Ačkoliv vychází z univerzálnějšího a Business Model Canvasu, nemá s ním na první pohled mnoho společného, tedy až na nápadně podobné chlívky pro vaše myšlenky. Lean Canvas jde na stanovení podnikatelského záměru mnohem obecněji a soustředí se hlavně na řešení otázek, které vyvstávají při snaze o realizaci něčeho nového, startupu. V čem vám pomůže a jak ho vyplnit? Kde jeho magie končí a nastupuje tvrdá práce?
Lean Canvas zachovává principy Business Model Canvasu, kterými jsou jednoduchost, přímočarost, rychlost a provázanost. Byznys plán na jedné A4ce má také výhodu v tom, že jich za den uděláte 10 a nebolí vás to, což je také jeden z pilířů jak Business Model Canvasu, tak i Lean Canvasu. Trochu zjednodušeně jde o vyplnění vašeho plánu do devíti na sobě závislých chlívků, přičemž výsledkem je v ideálním případě popis toho, jak váš byznys bude vypadat. Lean Canvas se soustředí pouze na inovativní startupy, zatímco Business Model Canvas si poradí i s většími projekty, pro které znamená hlavně líheň nápadů.
Lean Canvas řeší jen ty velké věci
Devět políček není moc, už to je jasný signál, že do podrobností se zde nepůjde. Lean Canvas slouží k utřídění myšlenek a hlavně k vyřešení problémů, které řešení nutně potřebují. Neznamená to ovšem, že smysluplně vyplněný Lean Canvas znamená smysluplný startup. Pojďme se tedy podívat na to, co s vaším nápadem Lean Canvas udělá.
Základem každého startupu je nějaká novota – nemusí jít nutně o novou technologii, nebo revoluční službu. Internet i knihkupectví tu byly už před Amazonem, ale teprve jejich spojením vznikl základ pro celosvětové maloobchodní monstrum. Lean Canvas by si býval mohl vyplnit i zakladatel Amazonu, kdyby před více než 20 lety tento systém existoval, přičemž by byl výsledek následující: (jde o anglicky mluvené video)
Pokud umíte anglicky, video rozhodně doporučujeme, stejně jako je diagram Lean Canvasu mnohem názornější a univerzálnější než desítky stran textu, tak i video s názorným příkladem vysvětlí Lean Canvas mnohem lépe než tento článek.
Devět segmentů
Ano, magické číslo v magickém diagramu, který má pomoci vašemu startupu k milionovým výdělkům. Přišel tedy čas se na oněch 9 chlívků podívat. Oproti Business Model Canvasu nejsou sice chlívky v tak hezky provázaném systému, ale na první pohled vypadají diagramy stejně, tak si je nepleťte. Poznáte je od sebe ale snadno, ten startupový má levý segment vyhrazený pro problém, který chce startup vyřešit, zatímco nástroj na tvorbu byznys modelů od Švýcara Alexandera Osterwaldera v něm má místo pro partnery v podnikání (rozdílů je však mnohem více).
Podívejte se tedy na to, jak šablona pro Lean Canvas vypadá:
Devět je magické číslo, takže se nedivte, že některé chlívky jsou zdvojené, aby mu bylo vyhověno. Ostatně i samotná podoba systému je trochu zbytečně naroubovaná na šablonu Business Model Canvasu, na jehož popularitě se tak trochu veze. Startupům ale může vyhovět lépe než jeho předobraz.
Zákazníci – zde asi není moc co řešit. Koho chcete svým produktem, nebo službou oslovit? Druhá polovina tohoto pole slouží k tomu, abyste si ujasnili, kdo budou vaši první a nejspíše i nejzapálenější zákazníci, prostě užší skupina lidí, kterým je produkt opravdu šitý na míru.
Problém – problematická část, opravdu. Pod problémem si lze představit díru na trhu, nebo přání zákazníků, kteří o něm ještě vůbec nevědí. Jde o věci, které budete svým produktem/svou službou řešit. Druhá polovina řeší již existující řešení těchto problémů, zpravidla nedokonalá, která chcete nahradit svým lepším nápadem.
Jedinečnost řešení a high-level pojmová definice – co nabízíte tak úžasného, že to vytvoří nový segment trhu, nebo to odežene lidi od konkurence k vám? Stejně jako podotázka tohoto okna, slouží i toto políčko částečně i k tomu, abyste se začali zajímat o to, jak svůj nápad prodávat. Hlavně chytlavá pojmová definice se může stát tím, čím lidi zaujmete, protože jim již známými slovy představíte svou lákavou novinku. Ve videu výše ve článku je uveden příklad společnosti Amazon a definice jako Online supermarketu knihkupectví, takže každý hned ví, že to bude na internetu, že se tam kupují knihy a že to bude VELKÉ.
Řešení – jaké nabízíte řešení pro každý z problémů v bodě 2?
Distribuční kanály – jak svůj produkt dostanete k zákazníkům?
Náklady – co všechno budete muset zaplatit a platit pravidelně i jednorázově?
Měření úspěchu – podle kterých metrik se bude váš úspěch měřit?
Nefér výhoda – mělo by jít o esenci vašeho řešení, kterou jen tak někdo nenapodobí, aby zůstala vaší konkurenční výhodou alespoň po dobu, než se váš startup opravdu rozjede. Pokud totiž půjde o snadno zkopírovatelnou věc, sebelepší startup nebude mít šanci kvůli tomu, že si jeho nápad „půjčí“ společnost s mnohem kapitálem.
Hypotézy a testování
Výstupem je však pouze sada domněnek, které je třeba dále jasně formulovat. Tyto hypotézy si pak musíte ověřit, jinak se pouštíte na velmi tenký led ničím nepodloženého rizika. Díky rozsekání na jednotlivé hypotézy však Lean Canvas zbytečně neomezuje a teoreticky stačí potvrdit hypotézy zvlášť, aniž byste museli vytvářet nesmyslné dotazníky zjišťující zájem o neexistující službu, nebo produkt.
Komentáře
Přidat komentář