Jak udělat a odprezentovat skvělou prezentaci, která nebude uspávat posluchače?
Jak udělat a odprezentovat skvělou prezentaci, která nebude uspávat posluchače?
Autor: Alexandra | 30.10.2019
Nikdo z nás nechce, ať jeho prezentace je ta nudná, kdy se posluchači dívají do mobilu nebo třeba usínají nudou. Je jedno, zda máte představit semestrální práci do školy nebo váš pracovní projekt nadřízenému. V dnešním článku vám dáme několik doporučení, jak udělat prezentaci, která udrží pozornost všech.
7 základních pravidel pro tvorbu prezentace
Napište si nebo načrtněte, o čem má vaše prezentace vlastně být. Představte si ji jako příběh – co bude v úvodu, jaký bude děj a co bude závěrečnou pointou. Tyto tři body jsou základem. Jakmile máte jasno, můžete zapnout Power Point a začít tvořit.
Nedávejte příliš textu do slidů a velké množství odrážek. Jednoduše zkraťte text i nadbytečné body a nahraďte je klíčovými slovy, výstižným obrázkem, grafikou nebo třeba tabulkou.
Pokud chcete mít doprovodný text nebo nejdůležitější body dostupné pro vaše posluchače, tak místo do prezentace je vložte do textového editoru a vytvořte report, který na začátku můžete nechat kolovat nebo jej rozdat posluchačům.
Délka prezentace je důležitější než počet slidů, protože ty nikdo neřeší, důležitý je obsah a čas sdělení. Můžete mít 20 slidů a mluvit 20 minut, ale také může mít vaše prezentace 5 slidů a mluvit budete stejně dlouhou dobu. Slidy jsou pouze doprovodnou částí vašeho sdělení, ne prioritou.
Nezavalte posluchače příliš informacemi. Vyberte jen ty nejdůležitější a soustřeďte se na ně.
Pamatujte, že slidy nejsou tahák – ve slidech nemusí být napsáno všechno, co chcete říct, stačí pár vět, klíčových slov nebo několik odrážek. Nejlepší je zvolit klíčová slova či obrázek související s tím, o čem mluvte.
Velké množství podrobných grafů raději do prezentace nedávejte. Proč? Nikdo tomu stejně nerozumí, půjde to špatně vidět a navíc jde jen o interpretaci grafu. Zkuste z grafu vybrat jen ty nejdůležitější informace, co chcete sdělit.
Jak prezentovat a neuspat přitom lidi?
„Dobrý den, jmenuje se Eva Veselá a dneska Vám budu prezentovat o nákupním chování generace Y v České republice, kde vám popíšu...”
Začínáte takhle svou prezentaci? Děláte chybu. Tímto nikoho nezaujmete a dáváte najevo, že zbytek bude jen nuda, nuda a nuda.
Představte si prezentaci jako divadelní představení a vaše posluchače jako publikum. Buďte originální a udělejte z toho nezapomenutelný zážitek.
Jak na to?
Vezměte si na vaši prezentaci rekvizitu související s tématem. Posluchači si budou říkat, proč na stole leží papírová taška, vzbudí to u nich zvědavost a budou vás vnímat. Jakmile předstoupíte před své posluchače, ukažte jim tento předmět a začněte hovořit pár vět vedoucí k tématu. Například: „Těchto papírových tašek je čím dál tím větší spotřeba. Proč tomu tak je? Chodí lidé více nakupovat? Proč vlastně více nakupují?“ Jakmile dokončíte svou řeč k rekvizitě, můžete představit sebe i vaše téma přednášky.
Promítněte zajímavý obrázek či krátké video vztahující se k tématu. Nejenže to zpestří vaši prezentaci, ale také udrží pozornost vašich posluchačů.
Nebojte se humoru ani nadsázky.
Šokujte. Však to znáte, titulky bulváru to používají v hojné míře. Stačí zvolit vhodný nadpis, obrázek, video, šokující statistiku nebo třeba výsledky výzkumu.
Zahrňte do své prezentace příběh. Lidé je milují a vždy zaujmou jejich pozornost. Stačí vyprávět nějakou historku, ať už vymyšlenou, z minulosti nebo životní moudro. Nicméně nezapomeňte, že by tento příběh měl směřovat k tématu.
Odmlčte se na chvíli. Řekněte třeba úvodní větu a na chvíli buďte ticho. Jakmile všichni zpozorní, můžete pokračovat. Touto metodou ovládnete posluchače.
A na závěr doporučujeme vystoupit z komfortní zóny. Buďte odvážní a užívejte si prezentaci. Vy jste ta osoba, která si může své posluchače během chvíle omotat kolem prstu.
Komentáře
Přidat komentář