Je toho tolik, tolik co potřebujeme! Jídlo, pití, oblečení, zábavu a občas třeba ostříhat – máme ale vlastní řezníky a pekaře, krejčové, fotbalové týmy a holiče? Bohužel, většina z nás si takový luxus nemůže dovolit, a tak „vlastníme“ maximálně tak jednu až několik multifunkční osoby na praní (drobné opravy), sex (sex) a hádky (ignoraci), tedy na ty vůbec nejpostradatelnější věci. Pekaře, řezníky a holiče tak sdílíme s ostatními – a to nejenom proto, že se nám to vyplatí finančně, ale i kvůli tomu, že by se holič krapet nudil, kdyby se měl starat jen o jednu hlavu.
Firmy jsou na tom vlastně úplně stejně, a tam kde to jde, využívají sdílené služby, nebo chcete-li služby pro podporu podnikání. Podle velikosti a zaměření firmy může jít o účetní (malá firma si najme účetní, která pracuje i pro další firmy, ale velká už má vlastní osobu, nebo celé oddělení, protože jej využije), IT oddělení (proč by si firma mimo IT byznys vydržovala „ajťáka“, který by se staral jen o skromnou webovou stránku a účet na Facebooku?), nebo cokoliv dalšího. Jde o takové ty neviditelné věci, které nejsou náplní společnosti, ale bez nich by ani firma fungovat dost dobře nemohla.
B2B a outsourcing
Sdílené služby možná na první pohled vypadají jako běžný „byznys tu byznys“ model, kdy jedna firma dodává více firmám svoje služby. Rozdíl je ovšem v zaměření služeb, které je u sdílených služeb ve většině případů spíše podpůrné. Externí firma se vám spíše stará o to, co není vaší specializací, ať už na dálku, nebo půjčením zaměstnance – třeba jako bezpečnostní agentura poskytuje své zaměstnance firmám, které potřebují ochránit svůj majetek.
Outsourcing a sdílené služby se v některých případech překrývají. Typicky třeba u oddělení lidských zdrojů – pokud si firma najme agenturu, využívá její zaměstnance a nemusí mít vlastní oddělení pro nábor nových zaměstnanců. A nejde jen o úsporu peněz, protože taková sdílená služba, tedy v tomto případě HR agentura, má přístup ke zdrojům, které by nikdy jedna firma nemohla získat – k obrovské databázi potenciálních zaměstnanců, které nahromadila i díky práci pro jiné firmy.
Centrum sdílených služeb
Centra sdílených služeb vznikají (mohou vznikat) tam, kde je dostatek kvalifikované pracovní síly a skvělá infrastruktura. Česká republika je pro taková centra vhodným cílem, například v oblasti IT, pokud firma takové centrum chce založit ve střední Evropě – jazykové dovednosti, kulturní blízkost rozvinutým trhům, nijak extrémní platové nároky, to vše znamená, že je u nás dobré prostředí pro vznik center sdílených služeb.
Takové centrum se pak soustředí na co nejefektivnější zpracovávání úkolů ve velkém množství – mateřská firma do centra soustředí zakázky od firem z širokého okolí i druhého konce světa, má-li centrum sdílených služeb kapacitu pro jejich splnění.
Komentáře
Přidat komentář