Řada malých i velkých podniků se stále zaměřuje na to, jak motivovat své zaměstnance. Mnohdy je lepší zamyslet se spíše nad tím, jak zabránit demotivaci zaměstnanců. Všichni lidé zvládnou dosáhnout nejlepších výsledků, pokud jsou správně motivováni, motivovaný zaměstnanec je navíc k nezaplacení. Čím jsou lidé v běžném zaměstnání nejvíce demotivováni a může demotivace ohrozit jejich pracovní výkon?
Každý správný podnikatel se snaží využít maximální množství potenciálu, který nelze upřít žádnému zaměstnanci. Někdo má pochopitelně větší talent a je učenlivější, ale to ještě neznamená, že ti, kdo nepřekypují těmito vlastnostmi, se nemohou všechno naučit stejně dobře, jako ti druzí. Se správnou motivací, chutí do práce a dobrým přístupem svých nadřízených, se i ten nejméně znalý dokáže postupem času naučit vše, co se po něm chce. A právě takový člověk se cení, ovšem musí mu vydržet motivace. Pokud ne, pak hrozí, že selže, případně pracovní místo uvolní někomu jinému. Celý proces pak začíná nanovo.
Jednání nadřízených
Nikdo nechce mít na pracovišti problémy a jen málo zaměstnanců nastupuje do práce s tím, že budou v práci postupně polevovat, jakmile začnou mít jistotu. Jak ale ukazují průzkumy, po zhruba půl roce klesá pracovní morálka a to hned z několika důvodů. Prvním z nich je nesprávné jednání přímých nadřízených, kteří se často nechovají tak, jak by se chovat měli, nejsou schopni správně rozdělit práci nebo je zkrátka a dobře jejich manažerské jednání naprosto nesprávné. Problémy s kolegy, kteří jsou profesně na stejné úrovni, lze často vyřešit poměrně snadno. Problémy s nadřízenými, to už je daleko větší oříšek.
Kromě nespravedlivého jednání přímých nadřízených je pro zaměstnance maximálně demotivující i nespravedlivé hodnocení v práci, které se týká i případných finančních odměn za práci. Lze zmínit i velké pocity nedůvěry, které nadřízení ke svým zaměstnancům chovají a oni to pochopitelně pociťují den co den. Stačí pak jedno pochybení nebo drobná chyba, kterou některý ze zaměstnanců způsobil, ačkoli mnohdy nevědomky, a většina zaměstnanců okamžitě propadne vnitřní panice.
Pracovní nasazení kolegů
Stačí si představit zaměstnance s energií do práce, kterému záleží na tom, aby byla jeho vlastní práce odvedena co nejlépe a včas. Takový zaměstnanec je vystaven dennodennímu chování svého kolegy, kterému se do práce zase až tak moc nechce, svou práci odvádí naprosto minimálně a dokonce ostatním kolegům jejich práci stěžuje. Pokud má vedle sebe pracovitý člověk lenocha, který tráví většinu pracovní doby nicneděláním, pak dochází k demotivaci. Koneckonců právě tohle je ten případ, kdy stále častěji dochází k tomu, že zkušený a pracovitý zaměstnanec z podniku odchází a své místo přenechá jinému. Často jsou problémy přehlíženy hlavně ve velkých firmách, což neznamená, že ve firmách s pár zaměstnanci se to stát nemůže, ale většinou se na takového zaměstnance dřív nebo později přijde. Otázkou pak už jen zůstává, kdo z nadřízených je ochoten s takovým zaměstnancem, který se podepisuje den co den na motivaci ostatních, něco dělat.
Potřeba uznání a úcty
Ať už je pracovní pozice jakákoli, každý zaměstnanec potřebuje jednou za čas slyšet, že svou práci odvádí dobře a že je pro podnik přínosem. Pochopitelně, pokud se k takové pochvale přidá ještě pár stovek k platu navíc, zaměstnanci jsou o to spokojenější a samozřejmě i motivovanější. Ačkoli právě peníze nejsou to hlavní, co je ke správné motivaci zaměstnanců potřeba, jsou neopomíjenou složkou a hlavně tou nejúčinnější formou, jak zaměstnance ohodnotit za dobře odvedenou práci.
Pracuji v obchodě,u soukr. podnikatele. Pan majitel mě denodenně častuje poznámkami - málo se snažíte , snažte se víc. Jsou i jiné hlášky o kterých si myslí že jsou vtipné ,ale opak je pravdou. Jsem akční člověk nemám ráda zahálku a svou prac. dobu plně využívám své práci dávám všechnu energii.Pracuji rychle s radostí a nejlépe jak dovedu .Za to všecno sklízím podprůměrné ohodnocení ani prémie stravenky ani jiné benefity na tož ústni pochvala. U nás se z pohledu p. majitele jako motivace vede urážení a zastrašování a snižování podaného výkonu. Motivoval mě svým jednáním v takové míře ,že dávám výpověd.
Komentáře
Pracuji v obchodě,u soukr. podnikatele. Pan majitel mě denodenně častuje poznámkami - málo se snažíte , snažte se víc. Jsou i jiné hlášky o kterých si myslí že jsou vtipné ,ale opak je pravdou. Jsem akční člověk nemám ráda zahálku a svou prac. dobu plně využívám své práci dávám všechnu energii.Pracuji rychle s radostí a nejlépe jak dovedu .Za to všecno sklízím podprůměrné ohodnocení ani prémie stravenky ani jiné benefity na tož ústni pochvala. U nás se z pohledu p. majitele jako motivace vede urážení a zastrašování a snižování podaného výkonu. Motivoval mě svým jednáním v takové míře ,že dávám výpověd.
Přidat komentář