Tak tohle je věta, která patří na pomyslnou špičku pyramidy věcí, které před šéfem nesmíte vypustit z pusy. Nezapomínejte, že šéf má vždycky pravdu, a to i ve chvíli, kdy ji třeba zrovna doopravdy nemá. Zkuste na omyl svého nadřízeného upozornit více empaticky. Hodí se například věty typu: ,,Domnívám se, že lepší varianta by mohla být například tato..." Nebo: ,,Možná se mýlím, ale mám informaci, že...“
2. To nejde. Tohle neumím.
Když vás šéf pověří úkolem, který se zdá obtížný, nevzdávejte to hned ze startu. Pokuste se najít řešení. Není nic více degradujícího vaše schopnosti a ambice v očích nadřízeného než rychle bez rozmyslu udělený úkol odmítnout. Pokud však opravdu není v rámci vašich schopností věc vyřešit, připravte si pádnou argumentaci, proč tomu tak je, několik možných řešení, případně požádejte o přidělení pomoci zkušenějšího kolegy nebo odpovídajícího zaměstnance.
3. Tuhle noc, to byla teda pořádná párty!
V žádném případě se šéfovi nechlubte prohýřenou nocí. Jediným výsledkem bude jeho zaměření na váš pracovní výkon v průběhu dne. Pokud je vám doopravdy špatně, raději řekněte, že jste nemocní. V této situaci jednoznačně platí zatloukat, zatloukat, zatloukat!
4. To jako musím doopravdy na tom úkolu pracovat s Frantou?
Zapomeňte na osobní sympatie a nesympatie. Jednou jste kolegové, tak k tomu přistupujte profesionálně bez ohledu na to, že Franta dost smrdí, říká trapné vtipy nebo rozebírá hodně ujetá témata. Pokud máte opravdu seriózní důvod s osobou nespolupracovat, vážně a racionálně si o tom se šéfem promluvte.
5. A proč si to neuděláte sám?
Pokud vám nadřízený deleguje úkol, který je běžně v rámci jeho možností a kompetencí, neodmítejte. Má k tomu zajisté své důvody. Pokud navíc přidělenou práci provedete, můžete si v jeho očích podstatně šplhnout.
6. Dám výpověď.
Nikdy neříkejte, že dáte výpověď, pokud to nemyslíte smrtelně vážně. Vyhrožovat výpovědí má dvě nevýhody. Za prvé to snižuje vaši profesionalitu, za druhé ji doopravdy můžete dostat, což možná až tak úplně nechcete. Nikdo není nenahraditelný.
7. Já to nebyl, to byl prosím tady Honza.
Pokud uděláte chybu, přijměte za ni zodpovědnost. Svalovat své chyby na kolegy je trapné, navíc pravda stejně většinou vyjde na povrch. Budete vypadat dětinsky, a navíc nebudete oblíbený v kolektivu.
8. Dneska na to nemám náladu.
Můžete být unavení, mít rodinné problémy, být pohádaní s přítelem či přítelkyní, to však není výmluva pro flákání se v práci. Zkuste si raději na práci najít něco pozitivního a vnímat ji jako způsob odreagování od osobních starostí.
9. Proč byl povýšený Petr a ne já?
Protože k tomu váš šéf dospěl po důkladném zvážení všech faktorů. A jsme zase u prvního bodu, tedy šéf má vždycky pravdu. Proto jeho rozhodnutí nezpochybňujte a snažte se na sobě více pracovat, uvědomit si, co můžete zlepšit a povýšení se zajisté brzy dostaví.
10. Uvažoval jste někdy o psychoterapii?
Ani v případě, že je váš šéf regulérní cvok, křičí, až se kancelář otřásá v základech, zběsile pobíhá po kanceláři nebo má ty nejujetější nápady na světě, nenavrhujte mu návštěvu psychoterapie. On si totiž jako blázen rozhodně nepřipadá. Je jen silně kreativní a vůdčí typ.
A co vy? Použili jste už některou z uvedených vět? Jak to dopadlo?
Komentáře
Přidat komentář