Brainstorming je metoda stará desítky let a její původ bychom měli hledat v reklamním průmyslu. Nejde tedy o žádnou převratnou novinku, ale o léty prověřenou metodu, která se navíc nevyužívá jen v oblasti podnikání. V posledních letech se ujala dokonce i ve školství, kde je využívána převážně během skupinové výuky nebo při hromadném vyučování studentů.
Brainstorming staví na myšlence, kdy je třeba oddělit kritické myšlení vůči ostatním účastníkům od vymýšlení nápadů. Právě vymýšlení nových nápadů je zde na místě, je totiž dokázáno, že skupina stejně smýšlejících osob je schopna přijít s daleko lepšími a kreativnějšími nápady, než jednotlivec. Ne nadarmo se metoda brainstormingu využívá právě v reklamních firmách, ale i jiných společnostech, kde jsou například vytvářeny produkty.
Obecně se brainstorming rozděluje na dvě základní fáze. Tou první je kreativní a spontánní, tou druhou je racionální a logická. Všechny nápady a myšlenky by měly být zaznamenány, aby se později vyřadily ty méně zajímavé. Aby byl brainstorming účelný, je třeba splňovat několik zásad, které jsou stěžejní pro realizaci.
účastníci mohou říct cokoli, co je napadne
je nepřípustné nápady dopředu hodnotit nebo kritizovat
zapisuje se každý nápad či myšlenka a to bez výjimky
účast na brainstormingu je dobrovolná
Je třeba zmínit, že brainstorming není diskuzní kroužek, do kterého může kdokoli vstupovat se svými připomínkami nebo vysvětlivkami, proč se situace má tak či onak. Taková fáze přichází až později, ve chvíli, kdy je k takové debatě prostor a čas.
Brainstorming nejenže účelně pomáhá rozvíjet kreativitu, ale navíc podporuje tvořivé myšlení jednotlivců, ať už se jedná o zaměstnance nebo žáky ve škole. Pustit na uzdu svou vlastní fantazii a vypustit své myšlenky, je ta nejlepší cesta k často naprosto originálnímu nápadu. Bezpochyby je navíc velkou výhodou, že brainstorming lze uplatnit v jakémkoli odvětví podnikání nebo ve všech školních předmětech.
Brainwriting
Ať chcete nebo ne, do skupinového sezení se promítnou i osobní vztahy. Během brainstormingu jsou přítomni různí lidé s různými charaktery, z nichž jsou někteří jedinci více či méně dominantní. Pokud během sezení následuje diskuze, snadno by mohlo dojít ke sporům nebo menším výměnám názorů. Někteří účastníci se budou chtít vyhnout delším konverzacím a jejich názory nebo nápady, které mohou být výjimečné, zůstávají v pozadí. Často se proto uplatňuje i tzv. brainwriting, který je rovněž velmi úspěšnou metodou, jak dosáhnout lepších výsledků. Jedinci nemluví, ale své nápady a názory pečlivě zapisují. Následné vyhodnocování už pak záleží na vedení, nápady se mohou později doupravovat nebo se na myšlenkách začíná rovnou stavět.
Komentáře
Přidat komentář