V minulých článcích jsme si řekli, jak správně vytvořit strukturovaný životopisa motivační dopis. Nyní se dostáváme k prvnímu z mnoha cílů, kterých jsme se těmito dokumenty snažili dosáhnout – Pracovní pohovor.
Pozvánka na pracovní pohovor je sice důvodem k oslavě a jistou mírou úspěchu, ale je důležité neusnout na pomyslných vavřínech. Teď teprve začíná samotná příprava na budoucí pozici. Základem každého jednání nebo pohovoru je totiž připravenost. Nezáleží na druhu požadované pozice – připraveni musíte být vždy.
Předně si opět projděte svůj životopis a motivační dopis. Musíte si být naprosto vědomi toho, co jste do obou dokumentů napsali. Máloco Vás může shodit tak, jako neschopnost odpovědět na otázku týkající se Vaší vlastní práce.
Personalista: „V motivačním dopisu máte uvedeno, že jste ochotný se o zkušenosti podělit. Specifikujte mi, prosím, Vaše zkušenosti.“
Pokud jste dopis posílali před třemi týdny, nemusí Vám být kontext hned jasný, proto je důležité si dané materiály znovu projít, abyste se nemuseli zeptat, jaké zkušenosti má na mysli.
Společnost
Druhým důležitým okruhem znalostí jsou reálie společnosti, ve které chcete pracovat. Základem je přesně vědět, ke které pozici a společnosti je pohovor veden. Pokud to není předem známo (pohovor skrze personální agenturu), určitě si vše zjistěte přímo na pohovoru a nedávejte souhlas s předáním životopisu společnosti bez oznámení jejího jména. Prokážete tak, že jste profesionál a ceníte si vlastních znalostí. Zdravá sebedůvěra Vám opět přidá pomyslné body, stejně jako schopnost asertivity a nebojácnost v jednání.
Informace, které musíte bezpodmínečně znát, je oblast působení firmy a její představitelé. Znalost historie společnosti o Vás prozradí, že jste svědomitý a dokonale jste se připravil. Všechny tyto informace lze zjistit z několika zdrojů. Nejjednodušší je využít internetových stránek společnosti. V současnosti je společnost primárně prezentována hlavně zde. Dalšími zdroji jsou různé reklamní brožury, zápis v obchodním rejstříku a informace od současných zaměstnanců a vedení (pokud se s někým z nich znáte, nebojte se zeptat na současný stav společnosti, na její uspořádání a vedení).
Vaše osobnost
Buďte připraveni na všetečné otázky personalistů, které mají dva účely. Tím prvním je zjištění stavu, případně požadavku, zkušeností apod. Druhým a částečně skrytým účelem je získání přehledu o uchazečově osobnosti. O tom jak je schopný si poradit s nepříjemnou otázkou, jaká je jeho nátura, řečnické schopnosti a sebevědomí. Klasickým příkladem je otázka finančního ohodnocení.
Personalista: „Jaké platové ohodnocení si představujete?“
Na tuto a několik dalších buďte předem připraveni. Nebojte se říci si o plat. Prokažte, že jste si vědomi Vašich znalostí a zkušeností a očekáváte, že budou náležitě oceněny. Navíc tak prokážete sebeuvědomění, rozhodnost a neostýchavost.
Velmi špatně působí, pokud se zakoktáte, zčervenáte a nakonec řeknete, že nevíte. Pokud budete s touto otázkou počítat, jednoduše můžete získat jak vysněný plat, tak i dobrý pocit z prezentace Vaší osoby.
Další časté otázky:
Jak byste popsal Vaše silné a slabé stránky?
Jaký byl Váš největší pracovní úspěch?
Jaká je Vaše motivace pro práci v naší společnosti?
Vedle znalosti reálií a fakt je velmi dobrým znakem zájem o společnost, projevený formou otázek. Nebojte se na pohovoru zeptat na směřování společnosti, vztah k zaměstnancům, jejich zázemí apod. Prokážete tak, že Vám na pozici opravdu záleží a pouze něco nezkoušíte. Ukážete tak, že dokážete myslet dopředu a nejdete bezhlavě do čehokoli.
Uchazeč: „Jak se společnost stará o své zaměstnance? Nabízí jim nějaké nadstandartní výhody?"
Fyzická připravenost
Termín
Přesnost je výsadou králů. Rozhodně se Vám nesmí stát, že byste přišli pozdě. První setkání je pro obě strany velmi důležité a takovéto pochybení se vryje do dosud čistého záznamu o vaší osobě. Stejně jako po termínu, nechoďte ani před ním. Naplánujte si vše dopředu a přijďte chvíli před vlastním domluveným termínem.
Plán cesty
Abyste mohli přijít na pohovor včas, je nutné si předem ujasnit cestu a časově ji naplánovat. Určitě si nechte čas na případné nečekané situace (zácpa, nehoda, neznalost dané části města).
Vzhled
Abyste mohli představit svoji osobu, je třeba poutat veškerou pozornost na vlastní představení. Pokud tedy dojdete ve špinavých botách, část pozornosti bude upřena na ně. A to nemluvím o tom, že tento nedostatek nebude kladně hodnocen v očích personalisty.
Co se týče oblečení, vždy jej vybírejte dle firmy a pozice, na kterou jdete. Oblekem nic nezkazíte, ale ne vždy je vhodný. Klasické pravidlo říká, že minimálně byste na sobě měli mít dlouhé kalhoty a košili nebo polo tričko. Ženy si obléknou ekvivalent. Kostýmek opět nic nezkazí.
Komentáře
Přidat komentář