Open space vs. klasická kancelář. Která z nich je lepší?
Autor: Nikola Nosreti | 3.11.2016
Pracovní prostředí, je jedním z důležitých faktorů, které ovlivňují náš pracovní výkon. Některé firmy upřednostňují model klasických kanceláří, jiné zase sází na open space. Zaměřili jsme se na to, jaké plusy a mínusy přináší obě varianty.
Open space přináší snadnou týmovou spolupráci
Mnoho moderních, zejména zahraničních firem, používá model open space neboli velkokapacitní kanceláře. V tomto typu prostoru jsou umístěné stoly, oddělené pouze přepážkami a pracuje zde až několik desítek zaměstnanců. Jednoznačnými přínosy je snadná komunikace mezi zaměstnanci a rychlost předávání informací. Z toho důvodu jsou open space kanceláře doporučovány zejména v odvětvích, která vyžadují týmovou spolupráci. Zaměstnavateli přináší otevřený prostor možnost snadné kontroly a větší flexibilitu při uspořádání kanceláře v případě změny počtu zaměstnanců nebo jiného složení týmů.
Open space syndrom způsobuje stres i zdravotní komplikace
Open space však sebou přináší i mnoho negativ. Jsou jimi zejména ztráta soukromí a koncentrace. Mnoho lidí má s prostředím, kde je neustálý šum a pohyb problém. Nastávají problémy ohledně teploty v místnosti, větrání, nastavení klimatizace. Prokázaná je i vyšší nemocnost. U lidí dlouhodobě pracujících v otevřených prostorech, byl prokázán výskyt open space syndromu, který se projevuje zvýšeným krevním tlakem, bolestmi hlavy či špatným zažíváním.
Vše však může mít řešení. Moderní open spacy nemusí být jen stresujícím místem, plným stolů, přepážek, lidí a ruchu. Architektonická studia si mohou s prostorem pohrát a vytvořit přátelské prostředí se zajímavými prvky, které vytváří více soukromí, zákoutí pro telefonování, schůzky či chvilkový odpočinek.
Malá kancelář je optimální řešení pro menší a střední firmy
Klasická kancelář je ideální představou většiny zaměstnanců. Menší prostor, ve kterém pracuje jeden až tři zaměstnanci, poskytuje dostatek soukromí i koncentrace na práce. Problém nastává pouze v případě, kdy je nutná kooperace více lidí dohromady, ta pak představuje přebíhání z kanceláře do kanceláře. V případě samostatných kanceláří jsou vyšší také náklady na straně zaměstnavatele, proto tento model většinou volí firmy s menším a středním počtem zaměstnanců.
A jaká je vaše zkušenost? Napište nám, zda preferujete spíše klasickou nebo open space kancelář.
Komentáře
Přidat komentář