Přidat nabídku práce
  • Domů
  • Úřady práce
  • Vysoké školy
  • Registrace
  • Přihlásit
  •  

Flek.cz ...nabídka práce

 

SWOT analýza – poznejte i slabé stránky vašeho podnikání

SWOT analýza – poznejte i slabé stránky vašeho podnikání

Silné stránky, slabé stránky, příležitosti a hrozby, tato čtveřice pojmů hraje klíčovou roli ve SWOT analýze, která své jméno získala právě z prvních písmen těchto pojmů (v angličtině – Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats). Používá se zejména při analyzování projektů a podnikatelských záměrů, ale využívají ji i různé veřejné instituce a neziskové organizace. Stojí na matici, která každému ze čtyř polí přisuzuje dva další parametry, respektive tyto pojmy jsou stanoveny podle těchto parametrů.

 

Přečtěte si také:

Metody řízení projektů

Lean Canvas

Firemní kultura

 

Parametry jsou čtyři, stejně jako základní pojmy – vnitřní/vnější a pomocné/škodlivé. Co pochází zevnitř a pomáhá, to je silná stránka, co naopak škodí, je slabina, co pochází z vně a pomáhá, nazveme příležitostí, a co naopak může uškodit, je hrozba.

 

 

Pomáhá

(dosáhnout cíle)

Škodí

(při plnění cíle)

Vnitřní

(atribut firmy/projektu)

Silné stránky

Slabé stránky

Vnější

(atribut prostředí)

Příležitosti

Hrozby

 

(Velmi zjednodušený) příklad: Silné stránky pro cíl investiční společnost vstoupit do zajímavého startupu by mohly být například kvalitní a široká klientela mezi privátními investory, slabá stránka nevyzkoušený produkt, příležitostí stoupající poptávka po daném produktu a hrozbou nová technologie, která po zavedení do praxe učiní produkt a tím i investici do produktu bezcennou.

Právě v analýze čtyřech základních prvků, které s firmou/organizací/projektem/člověkem souvisí, celá metoda spočívá. Důležité je ale pamatovat, že nejde o pouhé sepsání seznamu vlastností a okolností, které úspěch ovlivňují, ale je nutné se nad každým prvkem zamyslet, nad jeho příčinami i důsledky.

Stejně tak je trochu zavádějící čtení této tabulky, kdy neexistující hierarchie může svádět k tomu, že více slabších Příležitostí vyváží jednu gigantickou Hrozbu, nebo několik snadno překonatelných Slabých stránek může zastínit dominantní Silné stránky, které jsou pro úspěch zcela klíčové. Stejně jako u všech ostatních „zjednodušujících“ metod jde tedy o to, nezjednodušit si je, nedoufat, že tabulka udělá práci za vás, že z ní cosi samo vyplyne. Nevyplyne z ní nic, nebo z ní vyplynou hlouposti, pokud nebude použita správně, tedy s důrazem na analýzu každého prvku.

Trochu návodně pak působí další forma SWOT analýzy, která řeší jednotlivé vztahy mezi jednotlivými prvky, zejména to, jak mohou být maximalizovány výhody a minimalizovány nevýhody:

 

Silné stránky

1.

2.

3.

4.

Slabé stránky

1.

2.

3.

4.

Příležitosti

1.

2.

3.

4.

Použití silných stránek
pro vytěžení příležitostí

1.

2.

Překonání slabin, aby mohly být příležitosti využity

1.

2.

Hrozby

1.

2.

3.

4.

Využití silných stránek
pro vyhnutí se hrozbám

1.

2.

Minimalizování slabin, aby se dalo vyhnout hrozbám

1.

2.

 

 

Autor: Jakub Dočkal   |   Publikováno: 27.7.2015   |   Zobrazeno: 836x

Komentáře

Napsat vzkaz

Jméno:
E-mail:
Vzkaz:
Souhlasím Tato webová stránka používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s jejich použitím souhlasíte. (Další informace)