odpracovala" 4dny do konce výpovědní doby a pracovní poměr by byl skončen. To ale nechci, jelikož bych při otěhotnění s druhým dítětem neměla už nárok na mateřskou(byla bych na úřadu práce). Proto se chci zeptat, kdybych otěhotněla ještě na rodičovské dovolené s prvním dítětem-nevím, zda bych musela i porodit do konce rodičovské dovolené s prvním dítětem(tudíž nečerpala dovolenou z prvního těhotenství) ale hned navázala další mateřskou, rodičovskou a pak teprve až s obouma dětmi čerpala dovolenou, jestli to lze. Nevím zda mě chápete, ale nechci prostě ukončit pracovní poměr a být bez mateřské s druhým dítětem...jak postupovat?je nějaké řešení?
A ještě jeden dotaz, zaměstnavatel mi proplatí 25dní řádné dovolené z mateřské?nebo budu prostě doma bez příjmů 25dnů, ale budu jakoby na dovolené.

Admin26.11 09:26

Dobrý den,

jak asi víte, k přerušení výpovědní doby došlo zejména z důvodu, že jste otěhotněla. To samo o sobě stačí. Stačí tedy otěhotnět znovu v době rodičovské dovolené, nebo do 4 dnů od nástupu zpět do práce, ale na to se spoléhat nejde, takže raději s dostatečným předstihem.

Tereza25.11 22:07

Dobrý den,

Ráda bych se zeptala, pokud jsem na HPP nastoupila v dubnu 2013 a jsem nyní těhotná, na mateřskou dovolenou bych měla nastoupit v květnu 2014. Kdybych byla na rizikovém na neschopence, bude se mi PPM vypočítávat z hrubého měsgčního příjmu, ktérý bude neschopenkou ponížen? Nebo se do základu započítává původni hrubý měsíční příjem? Jinak řečeno, pokud nemám odpracoťaný celý rok a šla bych na rizikové, ponížím si tak výši PPM? ( na PPM mi nárok vznikl, předtím jsem byla pracující student.) Předem děkuji za Vaši odpověď.

Admin26.11 09:38

Dobrý den,

nemocenská se nezapočítává.

Iveta26.11 17:03

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli mám nárok na mateřskou, jestli jsem pobírala do konce května letošního roku rodičovský příspěvek a od dubna jsem byla zaměstnána na HPP do konce června a poté jsem byla propuštěna ve zkušební době, kdy jsem ihned nastoupila na nemocenskou a ta mi skončila 5.11.2013. Pracovníci OSSZ mi bylo sděleno, že nemám nárok na mateřskou a tudíž by mě zajimalo, jestli to je možné a pokud ano, na co mám tedy nárok. Děkuji

Admin27.11 08:06

Dobrý den,

je to tak, nárok budete mít na rodičovský příspěvek od narození dítěte.

Petra29.11 12:55

Dobrý den, měla bych na Vás dotaz. Pracovala jsem na HPP několik let, tzn. že bych splňovala podmínku mít odpracováno za poslední 2 roky 270 kalendářních dní. Ale bohužel mi byl teď v květnu 2013 ukončen pracovní poměr. Od 1.6.2013 jsem vedená na UP. Chtěla jsem se zeptat, kdybych teď zjistila, že jsem těhotná měla bych nárok na mateřskou? Vztahuje se na mě ještě ochranná doba 180 kalendářních dní? Měla bych nárok na nějaké jiné dávky? Jsem vdaná. Pokud ne a nastoupila bych do zaměstnání, jak dlouho bych musela být zaměstnána, abych měla nárok na mateřskou? A nebude vadit smlouva na dobu určitou? Předem moc děkuji.

Admin29.11 17:12

Dobrý den,

v současné době už nejste v ochranné lhůtě, ta trvala jen 7 dnů. Pokud byste otěhotněla, musela byste pracovat alespoň do poloviny těhotenství, protože ochranná lhůta je maximálně tak dlouhá, jako délka posledního pojištění (když ztratíte práci při těhotenství). Jinak byste měla nárok až na rodičovský příspěvek od porodu dítěte.

Martina30.11 19:40

Dobrý večer,
chtěla jsem se zeptat,kolik budu mít mateřskou,když jsem brala 12300 Kč každý mesíc čistého.
Hrubá mzda je něco okolo 14000.
Děkuji.

Admin02.12 08:47

Dobrý den,

kolem 10 000 Kč.

Eva01.12 21:25

Dobrý den, mám ji roční dceru a při RD si přivydělávám. Kdybych si pořídila před návratem do práce 2 miminko. Vypočítává se mi mateřská z práce kde jsem pracovala před 1 mateřskou a nebo již z přivýdělku při mateřské? Pracuji na poloviční úvazek jinde než před nástupem na mateřskou. děkuji

Admin02.12 09:14

Dobrý den,

původní pracovní poměr už netrvá? Pokud ne, tak bude PPM vypočítána z nového zaměstnání.

Pavla03.12 18:01

Dobrý den,
moje dcera dnes zjistila, že je těhotná. Problém je, že po ukončení studia ještě nenastoupila do zaměstnání. Před 2 roky odmaturovala, po té byla rok na jazykové škole, pak na Vyšší škole sociálně právní, na které letos v červnu ukončila studium a zaevidovala se na ÚP. Podporu v nezaměstnanosti nepobírá. Bude mít vůbec nárok na nějaké dávky? Kam si můžeme zajít pro radu? Díky za odpověď

Admin04.12 09:40

Dobrý den,

nárok bude mít až na rodičovský příspěvek od narození dítěte a pravděpodobně i porodné.

Denie05.12 16:22

Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Když jsem v červnu letošního roku odstátnicovala na vysoké škole (Bc)a hned za měsíc jsem začala pracovat až do teď, měla bych nárok na mateřskou, v případě, že bych zjistila, že jsem těhotná a nesplňovala bych těch potřebných 270 dní? Počítá se i studium na VŠ a jeho zdárné ukončení za soustavnou přípravu na budoucí povolání? Děkuji

Admin06.12 10:13

Dobrý den,

nárok na PPM byste měla, kdybyste pracovala až do mateřské, respektive by trval váš pracovní poměr, nebo byste byla v ochranné lhůtě, která činí maximálně 180 dnů a maximálně je dlouhá jako vaše poslední důchodové pojištění (vaše poslední zaměstnání).

afma17.12 13:59

Dobrý den,

chtěla jsem se informovat ohledně výše mateřské,můj hrubý příjem činí 26 500,-(dle kalkulačky mi vyšla částka 608kč denní vyměř.základ,toto je částka s daní nebo bez daně?)
Děkuji za odpověď.

Admin17.12 17:10

Dobrý den,

z PPM se daně neodvádějí, je to konečná částka za den.

Sylva28.12 18:30

Dobrý den,
nyní po narození druhého dítěte nemám nárok na PPM (v posledních 3 letech jsem nebyla zaměstnaná), ale ráda bych si zvolila rychlejší variantu RP. Proto bych chtěla žádat RP "na manžela", který několik let pracuje v ČR, má však slovenské občanství (ale bylo mu uděleno Povolení k trvalému pobytu v ČR). Můžeme v případě slovenského občanství žádat RP na manžela?
Děkuji za odpověď.

Admin30.12 10:37

Dobrý den,

problém v tom nevidíme, ale takovéto věci už musíte řešit přímo s úředníky, kteří se v dané problematice orientují nejlépe.

Denisa31.12 16:28

Dobrý den, chci se zeptat. Jsem bez práce a od školy jsem nikde nepracovala. S přítelem chceme miminko a nevím jak se v mém případě bude vypočítávam mateřská. Jsme oba vedeni s přítelem na Sociálním úřadě. Děkuji za odpověď.

Admin02.01 07:42

Dobrý den,

na mateřskou mít nárok nebudete, nesplňujete podmínky. Nejsme si zároveň jistí, zda je vhodné pokoušet se o miminko, když jste vedeni na Úřadu práce.

Lucie02.01 12:23

Dobrý den, jsem zaměstnaná na dobu určitou od 1.10.2011 do 31.1.2014. Termín porodu mám 7.4.2014. Dle mého názoru mám na mateřskou dovolenou nárok (270 dnů odpracováno a jsem v ochranné lhůtě), zajímalo by mě však, z čeho se mi mateřská bude počítat (na netu jsem četla, že z hrubé mzdy za poslední rok - tj. za únor 2013 až leden 2014?). Nevím totiž, zda bude pro mě lepší v měsících únor a březen jít na úřad práce, nebo na nemocenskou? Setkala jsem se totiž i s názorem, že mám odejít na nemocenskou ještě v době zaměstnání, tj. v lednu. Děkuji za odpověď.

Admin03.01 07:40

Dobrý den,

máte pravdu, na PPM budete mít nárok. Pokud chcete zároveň čerpat nemocenskou, můžete, ovšem nebudete po tuto dobu čerpat podporu v nezaměstnanosti. Pokud byste na nemocenskou odešla už v lednu, zaměstnavatel by vám platil prvních 21 dnů a poté stát. Pokud odejdete až v únoru, ale v době do sedmi dnů od ukončení zaměstnání, budete mít stále na nemocenskou nárok, ale prvních 21 dnů jste zcela bez peněz, to znamená bez podpory i bez náhrady mzdy, protože jste bez zaměstnání a stát začíná nemocenskou platit až po 21 dnech.

Martina02.01 14:27

Dobrý den, od ukončení SŠ jsem zaměstnaná (6 let). Bez hlášení na ÚP. K 31.12. mi uplynula smlouva HPP na dobu určitou a z důvodu mého těhotenství nebyla již prodloužena (spolupracovníci - děkujeme). Má hrubá mzda byla posl.tři roky 10tis hrubého. Nyní se budu hlásit na ÚP protože do mého dalšího, nového zaměstnání, je nutná vstupní gynekologická prohlídka, kterou již neprojdu. Tudíž mě zde nezaměstnají a nic jiného v současnosti nemám k dispozici. Mám ÚP oznámit že jsem v jiném stavu? Budou chtít potvrzení od lékaře? Budou mi hledat dále zaměstnání nebo budu až do porodu (8/14) v evidenci doma? Bude mi vůbec někdo vyplácet mateřskou? Předem děkuji za odpověď

Admin03.01 07:46

Dobrý den,

máte teď na výběr. Buď se okamžitě necháte znechschopnit, abyste měla nárok na nemocenskou (to musíte stihnout do 7 dnů od konce pracovního poměru), nebo můžete jít na ÚP a žádat o podporu v nezaměstnanosti, která vám bude vyplácena 5 měsíců. V prvním případě však nebude placeno prvních 21 dnů pracovní neschopnosti.
Na PPM mít nárok nebudete. Od narození dítěte můžete pobírat rodičovský příspěvek.

Daniela04.01 20:02

Dobrý den, zajímá mě jakto, že Martina v posledním příspěvku z 2.1. nebude mít nárok na PPM. Pracovala 6 let ted do konce roku, tak to přeci splňuje podmínky 270 dní za poslední dva roky i s následujícími sedmi měsíci na nemocenské nebo na úřadu práce, nebo ne?

Admin06.01 07:41

Dobrý den,

protože druhou podmínkou pro přiznání PPM je trvání zaměstnání/podnikání v době, kdy se na mateřskou odchází. Existuje sice až 180 dnů dlouhá ochranná lhůta, ale do té se paní Martina bohužel také nevejde.

Kristýna07.01 12:19

Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, jestli je možné počítat PPM z příjmu otce dítěte, aniž by musel na mateřskou nastupovat. Mě nárok vzniká, ale jelikož má partner vyšší plat, tak by bylo pro nás výhodnější dávku spočítat z jeho příjmu. Děkuji předem za odpověď.

Admin07.01 13:38

Dobrý den,

nelze pobírat PPM a pracovat ve stejné práci, ze které nárok na ppm vznikl, zároveň.

Simona08.01 12:24

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat jak to pro mne vypada v případě, že pracuji na poloviční úvazek? Podle PPM bych měla teoreticky pobírat méně, než kdybych brala rodičovský přízpěvek. Je možné před porodem, řekněme 2 měsíce, pobírat PPM a po porodu RP?
Mnohokrát děkuji za odpověď.

Admin09.01 09:22

Dobrý den,

po porodu můžete zažádat o dorovnání PPM do výše RP.

Libuše16.01 09:52

Dobrý den,

prosím Vás budu mít nárok na PPM- při prvním dítěti jsem byla zaměstnána na plný úvazek ,když jsem otěhotněla 6týdnů před porodem jsem nastoupila na PPM a potom na rodičovskou dovolenou na 3 roky, po jeho skončení pro mě však zaměstnavatel neměl místo takže jsem dostala dvouměsíční výpověd s odstupným poté jsem nastoupila na ÚP zhruba na měsíc a teď jsem nastoupila do nového zaměstnání a zjistila jsem , že jsem těhotná a právě nevím jestli budu mít nárok na PPM

Lucka17.01 12:49

Dobrý den, chtěla bych se zeptat na PPM. Nyní jsem zaměstnaná 3 roky, na dobu určitou, do 31.října tohoto roku. Rádi bychom si s přítelem pořídili miminko. Pokud jsem to dobře pochopila z některých Vašich odpovědí, pokud otěhotním ještě teď v nynějším pracovním poměru a půjdu na rizikové těhotenství a nastoupím na mateřskou do 180 dní po termínu ukončení práce, budu mít nárok na PPM? Pokud ano, ze kterých 12 měsíců se bude výše PPM počítat? Jen z těch odpracovaných (ještě před nástupem na nemocenskou)nebo se do toho počítá i nemocenská (rizik. těhotenství). Moc děkuji

Admin17.01 14:27

Dobrý den,

je to přesně tak. PPM vám bude vypočítána z příjmu a nemocenská na to vliv mít nebude.

Alice19.01 09:35

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, z čeho bude vypočítávána moje mateřská, když jsem byla zaměstnána u jednoho zaměstnavatele 5 let do 31.10., hrubý měsíční příjem 25tis. Pak jsem nastoupila do nového zaměstnání, kde jsem bohužel byla jen 14dní tedy do 15.11., hrubý smluvní měsíční příjem 15tis hrubého. A nyní jsem na úřadu práce čili cca 2měsíce. Jsem těhotná a vím, že půjdu na rizikové těhotenství ze zdravotních důvodů. Z čeho se v tomto případě vypočítává mateřská? Děkuji za Vaši odpověď.

Admin03.02 12:26

Dobrý den,

na PPM budete mít nárok jen v případě, že jste otěhotněla při práci a že byste měla odchod na mateřskou nejpozději do 180 dnů od skončení pracovního poměru.

Patricie02.02 15:59

Dobrý den,chtěla jsem se zeptat,z čeho se mi bude vypočítávat mateřská.Nyní pobírám do 1.4.2014 rodič.příspěvek na 1.dítě.Poté bych se měla vracet na HPP.Již víc než rok však pracuji na zkrácený úvazek u stejného zaměstnavatele.Zjistila jsem těhotenství a nejspíš půjdu na nemocenskou.Bude se mi vypočítávat mateřská z plného platu jako u prvního dítěte nebo nyní ze zkráceného úvazku i když jsem ještě stále na rodičovské dovolené?Děkuji za odpověď

Dana06.02 12:16

Dobrý den,prosím vás o radu,byla jsem na 3leté rodičovské dovolené,protože mi nevzali syna do školky,musela jsem dát v zamětnání výpověď a od 1.5.2013 jsem nastoupila na úřad práce.Teď jsem znovu otěhotněla,vím,že na mateřskou nemám nárok,ale chtěla bych vědět od kdy budu mít nárok na rodičovskou dovolenou,jestli musím něco vyřídit,aby mi začal chodit rodičovský příspěvek a jestli si můžu vybrat jak dlouho na R.D.budu.A jak to bude dál s úřadem práce?Moc děkuji za odpověď

Admin06.02 16:23

Dobrý den,

žádost se podává na ÚP. Délku a výšku si budete moci zvolit jen v případě, že půjde denní vyměřovací základ určit otci dítěte, jinak půjde o fixní částky a délku.

Vendula16.02 12:55

Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak to bude s mateřskou a PPM v mém případě.V současné době jsem již 28 měsíců na mateřské (3 leté) a otěhotněla jsem. Porodit bych měla ještě před ukončením první mateřské, takže do práce již nestihnu nastoupit. Mám nárok či nikoli?

Děkuji za odpověď

Admin17.02 09:46

Dobrý den,

jestliže jste měla nárok na první PPM a váš pracovní poměr stále trvá, budete mít nárok i na tu druhou, když navazuje.

Denisa18.02 09:13

Dobrý den,chtěla jsem se zeptat zda mám nárok na PPM a v jaké výši..Zaměstnaná jsem od roku 2005 na dobu neurčitou a můj hrubý plat je 22000. Od 14.1.2014 jsem na nemocenské, protože se o miminko snažíme pomoci umělého oplodnění...první pokus nevyšel a v březnu mě čeká hned druhý, s tím,že jsem stále na nemocenské a když otěhotěním,tak stále na nemocenské budu až do mateřské. Mám tedy nárok, nebo budu muset nemocenskou ukončit a aspoň na pár měsíců jít do práce??? děkuji moc za brzkou odpověď

Admin18.02 11:41

Dobrý den,

nemusíte se ničeho bát. Doba na nemocenské v pracovním poměru se počítá stejně, jako kdybyste normálně chodila do práce. Stejně tak nemocenská neovlivní výši PPM. :-)

eliška24.02 13:00

Dobrý den,chtěla bych se zeptat zda se mi mateřská bude počítat pouze HHP nebo i z DPP
Děkuji za odpověd´

Admin24.02 20:30

Dobrý den,

pro každý pracovní poměr se posuzuje nárok zvlášť - tedy pokud by vám tento nárok vznikl i z DPP, tak i z ní, ale to je velmi nepravděpodobné.

Renata27.02 11:00

Dobrý den,jsem od února v evidenci ÚP,před tím jsem 11let pracovala a odešla jsem s odstupným kvůli reorganizaci.Nyní plánuji těhotenství.Pokud to vyjde budu, mít na 100%rizikové,takže budu na neschopence.Mám nárok na nemocenskou?Jak se vypočte mateřská, bude ještě ze zaměstnání nebo z podpory(příjem jsem měla cca 24tis)?Moc děkuji.

kiki12.03 10:42

Dobrý den už jsem se jednou ptala,ale chci se zeptat 3 měsíce (červenec,srpen,září,říjen do 27.10) jsem pracovala jako DPČ, kde za mě platil zaměstnavatel vše potřebné. Listopadu od 1.11.2013 pracuji na plný úvazek smlouva na dobu neurčitou, mám po zkušební době a jsem tam už 4 měsíc a začátek dubna 5 měsíc. Plánujem o prázdninách mimčo co se týče mých gynekologických potíží. Mám nárok na dávky a podobné co se týče pro těhotné matky? Děkuji

Admin12.03 16:19

Dobrý den,

netušíme, jaké dávky máte na mysli. Pokud myslíte nemocenskou při rizikovém těhotenství, tak samozřejmě ano. Stejně tak budete mít nárok i na peněžitou podporu v mateřství po nástupu na mateřskou - jste zaměstnaná a budete splňovat minimální odpracovanou dobu nutnou pro přiznání PPM.

zuzana14.10 12:25

Dobrý den,
Měla bych dotaz ohledně toho,jestli mám nárok na PPM A jestli si mohu sama určit dobu mateřské.
od 23,7,2012 do 30,4,2014 jsem pracovala
30,4.2014 jsem byla cca měsic na UP
1,7,2014 jsem nastoupila do nové pracé.Kdy jsem zjistila,že jsem těhotná
Z důvodu rizikového těhotenství jsem od 29,8,2014 na nemocenské,která bude přetrvávat do porodu,který mám určen 18,4,2015
Takže muj dotaz zni,jestli mám nárok na PPM
Děkují za odpověd

Admin14.10 12:29

Dobrý den,

nárok mít budete.

Ester21.03 12:55

Dobrý den,
jsem vdaná, těhotná a studuji VŠ ( a s dítětem bych ji chtěla prezenčně dokončit). Manžel normálně pracuje, ja jsem bez přijmu. Chci se zeptat na co mám nárok,... jestli se mateřská bude počítat z přijmu manžela, nebo mi automaticky bude chodit rodičovský příspěvek. A taky, kdy a kde si mám všude zajít? na ČSSZ, úřad práce...? Děkuji

Admin21.03 14:12

Dobrý den,

od narození dítěte budete mít nárok na rodičovský příspěvek, jehož výši si budete moci určit díky možnosti počítat ho z denního vyměřovacího základu manžela. Žádá se o něj na Úřadu práce.

Lucie22.04 11:25

Dobrý den,
v květnu 2011 jsem nastoupila na PPM. Rodičovský příspěvek mám do června 2014. V dubnu 2014 jsem nastoupila zpět do práce. Nyní jsem zjistila, že jsem opět těhotná, termín porodu vychází na prosinec 2014. Chtěla bych se zeptat z čeho se mi bude počítat nová PPM? Bude to pouze z těch měsíců co odpracuji než nastoupím na novou mateřskou?

Admin22.04 12:31

Dobrý den,

ve vašem případě se domníváme, že pro výpočet mateřské poslouží váš příjem od dubna 2014 do prosince 2014.

kiki28.04 20:56

Krásný dobrý večer,
mám dotaz, zda se započítává i pracovní neschopnost, do potřebných 270 dní pro získání nároku na peněžitou pomoc v mateřství !?
Děkuji za odpověď.
Hezký večer.

Admin29.04 10:43

Dobrý den,

ano, započítává.

Adam06.05 20:32

Dobry den chtěl bych se zeptat kde zjistím kolik mam těch OSVČ dní ? Díky za odpověd.

Admin07.05 11:39

Dobrý den,

pravděpodobně si to budete muset spočítat. :-) Od-Do a případně vynechat pauzy v podnikání.

IDA13.05 13:41

Dobrý den, chtěla bych se zeptat. Jsem na rodičovské dovolené a otěhotněla jsem podruhé dříve než jsem počítala. Byla jsem si zvýšit příspěvky na maximum, ale i tak je stihnu dobrat až v lednu 2015, ale termín mám už v prosinci. Takže je dobrat nestihnu. Kdy nejpozději mohu nastoupit na Mateřskou? Má to být 6-8 týdnů před termínem, jde to i později? Děkuji

Admin13.05 15:13

Dobrý den,

i kdyby to šlo, tak by vám po porodu stejně příslušelo už jen 22 týdnů mateřské. Pokud by se však stalo, že by se spletl lékař a porod by nastal neočekávaně dříve než 6 týdnů po nástupu na mateřskou, tato "nevyužitá" doba by se vám převedla.

Jana13.05 16:57

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat jak to bude v mém případě s porodným a následnou mateřskou dovolenou.V současnosti jsem na úřadu práce a pobírám dávky hmotné nouze.Bohužel v blískosti mého bydliště je složité najít práci i díky tomu,že jsem se rozvedla.Mám dvě děti ve věku 9 let a 8 let.Bývalý manžel my na děti neplatí ani alimenty.Mám přítele,který s námi nežije a nedávno jsem zjistila,že jsem těhotná.Nikde jsem totiž nenašla jak to v těchto případech je.Děkuji za odpověď

Admin14.05 11:28

Dobrý den,

je to poměrně jednoduché, pokud nemáte odpracováno za poslední 2 roky alespoň 270 dnů, na mateřskou mít nárok nebudete (počítat se to bude k době nástupu na mateřskou). Na porodné máte nárok jen v případě narození prvního dítěte, takže také ne.

Nerozumíme však tomu, proč bývalý manžel neplatí alimenty, zkuste zapracovat tímto směrem.

kiki22.05 21:20

Nárok na PPM -
Krásný dobrý večer, prosím o radu, jak mám chápat jednu podmínku pro nárok na PPM – cituji – nárok vzniká, pokud 2 roky před nástupem na mateřskou bylo placeno nemocenské pojištění alespoň 270 dní.
Mám nastoupit cca v červnu 2014 a nevím které dva roky se počítají do nároku ?
Nyní jsem v pracovní neschopnosti.
Ještě Vás chci požádat, zda se počítají dny jen pracovní nebo kalendářní i s víkendy, do 270 dní nároku.
V roce 2012 jsem byla nezaměstnaná.
Pracovat jsem začala od 6.2.2013 – 5.5.2013 jsem byla zaměstnaná u jednoho zaměstnavatele.
Od 6.5.2013 – 10.7.2013 to bylo u dalšího zaměstnavatele. Mezi tím ÚP cca jeden měsíc. Od 6.8.2013 další zaměstnavatel, ale od 27.8.2013 až do teď jsem v pracovní neschopnosti.
Pracovní poměr se mnou nikdo neukončil.
Nyní cca od června bych měla nastoupit na PPM, ale nevím, zda mi vzniká nárok, prosím o radu.
Lékař mi nabídl, že ukončíme pracovní neschopnost a vystavíme žádost o PPM, ale já netuším, zda mám na PPM nárok a jak to řešit dál, pokud by mi lékař neschopnost ukončil a mě nevznikl nárok na PPM.
Děkuji a přeji příjemný den.

Admin23.05 12:14

Dobrý den,

počítají se kalendářní dny po dobu trvání pracovního poměru, to znamená i když jste v PN. Počítá se to dva roky zpětně od nástupu na mateřskou. Vy na PPM nárok mít budete.

Svenja01.06 14:01

Dobrý den,

v současné době jsem na rodičovské dovolené, která mi končí v říjnu 2014. O července 2014 nastupuji zpět do původního zaměstnání, ale jen na 0,4 úvazek. Jak to bude v případě další mateřské dovolené. Bude částka stejná jako u prvního dítěte nebo se bude počítat z aktuálního úvazku 0,4?

.....19.06 10:58

Dobrý den, chtěla bych se zeptat jestly mám nárok na mateřskou když marodím a zaměstnavatel mě propustil.Odpracováno v kuse mám 2 roky

Admin19.06 13:30

Dobrý den,

doplňte prosím, za jakých okolností vás propustil (v době pracovní neschopnosti, nebo těhotenství nesmí), a jak dlouho vám chybí do plánovaného porodu, jinak se na vaši otázku odpovědět nedá.

Jiri30.06 21:26

Dobrý den. Chtěl bych Vás požádat o radu. Manželka je zaměstnána od 1.8.2011 u jednoho zaměstnavatele. Má od 1.8.2011 dvě smlouvy na úvazek 0,4 a 0,6. Od 1.2.2013 má ještě třetí úvazek na 0,1 také u stejného zaměstnavatele. 31.5.2014 byly první dva úvazky zrušeny a třetí byl změněn z 0,1 na 1,0 a dobu určitou do 31.12.2014. Od 30.6.2014 je v pracovní neschopnosti (rizikové těhotenství). Termín porodu má 14.1.2015. Prosím o radu z čeho se bude počítat náhrada od zaměstnavatele v prvních 14dnech, nemocenská a PPM.

Admin01.07 10:19

Dobrý den,

domníváme se, že vše bude počítáno ze současného hlavního úvazku.

Veronika05.08 20:28

Dobrý den,chtěla jsem se zeptat.Budu nastupovat do první práce a chtěla bych vědět,jak dlouho musím minimálně pracovat,aby jsem měla normální mateřskou a ne rodičovský příspěvek.Děkuji za odpověd.

Tereza29.10 11:41

Dobrý den,

chci se zeptat jestli mám nárok na mateřskou dovolenou, respektive jestli splním odpracovaných 270dnů, smlouvu mám od 1.3.2013 doposud, s tím že od 3.10.2014 doposud jsem na neschopence. Dělám krátký dlouhý týden a nevím jak je to s počítáním víkendů nebo jak. Chci se jen ujistit, předem moc děkuji za odpověď :)

Admin30.10 10:37

Dobrý den,

pokud váš pracovní poměr stále trvá, tak splňujete podm=inky zatím zcela dostatečně.

Katka16.12 12:53

Dobry den, rada bych se zeptala, jak se mi bude pocitat materska v nasledujicim pripade. Do 31.5.zamestani na dobu neurcitou uz od roku 2011, pote od 22.7. Do 7.11. 2014 zamestnani na dobu urcitou a od 1.2.2015 mam domluvenu praci na dobu urcitou, pouze do konce mesice unora. Mezitim jsem a byla jsem vedena na uradu prace. Termin porodu je 20.5., na materskou tedy mohu nastoupit nejdrive 20.3. Dle informaci, co jsem cetla bych na materskou mit narok mela. Je to tak, ze materska se mi bude pocitat z posledniho zamestnani, ktere bude v unoru, i kdyz bude trvat jen mesic, nebo se vezmou v potaz veskere vydelky u vsech tri firem u kterych jsem pracovala? Dekuji za odpoved, s pozdravem K.J.

Nicoll03.01 14:26

Dobrý den,

uz po nekolikate jsem se snazila vypocitat kolik asi tak zhruba bude moje materska,ale nejak mi to nejde :-D

MOhli by jste mi s tim prosim vam pomoct?

Muj hruby mesicni prijem je 11 500 kc + 1500 kc odmeny ale to se tam asi nezapocitava,takze se to bude brat asi jen podle tech 11 500 kc :-) dekuji moc za odpoved a pekny zbytek dne :-) Snad me prijde odpoved :-) Nashledanou

Admin05.01 09:42

Dobrý den,

odměny jsou součástí mzdy, počítá se z průměru za poslední rok, takže odhadujeme že vaše PPM bude kolem 9 000 Kč měsíčně.

Žaneta23.03 13:12

Dobrý den, ráda bych se Vás zeptala na nárok PPM. Od října 2014 jsem zaměstnaná na dobu určitou tzn. do 9/2015 Rok předtím jsem byla na ÚP. V tuto chvíli mám tedy odpracováno cca 182 dnů, do 270 dnů mi zbývají ještě 3 měsíce, ale moje gynekoložka mne posílá na rizikové těhotenství. Termín porodu mám až říjen 2015. Moje otázka tedy zní, když teď na rizikové nastoupím, ztratím tím možnost dostávat PPM? Nebo se do odpracovaných dnů započítává i nemocenská? Mám hrubý plat 28000 Kč nerada bych o mateřskou přišla, je popřípadě jiné řešení jak o to nepřijít?
Moc děkuji za odpověď.

Admin24.03 11:12

Dobrý den,

nemocenská se do odpracované doby počítá, takže by vám to mělo akorát vyjít na rok přesně, pokud je smlouva tak nastavena. :-)

Jana01.04 21:34

Dobrý den,chtěla bych se zeptat jak to je,když jsem momentálně na mateřské dovolene,kterou mám do listopadu a šéf mi oznámil ze konci (jde do insolvence) a bude jiný majitel.Tvrdí ze se pro nás nic nemění jen ze se prepisou smlouvy,určitě budou na dobu určitou se zkušební doboudobou.Mám v takovémhle případě nárok na odstupné?děkuji za radu

kata19.05 19:18

dobrý den,plánujem druhé dítě a nevím zda by mi vyšel nárok na PPM?V roce 2013 mám odpracováno 7měsícu,v roce 2014 6 měsícu a letos zatím 4,5 měsíce.smlouva mi končí 31,5 2015.popřípadě do kdy mám čas otěhotnět,aby mi vycházelo těch 270 dní...díky za odpověd..

Oldřiška22.06 20:13

Dobrý den, ráda bych se zeptala, z čeho se vypocitava PPM, když jsem zamestnana a zároveň osvč? Děkuji za odpověď

Lenka02.08 02:13

Dobrý den.
Přečetla jsem tu spoustu příspěvků, ale ráda bych se zeptala na svůj konkrétní případ.
Od 7.7.2014 jsem byla zaměstnána na HPP v jednom zaměstnání, po skončení zkušební lhůty 30.9.2014 jsem plynule přešla od 1.10.2014 na HPP do současného zaměstnání. Mám smlouvu na dobu určitou na jeden rok do 30.9.2015 Nyní jsem v pátém měsíci těhotenství a od 10.6.2015 jsem na nemocenské. Do práce se pravděpodobně nebudu moci vrátit. Od 7.7. do 10.6. mám odpracovaných pouze 234 dní a obávám se tedy, zda kvůli nemoci nepřijdu o nárok na PPM?
Mnohokrát předem děkuji za odpověď.

Marie30.03 15:00

Dobrý den,
byla jsem zaměstnána do konce srpna 2015 a následně jsem byla měsíc a týden vedena na úřadu práce. Od té doby jsem zaměstnána na dobu neurčitou. Zajímá mne, když půjdu na mateřskou, zda se do výpočtu průměrného hrubého měsíčního příjmu bude započítávat i mzda z předchozího zaměstnání. Průměrný měsíční hrubý příjem pro PPM mi vychází tak, že uplynulých 12 měsíců mám rozložených takto: 1 měsíc v předchozím zaměstnání, měsíc a týden na úřadu práce a zbytek nové zaměstnání. Vím, že dávka v nezaměstnanosti se do průměrného hrubého měsíčního příjmu nezapočítává, ale nevím, jak to bude s tím posledním měsícem v předchozím zaměstnání.
Předem děkuji za odpověď.

Verca20.06 12:46

Dobrý den. Jsem dva měsíce na úřadu prace. Plánujeme s přítelem miminko. Mám možnost nástoupit na hlavni pracovni poměr ale na zkrácení úvazek. Jak je to pak s mateřskou? Budu moct nastoupit 6 týdnů před porodem? Budu mit na mateřskou nárok? Plat by byl asi 6500kc čistého. Děkuji za odpověď.

Katka03.10 20:10

Dobrý den, sem tehotna a jeste nemam odpracovanych 270 dnu...jsem teprve na zacatku těhotenství...jak budu mit odpracovanych 270 dnu budu v 5 mesice...chci se zeptat jestli kdyz me mistrova z prace posle na nemocenskou driv nez bych mela nastup na materskou jestli se nemocenska pocita do odpracovanych dni. Dekuji

Jana06.11 16:43

Dobrý den, ráda bych se zeptala, jak se bude počítat PPM v případě, že 270dní je složeno z nemocenského za OSVČ a z HPP? Výše PPM je závislá na hrubém příjmu, OSVČ závisí výše PPM na měsíčních zálohách. Jak se ted počítá celková částka PPM? Moc děkuji.

Hana16.01 09:57

Dobry den ,mam dotaz.Jsem zamestnana na dobu neurcitou,nyni jsem doma na materske dovolene ,ktera mi bude koncit cca za 3mesice.Chteli bychom treti mimco ale az tak za rok.Do prace kde sem pracovala se vratit nechci.Tudis nam vypoved ,kdy ji mam sat ?az mi materska skonci?Pokud pujdu na urad prace a budeme mit treti mimco ,budu mit narok na materskou?asi ne ze?Manzel podnika ,cetla jsem ze me tamestnat nemuze,ale muze me zamestnat jako spolupracovnici....mela bych po te narok na materskou???dekuji mnohokrat za Vasi odpoved s Pozdravem H. =)

Napsat vzkaz

Jméno:
E-mail:
Vzkaz:
Souhlasím Tato webová stránka používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s jejich použitím souhlasíte. (Další informace)