Někteří zaměstnavatelé podceňují sílu uznání a osobního hodnocení zaměstnanců. Počítají s tím, že pokud jim dobře zaplatí, budou svoji práci automaticky vykonávat tak, jak mají v popisu. Co hrozí v případě, když jedinou motivací zaměstnanců pro práci je pravidelný měsíční příjem peněz na účet?
Jakmile někde nesprávně motivovaní zaměstnanci dostanou lepší nabídku, je vysoká pravděpodobnost, že o ní budou vážně uvažovat a dřív nebo později zaměstnavatele změní. Ať se jedná o administrativního pracovníka, operátora výroby či prodejního asistenta, proč by měl stejnou práci dělat za méně peněz než jinde, pokud nemá jiné důvody zůstat.
Takovým důvodem může být například obliba svého vedoucího. Pokud vedoucí dovede ohodnotit jednotlivé výkony zaměstnance, uznat dobře odvedenou práci nebo ocenit pravidelné včasné příchody, zaměstnanec není tolik náchylný na nabídky jiných zaměstnavatelů. Odměna může proběhnout formou slovního uznání, pochvaly nebo udělením malého benefitu. Například za výborně odvedenou práci zaměstnanec může jeden den odejít o dvě hodiny dříve.
Pokud zaměstnanec odvádí výbornou práci pravidelně, je na místě udělení větší odpovědnosti nebo přímo povýšení na další pozici. Člověku je přirozené, že se chce vyvíjet a mít pocit důležitosti odváděné práce. Pokud zaměstnanec bude mít dlouhodobě přidělené minimální kompetence, začne se brzy nudit.
Jestliže zaměstnáváte lidi, nebojte se jim svěřit složitější úkoly. je to právě vyšší míra odpovědnosti, co může zaměstnance motivovat k vyšším výkonům. Člověk, který cítí zájem a nadšení pro vypracování jakéhokoliv úkolu vykáže lepší výsledky než člověk, který úkol plní pouze z povinnosti. Pokud do úkonu vnáší vlastní iniciativu, splní ho na 110%, což přináší benefity firmě. Nemotivovaní zaměstnanci pro firmou nikdy nemohou být tak hodnotní, i za předpokladu, že pracovní úkoly plní dle zadání spolehlivě.
Výplata je odměna, kterou člověk očekává a kterou si nárokuje. Proto nedovede zaměstnance nabudit k vyšším výkonům. Jestliže se s vyplácením mezd zaměstnavatel opozdí, zaměstnanci budou naštvaní. Pokud jim výplata později přijde, uklidní je to, nadšení pro práci to v nich ale nevyvolá, právě proto, že mzda je považována za nárok, nikoliv jako odměna navíc.
Takovou funkci plní prémie, jako motivace za dobře odvedenou práci splní větší službu konkrétní měsíční prémie, než například tzv. třináctý plat. Ten, pokud je nabízen již na začátku spolupráce, bude spíše opět považován za nárok než za benefit, pokud si na něj zaměstnanci zvyknou. Jak již bylo zmíněno, odměna zdaleka nemusí být finanční povahy. Pokud si nadřízený všimne drobností, které zaměstnanec udělal nad rámec svých pracovních povinností nebo i výborně zvládnul přidělený úkol, pochválený zaměstnanec bude mít chuť svoji práci odvádět dále skvěle. Bude do práce vkládát vlastní iniciativu a dost možná motivuje i své další kolegy k nadstandardním výkonům. Nikdy proto v roli nadřízeného nepodceňujte sílu chvály a poděkování za dobře odvedenou práci. Někoho může motivovat mnohem víc, než peníze.
Komentáře
Přidat komentář