Pokuta za nákup staršího vozu, který v době uvedení do provozu splňoval aktuální ekologické normy, by měla být brzy zvýšena a rozšířena i na vozidla, která splňují normu EURO 3. Doteď byla „daň“ placena pouze při nákupu vozidel, které buď splňují normu EURO 2 a EURO 1, nebo nesplňují ani ty.
S ekologickou daní to není jednoduché a její oprávněnost se zdá být diskutabilní – vozidla již jednou schválená do provozu by nejspíše měla být nechána k dožití, byť je třeba jejich vliv na životní prostředí v přímém srovnání s novým automobilem větší. Musíme však také brát v potaz, že s novým autem přichází nová výroba, tedy další zatížení životního prostředí, ale zapomenout nesmíme ani na ekonomické hledisko, kdy díky ekologické dani nejlevnější vozidla podražila o 10 000 Kč, což mnohonásobně zvýšilo jejich cenu (ne však hodnotu), takže člověk s nedostatkem financí a potřebou zakoupit automobil má výrazně ztížené podmínky, třeba k dojíždění do práce.
Další rozšíření ekologické daně se plánuje na příští rok a mělo by znamenat, že vozidla s normou Euro 3, která dostačovala pro uvedení vozidla do provozu až do roku 2005, budou nově touto daní zatížena. Od roku 2005 platí nutnost mít u nových aut Euro 4, takže těchto vozidel se již (v letos schvalované podobě) ekodaň netýká. Existují ovšem i vozidla, která Euro 4 splňují, i když jsou starší.
S tím také souvisí zvýšení sazeb této daně, respektive posunutí stávajících sazeb – 3 000 Kč by nově měla platit vozidla s Euro 3, 5 000 s Euro 2 a 10 000 Kč s Euro 1, což opět z těchto vozidel (běžných zástupců vyrobených mezi lety 93 a 96) dělá trochu drahou záležitost.
Ekologická daň se platí 1x a to při převodu vozidla na nového majitele – pokud však stávající nebo budoucí majitel vozidla mají průkaz ZTP, od této daně je vozidlo natrvalo osvobozeno.
Komentáře
Přidat komentář