O vyjednávání toho už bylo napsáno hodně a jisto jistě toho ještě hodně napsáno bude. Vyjednávání se totiž primárně netýká jen obchodních jednání, politických debat nebo manažerských povídání. Vyjednávání je součástí běžného, dokonce i rodičovského života, což ale na první pohled není tak nějak patrné. Některé zásady obchodního vyjednávání se přitom náramně hodí i v osobním, právě rodičovském životě nebo na různých vedoucích pozicích v různých zaměstnáních.
Aby bylo možné vyjednávat s nějakým výsledkem a pokud možno pozitivním, je nutné, aby měla osoba i patřičné znalosti a samozřejmě neměla z vyjednávání strach nebo obavy. Jsou lidé, kteří si vyjednávání přímo užívají a takový člověk dokáže přinášet společnosti pozitivní výsledky, které jsou od něj mimo jiné i očekávány. Právě takový člověk, který je obeznámen se situací, dokáže zvolit správnou strategii a optimálně určit, s kým má právě tu čest a jak by se měl správně bavit se svým obchodním partnerem. Vyjednávání je totiž stejná obchodní schůzka, jednání, jako každé jiné a rovněž má svá formální pravidla.
Obchodní vyjednávání vyžaduje přípravu
Podcenit přípravu rozhodně není na místě, což ostatně platí i o důležitém obchodním jednání. Základem každého vyjednávání a tedy i jednání je komunikace, kterou musí mít každý manažer dokonale v malíčku. Každý by měl mít vytvořeny pokročilé komunikační návyky a co především, při obchodní komunikaci musí mít každý manažer dokonalý přehled o tom, co se právě děje a jaké téma je na místě – případně, jaké téma je právě teď nutné otevřít, aby bylo pro debatu přínosem. Umět adekvátně zareagovat, nejlépe bez přehnaných emocí, které k obchodnímu jednání prostě nepatří, je rovněž jednou ze stěžejních vlastností každého dobrého manažera. Každý, kdo není v komunikaci mezi lidmi pokročilý, bude mít skutečně velký problém dosáhnout cíle, ke kterému by rád zamířil.
O čem lze vyjednávat:
cenách a dalších službách
slevách nebo servisech
doručení a načasování
platebních podmínkách či rozpisech
příplatcích či zárukách
smlouvách a jejich podmínkách
lhůtách a místech
dokumentacích apod.
Aj.
Na začátku každého vyjednávání většinou stojí samotné určení problému, což je ne vždy oběma stranám naprosto jasné. Jakmile je určen problém – nebo problémy, pokud je jich více, přichází na řadu diskuze, během které dochází obě dvě strany ke vzájemné dohodě – tento proces může trvat i několik hodin, proto je nutné zamyslet se i nad místem, kde bude obchodní jednání probíhat. Jakmile dojdou obě dvě strany k dohodě, přichází na řadu nalezení souhlasného stanoviska, obě dvě strany by měly dojít ke spokojenosti.
Komentáře
Přidat komentář