Zapomeňte na staré dobré školní prezentace, které byly ve většině případů jen naprostou ztrátou času a poměrně účelným prostředkem, jak si vylepšit známku na vysvědčení. Prezentace využívané v současné době jsou nejčastěji voleny jako forma jisté přednášky, která musí splňovat několik kritérií. Proč? Aby zaujala a nalákala „diváka“ na produkt či službu, případně informovala zaměstnance o změnách. V neposlední řadě mohou být prezentace často využívány jako školení zaměstnanců v různých oborech.
Obecně se doporučuje rovnou zapomenout na představování. Kdo si přišel vaši prezentaci poslechnout – nebo musí být zkrátka a dobře z pracovních důvodů přítomen, zajisté si je taky velmi dobře vědom, kdo si pro něj prezentaci připravil a kdo ji bude uvádět. Informace o tom, kdo jste, kolik vám je let a co máte po profesní stránce za sebou, rozhodně rovnou zapomeňte. To stejné platí i o informacích týkajících se samotného obsahu prezentace či přednášky. Opět nutno zmínit, že kdo na ni přišel, ten je informován o tom, o čem se bude v následujících minutách mluvit. I tyto zbytečné informace proto rovnou můžete vypustit a ušetřit si tak námahu, posluchačům zase čas a síly.
Zaujměte v prvních minutách
Pokud valnou většinu posluchačů a účastníků prezentace zaujmete už během první minuty, máte prakticky vyhráno. Spoléhat se přitom nemusíte od začátku jen sami na sebe, vaše příprava by měla být tak důkladná, že po nějaké době přijdete i na nějakou tu rekvizitu, která vám bude dělat společnost. Všichni účastníci pak budou chtít vědět, co je to či ono vedle vás, k čemu to máte a jak to souvisí s vaší prezentací. Naprosto nezbytnou součástí přípravy však není jen výše zmíněné, zaměřit byste se měli i na kratší video, které na chvíli odpoutá pozornost posluchačů od vaší osoby.
I kdyby měl mít snímek jen jednu minutu a vám by se zpočátku zdál naprosto zbytečný, rozhodně na jeho spuštění nezanevřete. Jednak jde o příjemné zpestření prezentace, videa však často dokážou posluchači nebo divákovi říct víc, než několik souvislých vět, protože jsou pro lidský mozek zajímavější. Video připadá pochopitelně v úvahu jen v případě, že souvisí s tématem vaší přednášky. Přednášíte-li o snižování nákladů společnosti, rozhodně nemůžete pustit video z přírody, i když je samozřejmě překrásné a zvířátka jsou roztomilá.
Když není k dispozici video, zajisté se najde alespoň obrázek, kterým byste mohli prezentaci obohatit. Obrázky jsou dokonce daleko častěji voleny hned na úvod prezentace, protože se okolo nich dá krásně vyprávět obsah nebo příběh, který s prezentací nezbytně souvisí. Informace, které byly sděleny hned v úvodu prezentace, si díky obrázku každý daleko rychleji a snáze zapamatuje, protože každému jako první vyvstane na mysl právě onen obrázek.
Co ale naprosto zaručeně donutí poslouchat každého, kdo je v místnosti přítomen? Špatná, negativní informace nebo jakýkoli odvážný výrok – nejlépe váš pochopitelně. Špatné informace táhnou, donutí publikum poslouchat a dokonce později se i zapojit do tématu.
Komentáře
Přidat komentář