Školkám jsme se na Fleku už párkrát věnovali, ale základní škola má premiéru. Příčinou tohoto náhlého zájmu je vytvoření vůbec první univerzitní základní školy v České republice – tento odvážný čin má na svědomí České vysoké učení technické. Pokud byste čekali obyčejnou základku, asi vás ČVUT se svým novým projektem překvapí.
Pražská ČVUT již několik let provozuje školku pro nejmenší děti svých zaměstnanců i studentů. Společně s VŠE má dohromady 4 třídy (3 ČVUT a jedna VŠE), které ale nefungují jako běžné „firemní“ školky. ČVUT totiž do výchovy malých dětí promítá i své technické zaměření. Co to znamená? Kromě klasické výchovy a hraní si jsou děti vedeny i k zájmu o techniku a řekněme vědeckou činnost. Školka pořádá různé exkurze a i v třídách volí netradičně hodně vzdělávací obsah. Univerzitní školky nejsou v České republice taková rarita, avšak většina z nich se soustředí spíše na běžný univerzální rozvoj dítěte, který bychom asi v tomto věku čekali. Nejde ale o žádný nepřirozený dril, který by dětem zkazil dětství, školka se spíše snaží v dětech vzbudit zájem a dobře je připravit na vstup do první třídy základní školy, třeba zrovna té, kterou ČVUT letos v září spouští.
Specializace už na základní škole?
Podíváme-li se na statistiky, pozdní specializace až prostřednictvím vysoké školy se z hlediska pracovního uplatnění vyplácí mnohem více než ta na střední škole. Dokonce i žádná specializace (gymnázia) se zdá být lepší volbou, než například vyučení, nebo odborná střední škola s maturitou. Do toho vstupuje ČVUT, které se s tím nepáře a vytváří technicky zaměřenou školu základní.
Zatím nejde o žádný masovější trend, do patnáctimístné 1. třídy základní školy Lvíčat se pravděpodobně nemá šanci dostat dítě jiných rodičů než zaměstnanců univerzity, přesto jde o velmi zajímavou alternativu a ukázku, jakým směrem by se mohlo školství vydat. Podívejte se na prezentovaný rozvrh:
Jak vidíte, rozvrh je stále velmi obecně zaměřený, nechybí žádné důležité předměty a jedinou výraznější změnou je začlenění Vědeckého semináře, nebo větší porce matematiky (základní školy s rozšířenou výukou matematiky ale nejsou už dnes žádné zjevení). Škola má ale v rukávu i další činnosti, kterými děti přiláká na dráhu techniků a vědců. Exkurze, zajímavá setkání s odborníky a pravděpodobně i intenzivnější hodinová dotace pro vědecké a technické disciplíny na druhém stupni ZŠ.
A co si o takto brzkém lákání dětí k technickým oborům myslíte vy? Nechali byste děti raději v běžné škole, nebo byste uvítali možnosti, které dětem takto zaměřená škola nabízí?
Komentáře
Přidat komentář