- Domů
- Články
- Další tipy a informace
- Hledání zaměstnanců: Způsoby a zdroje hledání zaměstnanců
Hledání zaměstnanců (2. díl): Metody a zdroje získávání zaměstnanců
Autor: <a href="https://plus.google.com/114772445340174690142?rel=author">Alžběta Vybíralová</a> | 22.7.2013Ve druhém díle tohoto seriálu se budeme zabývat metodami, pomocí kterých můžete hledat zaměstnance vhodné pro vaše volné pracovní pozice. Pokud nemáte vlastní personální oddělení, objevíte možná i zdroje, které jste při hledání zaměstnance opoměli. Hledat se dá totiž i jinde, než na pracovních portálech.
Přečtěte si také:
První díl seriálu Hledání zaměstnanců: Profil pracovního místa a zaměstnance
Třetí díl seriálu Hledání zaměstnanců: Kritéria hodnocení uchazeče
Inzertní portály
Nejběžnějším způsobem pro hledání zaměstnanců (a vlastně i zaměstnavatelů, proto to funguje) jsou dnes inzertní portály. Pokud vyloučíme ty málo navštěvované, je u většiny portálů inzerce pracovního místa (nikoli brigády) placená. Výše poplatků i jejich povaha může být různá. Platit můžete za jednorázové zveřejnění nebo konkrétní dobu inzerce atd. Pokud se vám za inzerci platit nechce, můžete využít náš portál a vložit nabídku zdarma.
Některé firmy pak využívají i toho, že inzerce brigád bývá na rozdíl od inzerce pracovního místa zdarma. Inzerují tak volnou pozici jako brigádu s možnosti dlouhodobé spolupráce. Tento způsob již ale nelze řadit mezi ty příliš seriózní.
Rodina a přátelé
Mezi rodinou nebo blízkými přáteli je velmi nevhodné hledat kandidáty na pracovní pozici, ačkoli to na první pohled vypadá jako skvělý nápad. O svých nejbližších toho přeci víte nejvíce. Bohužel ne z té správné strany, a ačkoli v osobním životě může být dotyčný fajn, v pracovním už to tak být nemusí. Také musíte počítat s tím, že pokud budete na stejné pozici a ten druhý bude nesouhlasit s chodem firmy, můžete se "těšit" na spoustu hádek.
V případě, že dobrý kamarád nebo příbuzný bude váš podřízený, může to být ještě horší. Ostatní zaměstnanci budou žárlit a mít pocit, že jemu nadržujete, i když to nebude pravda. Pokud se pak rozhodnete ukázat jim, že to tak není, můžete vašemu blízkému udělat z práce peklo. To není ta ideální spolupráce. Stejně tak vzhledem k tomu, že máte společné známé, zaručeně se dozvíte, když si na vás jako na šéfa bude stěžovat. Velmi dobře si promyslete, než naberete na volnou pracovní pozici někoho blízkého.
Vlastní webové stránky
Jedním z nejjednodušších způsobů, jak inzerovat volné pracovní místo, je na vašich stránkách. Výhody jsou jasné, nestojí vás to čas ani peníze. Stačí jen vypsat, co pracovní místo obnáší a jaké jsou požadavky, a pak už by se vám teoreticky měly hrnout e-maily vhodných uchazečů. Záleží ovšem na návštěvnosti vašich stránek. S vysokou návštěvností máte velkou šanci vhodného člověka sehnat, s menší záleží spíše na štěstí. I tak je ale vhodné vypsat volné pozice na vašich webových stránkách, i když využíváte jiné způsoby na hledání zaměstnanců. Nikdy nevíte, kdo se i vás dozví a ozve se.
Pracovní sociální sítě se pomalu rozšiřují i v České republice. Udělat si profil na LinkedIn a řádně se o něj starat není tak náročné a vyhledávat poté zaměstnance podle konkrétních kritérií je také snadné. Je ale třeba počítat se zatím malým počtem uživatelů. Nejdůležitější prvek na LinkedIn jsou struktury kontaktů. Pokud si někoho přidáte, máte přístup ke kontaktům jeho kontaktů. Pomoci vám mohou doporučení, profil dotyčného, skupiny, které jej zajímají, a další věci. Vše usnadňuje orientaci mezi eventuelními zaměstnanci. Výhodou je také to, že LinkedIn jako takový je přístupný v češtině. Využijte této jednoduché možnosti jak sehnat vhodné zaměstnance a zaregistrujte se. Obecně o LinkedIn si můžete přečíst v tomto článku.
Pracovní veletrhy
Koncept pracovních trhů vypadá velmi nadějně – za relativně drobnou částku si pronajmete místo na stánek a pak už k vám jen plynou proudy potencionálních zaměstnanců pídících se po každém detailu o vaší firmě. Z hlediska malých a středních méně známých firem to však vypadá jinak. Pokud vás nikdo nezná, těžko se k vám pohrne jen tak. Prostředky, které zabírají, jsou ale jiné, než byste si představovali. Zaujmout vysokoškolské studenty nebo absolventy můžete pomocí nejnovější technické vychytávky nebo mladých spoře oděných slečen, ale rozhodně ne tím, jak vypadá práce u vás. K tomu si připočtěte náklady, protože musíte uvolnit několik zaměstnanců na celý den, a výsledek nebývá bohužel nijak převratný.
Doporučení
Sehnat zaměstnance můžete samozřejmě na základě doporučení, například od zaměstnanců nebo jiných známých. Odměnový systém za doporučení vhodného zaměstnance však musí být správně nastaven. Pokud stanovíte finanční odměnu, kterou dostane doporučující ve chvíli, kdy nového zaměstnance přijmete, můžete počítat s přílivem nevhodných zaměstnanců, protože je vaši zaměstnanci s vidinou snadno získaných peněz budou shánět všude, kde mohou. Lepší způsob jsou například dlouhodobě rozvrstvené menší odměny nebo odměna až za zaměstnance, který vydrží určitou dobu. Zaměstnanec, který nového pracovníka doporučil, může za něj také mít nějakou dobu finanční odpovědnost. Můžete také zkusit taktiku, že dopředu neřeknete nic o finanční odměně a udělíte ji až například po uplynutí zkušební doby nově přivedeného zaměstnance. Je tak větší šance, že vaši zaměstnanci se nebudou snažit sehnat kohokoliv, ale někoho opravdu schopného.
Výhody jsou jasné, vyslechnete si hodnocení od někoho, jehož úsudek znáte a dovedete jej posoudit. Tímto způsobem lze získat loajálního zaměstnance, který přitom umí to, co potřebujete.
Úřad práce
Pokud budete pečlivě vybírat, můžete zkoušet hledat zaměstnance i na Úřadu práce. Ideálním způsobem je navázat kontakt s konkrétní úřednicí, která zná osobně všechny uchazeče, a domluvit se s ní, koho konkrétně byste potřebovali. Pozor si však musíte dát na ty, kteří u vás v podstatě pracovat nechtějí, jen se tak tváří. Pokud budete mít trochu štěstí na úředníky i uchazeče, může se vám povést najít vhodné zaměstnance. Ideální je na úřadu práce také hledat čerstvé absolventy, kteří ihned po škole nemohou sehnat místo, ačkoliv by mohli být často velmi schopní pracovníci.
Personální agentury
Velkou nevýhodou personálních agentur je to, že jsou drahé. Můžete si zkusit vybrat z jejich databáze uchazečů, což funguje podobně jako na Úřadu práce. Druhou možností je nechat si „ulovit“ zaměstnance přímo na míru vašim potřebám. Metody jednotlivých pracovních agentur se od sebe velmi liší a těmi se dnes zabývat nebudeme. Problémem však je, že agentura neprozrazuje uchazeči název firmy, což je samozřejmě pochopitelné – uchazeč by mohl kontaktovat přímo vaši firmu a pracovní agentura by byla bez provizí, ale často neprozrazuje ani náplň práce, takže uchazeč často vůbec neví, do čeho jde, a dozví se to až na pohovoru, což může znamenat ztrátu času pro něj i pro vás.
Určit, jestli je hledání pracovníků přes pracovní agentury dobré nebo špatné, lze opravdu těžko. Záleží na konkrétních agenturách i lidech v nich, takže zkušenost si musíte udělat sami. Obecně se dá ale říci, že personální agentury se hodí spíše pro větší firmy, které nemají vlastní personální oddělení.
Pod personální agentury by se dal zařadit také headhunting. Jde o vyhledávání pracovníků převážně na vrcholové pozice, například manažerské, které vychází poměrně draho. Personalista z dané personální agentury (headhunter - "lovec lebek/hlav") oslovuje potencionálního kandidáta z konkurenční firmy, a to právě i přes fakt, že je aktuálně zaměstnán. Ačkoli to na první pohled zní lákavě, je třeba si uvědomit, že headhunteři sice přebírají nejlepší pracovníky vašim konkurentům, ale zároveň se může stát, že odtáhnou zaměstnance od vás. Kontroverznost této metody je jedním z hlavních prvků; headhunter často také zjišťuje interní firemní informace například pomocí telefonátů pod falešnou záminkou. Na zaměstnance dodaného headhunterem se vztahuje "záruka". Pokud by zaměstnanec v určené době odešel, má headhunter povinnost zadarmo vyhledat jiného.
Nadšenci, kteří vám napíší sami od sebe
Není to způsob hledání zaměstnanců, který by vyžadoval vaši aktivitu. To vypadá skoro jako podnikatelské nebe, že? Sám od sebe vám někdo napíše, že by u vás chtěl pracovat, a to i když nikde neinzerujete volné pracovní pozice. Může se však jednat o kariéristu, který chce vaši firmu pouze mít zapsanou v životopise, dostat od vás dobré reference a pak rychle zmizet. Jestliže hledáte někoho dočasně, odhadem dva tři roky, jsou tihle lidé ideální – pracují pilně a nadšeně po celou dobu. Pokud potřebujete někoho na pracovní pozici, na kterou je třeba dlouhého zaškolení a pak co nejvíce praxe, přijetí tohoto člověka zvažte.
Narazit tímto způsobem můžete ale i na loajálního zaměstnance, který u vás chce opravdu pracovat, ve vaše firma se mu zamlouvá a nebere vás jen jako přestupní stanici pro načerpání zkušeností. Takové uchazeče je však od zmíněných kariéristů často těžké rozpoznat. Pomoci může částečně důkladný pohovor s otázkami na představu postupu a budoucnosti. I zde ale může samozřejmě uchazeč lhát.
Štítky
Profil uchazeče o zaměstnání Hledání zaměstnance Způsoby hledání zaměstnance Jak najít zaměstnance Kritéria pro výběr zaměstnanců Jak najít dobrého zaměstnance Metody hledání zaměstnancůKategorie
Komentáře
Díky za tipy, hezky napsaný článek. Moje zkušenost je taková, že jsem získala práci už dvakrát právě díky kontaktům na sociálních sítích. Takže pokud na nich někdo ještě nejste, rozhodně doporučuju. Čas LinkedInu ještě taky určitě přijde, i když ho u nás v Čechách asi ještě moc lidí nemá a ani o něm neslyšelo. Nikdy nevíte, kdo si vás najde, nebo kdo bude na nich bude nabízet zajímavou práci. Připomnělo mi to jednu infografiku, kterou jsem nedávno viděla, i když je pro mě tak trochu "z druhé strany barikády": <a href="http://www.ceskeinfografiky.cz/9-kroku-jak-najit-noveho-zamestnance-infografika/" rel="nofollow">http://www.ceskeinfografiky.cz/9-kroku-jak-najit-noveho-zamestnance-infografika/</a>
Přidat komentář